اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 19 December 2018
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همواره خدمتگزار حوزه سلامت بوده و سعی داشته که به دور از نگاه های سیاسی و جناحی از وزرای بهداشت در دوره های مختلف، حمایت کند.

وظیفه حاکمیتی هر دولت با هر تفکری، تامین امنیت و سلامت مردم است به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در دومین نشست ادواری شورای عالی روسای دانشگاه های علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی وزارت بهداشت، اظهار داشت: در دولت گذشته، چالشی با رییس جمهور سابق داشتیم چون وی معتقد بود که هزینه کردن در حوزه بهداشت و درمان، مانند چاه ویل است و هر قدر که در آن پول بریزید، پر نمی شود و این صحبت را بارها مطرح کرد و زمانی که هدفمندی یارانه ها در مجلس تصویب شد، معاون پارلمانی رییس جمهور سابق به من گفت که وی اعتقاد دارد حوزه سلامت نباید از محل هدفمندی یارانه ها، بهره مند شود.

 وی تصریح کرد: امسال چندین سفر به استان های مختلف داشتیم و از مناطق محروم و امکانات بهداشتی و درمانی چندین دانشگاه علوم پزشکی بازدید کردیم. زیرساخت های بسیار خوبی در حوزه سلامت فراهم و تجهیزات بسیار خوبی برای مناطق مختلف کشور تامین شده است

 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تنها نکته قابل ملموس برای مردم، طرح تحول سلامت بود، افزود: دولت، خدمات ارزشمند دیگری هم غیر از طرح تحول سلامت داشت، اما طرح تحول سلامت، برای مردم ملموس بود و همه دولتمردان، به اجرای طرح تحول سلامت، افتخار می کردند. در دو سه سال اول اجرای این طرح، وضعیت تحصیص بودجه مناسب بود، اما بی مهری ها از دو سال پیش نسبت به طرح تحول سلامت آغاز شده و دانشگاه های علوم پزشکی را در تنگنا قرار داده اند

 شهریاری تاکید کرد: اگر دولت با این تفکرات و عملکرد سازمان برنامه و بودجه در قبال طرح تحول سلامت، پیش برود مشخص نیست که سرنوشت این طرح چه می شود و چندین جلسه با مسئولان مختلف با حضور رییس مجلس، وزیر صنعت سابق و دکتر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه داشتیم و در آن جلسات، برخی وعده ها و تعهدات در مورد اختصاص بودجه مصوب سالیانه به طرح تحول سلامت دادند که متاسفانه هیچ کدام از آن تعهدات تا کنون، اجرایی و عملیاتی نشده است.

 وی با اشاره به اختصاص 500 میلیون یورو به حوزه سلامت از محل صندوق توسعه ملی، گفت: مقام معظم رهبری با توجه به اضطراری که در حوزه سلامت و تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشت، با برداشت این مبلغ از صندوق توسعه ملی موافق کردند، اما با گذشت بیش از یک ماه از تصویب آن، هنوز تحقق پیدا نکرده است، این در حالی است که وظیفه حاکمیتی هر دولت با هر تفکری، تامین امنیت و سلامت مردم است و نمی شود با سلامت مردم بازی کرد

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته، جامعه پزشکی زیاد خودزنی کرده است. مگر چند پزشک در ماه، 150 میلیون تومان درآمد دارند؟ به کدام پزشک بدون کارکرد، پول می دهند؟ پرداختی پزشکان در بسیاری از مناطق کشور با تاخیر 8 تا 12 ماه انجام می شود و برای پرداختی ها نیز فرمول پلکانی و سقف تعیین شده است و ارزش پول یک سال پیش با امروز، قابل مقایسه نیست.

 شهریاری تاکید کرد: جامعه پزشکی بسیار شریف و فهیم هستند، چراکه هر گروه یا قشر دیگری که مطالبات خود را با فاصله 8 تا 12 ماه دریافت می کرد، حاضر به ارائه خدمات نبود، اما جامعه پزشکی، به سوگندی که یاد کرده، پایبند است و تا آخرین قطره خون خود از مردم دفاع می کنند و اجازه نمی دهند که مشکلی برای مردم رخ دهد.

 وی اظهار داشت: در مجلس مصوب شد که به بازنشستگان وزارتخانه های بهداشت، علوم و آموزش و پرورش، 3600 میلیارد تومان پرداخت شود، اما تمام این اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه به بازنشستگان وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش پرداخت شد، اما پولی که باید سال 94 به بازنشستگان وزارت بهداشت پرداخت می شد با پولی که قرار است در سال 98 یا 99 به آنها داده شود، ارزش متفاوتی دارد چون ارزش پول این بازنشستگان، یک پنجم و یک ششم کمتر شده است.

 رییس کمیسیون بهداشت اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد از نجابت جامعه پزشکی، سوء استفاده می کنند و برای دولت ناپسند است که هر روز مسائلی را مطرح کند، اما در عمل، اتفاقی رخ ندهد. بعد از جلسات فراوان با مسئولان سازمان برنامه و بودجه، آنها پذیرفتند که با کمبود پرستار روبرو هستیم، اما در لایحه بودجه، هیچ اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هدف مجلس و وزارت بهداشت، کمک به مردم است چون هر خدمتی که در حوزه سلامت ارائه می شود، مردم از آن بهره مند می شوند و اقدامات بسیار خوبی در قالب طرح تحول سلامت انجام شده است، اما نباید اجازه دهیم که دولت به هر بهانه ای بخواهد، با کم کردن این اقدامات و خدمات ارزشمند موجب نارضایتی مردم شود و هیچ بهانه ای قابل پذیرش نیست که در حوزه سلامت برای مردم مشکل به وجود بیاورند.

 شهریاری با بیان اینکه می دانیم که دولت با محدودیت های مالی روبرو است، گفت: اولویت اول دولت باید سلامت مردم باشد چون وقتی فردی بیمار شود، نه تنها خود بیمار بلکه خانواده و اطرافیان نیز از نظر روانی وضعیت مناسبی نخواهند داشت و به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری فرمودند بیماران نباید دغدغه ای جز رنج بیماری داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: