اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۷ - 22 December 2018
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر سابقه طولانی تاریخی در ایران دارد، گفت: هرمقدار بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر از منظر روح تمدنی و هم از منظر اقتصادی نگاه بیشتری شود می‌توان به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کرد.

صالحی: به فرهنگ و هنر به عنوان اقتصاد مولد نگاه کنیم

به گزارش عصرپرس از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز در نشست مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور «امضای تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال حوزه فرهنگ و هنر» با بیان این مطلب افزود: اگر قرار باشد روح جامعه ایرانی را ارزیابی کنیم باید به سراغ فرهنگ ایرانی که سابقه چندهزار ساله دارد برویم که از روزگاران قدیم با هنر عجین شده است.

وی ادامه داد: هیچ جایی از ایران را به عنوان نماد و سابقه تاریخی نمی‌توان یافت مگر آنکه سابقه فرهنگی در آن وجود داشته باشد، در طول این سالیان هنر و فرهنگ با هم آمیخته شده و به طور کلی بحث فرهنگ و هنر با روح و هویت ایرانی عجین شده است پس با این نگاه، سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر را می‌توان سرمایه‌گذاری در هویت ایرانی دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز جهان هویت ما را با فرهنگ و هنر ایرانی می‌شناسد و امتیازات ما با این نگاه از جهان متفاوت و تفسیر می‌شود، اگر این نگاه درست باشد و مسئولان ما براین اساس سرمایه‌گذاری‌های خوبی در فرهنگ و هنر داشته باشند درواقع سرمایه‌گذاری بر روح و هویت ایرانی دارند که باید آن را شاداب‌تر کرد.

صالحی یادآور شد: با نگاهی به گذشته‌ی ایران می‌توان فهمید که اقتصاد فرهنگ و هنر سابقه طولانی تاریخی دارد، در گذشته بخش عمده‌ای از تولید ملی ما از همین عرصه فرهنگ و هنر بر می‌‌خاسته و امروز هم نگاه هایی که در این‌حو‌زه وجود دارد معطوف به همین زاویه اقتصادی‌ است و همه می‌دانند که می‌توان به فرهنگ و هنر به عنوان اقتصاد مولد نگاه کرد و برهمین اساس سرمایه ملی را افزایش داد.

وی افزود: هر مقدار بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر هم از منظر روح تمدنی و هم از منظر اقتصادی نگاه بیشتری شود می‌تواند به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: استعدادهای بالفعل در حوزه فرهنگ و‌ هنر بسیار زیاد است که نباید نادیده گرفته شود. ما در طول سال فارغ‌التحصیلان زیادی در رشته‌های مختلف هنری داریم که می‌توان از این ظرفیت به خوبی بهره برد.

صالحی ابراز داشت: امسال برای اولین بار این شرایط به وجود آمد تا در تبصره۱۸ بیشتر به فرصت‌های شغلی در عرصه فرهنگ و هنر بپردازیم، امروز بیش از هزار شغل در تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه مدنظر قرار گرفته است، این در حالی است که در وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی نیز در جهت پویایی اقتصاد فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

وی بیان کرد: در استان‌های مختلف کشور گذرگاه‌های فرهنگ و هنر افتتاح شده که خود می‌تواند روح فرهنگ و هنر را همراه با اقتصاد داشته باشد. همچنین خیابان‌های فرهنگ و هنر در عرصه تولید و اشتغال فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی را رقم‌ زده است.

وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی با اشاره به شهرهای خلاق نیز تصریح کرد: این‌ شهرها را نباید نادیده گرفت، بسیاری از این‌ شهرها که نشان‌دهنده بخشی از هویت فرهنگی ما هستند می‌توانند در میدان های اشتغال حضور پیدا کنند، از طرفی دیگر تبدیل فضاهای میراثی و‌ فرهنگی به فضای اقتصادی قطعا تاثیرگذار بوده و در شهرها و روستاها مجال تازه‌ای ایجاد کرده است.

صالحی در پایان سخنان خود گفت: امید است برای سال ۹۸ با آنچه که در این ‌تفاهم‌نامه مدنظر قرار گرفته مجال‌های بیشتری برای اقتصاد فرهنگی به وجود بیاید.

در این تفاهم‌نامه مقرر شده است تا با تامین ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی در سه بخش رسانه، تولید محتوای دیجیتال، فرهنگ و هنر سرمایه‌گذارهایی صورت گیرد و توسعه در این حوزه به تولید اشتغال بیانجامد.

این در حالی است که از منابع پیش بینی شده حدود۱۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی در شهرها و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش روستایی و عشایری تامین می‌شود.

در مجموع پیش‌بینی بر این است که با این تفاهم‌نامه حدود ۲۰ هزار شغل در بخش فرهنگ و هنر ایجاد شود.

مراسم امضا و مبادله تفاهم‌نامه «برنامه تولید و اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر» با حضور، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و «مرتضی شهیدزاده» رییس صندوق توسعه ملی در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: