اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 19 December 2018
پیام وزیر امور خارجه؛
وزیر امور خارجه پیامی به همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، صادر کرد.

همایش  تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبریبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه،متن پیام به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

حضور اساتید، پژوهشگران و شرکت کنندگان محترم در همایش" تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری " را گرامی داشته مراتب خشنودی خود و وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را از توجه شما بزرگان به یکی از موضوعات اساسی سیاست خارجی کشور اعلام می‌دارم.

امسال در اولین روز سال نو مقام معظم رهبری در شهر مقدس مشهد و در کنار بقعه مطهر و مبارک حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) موضوعات راهبردی کشور را در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی با عموم مردم در میان گذاشتند.

در موضوع سیاست خارجی، معظم له عنایت ویژه‌ای به موضوع اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور نموده و اظهار داشتند:

" وسعت سرزمین کشورما و همسایگی با آب‌های بین المللی آزاد، از فرصت‌های این کشور است؛ ما از این‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم؛ یکی از دو حاشیه خلیج فارس متعلق به ماست، بخش عمده‌ای از دریای عمان متعلق به ماست. همسایگان متعدد؛ با پانزده کشور همسایه هستیم و این یک امکان و یک ظرفیت بسیار مهم برای کشور ماست. کشور ما از لحاظ جغرافیایی در جای حساسی قرار گرفته است، نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و این از لحاظ جغرافیای مهم است. "

دقت و اهمیت بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان در سیاست خارجی فصل جدیدی را در توجه خاص به این موضوع هم در عرصه اجرا و هم درعرصه تحقیق و پژوهش گشوده است.

برگزاری همایش حاضر یکی از موارد مهم در مباحث علمی - پژوهشی مربوط به آن است که نتایج آن می‌تواند به اجرای بهتر سیاست خارجی در این عرصه کمک کند. انتظار می‌رود این همایش و دیگر ابتکارات مشابه توسط دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مختلف کشورمان بتواند مبانی و مفاهیم پایه سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران را بهتر تبیین کند و راهکار‌های مناسب را برای بسط و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای خصوصا با همسایگان پیشنهاد نماید.

با آرزوی موفقیت برای تمامی شرکت کنندگان در این همایش از مؤسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان (ایران شرقی) که ابتکار برگزاری این همایش مهم را داشته اند تقدیر و تشکر می‌نمایم.

محمد جواد ظریف

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۷

نام:
ایمیل:
* نظر: