اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - 18 December 2018
جهانگیری تاکید کرد:
معاون اول رییس جمهور در مراسم رونمايي از اين ۱۰ محصول با اشاره به اينكه تحريم مي تواند فرصت هاي جديدي پيش روي كشور ايجاد كند، بر اصلاح ساختارها به منظور فرصت سازي براي توليدات داخلي و نيز توسعه صادرات در شرايط تحريم و غير عادي كشور تاكيد كرد.

اصلاح ساختار‌ها به منظور فرصت‌سازی برای کشور در شرایط تحریم

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري صبح امروز (سه شنبه) با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهي در مراسم رونمايي از اين ۱۰ محصول با اشاره به اينكه تحريم مي تواند فرصت هاي جديدي پيش روي كشور ايجاد كند، بر اصلاح ساختارها به منظور فرصت سازي براي توليدات داخلي و نيز توسعه صادرات در شرايط تحريم و غير عادي كشور تاكيد كرد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه ارايه بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس شوراي اسلامي به دليل تذكر مقام معظم رهبري مبني بر تهيه لايحه بودجه كشور متناسب با شرايط تحريم به گونه اي كه در بودجه سال آتي شرايط غير عادي كشور نمود داشته باشد، به تعويق افتاده است، گفت: يكي از مهمترين ساختارهايي كه با توجه به شرايط تحريم فرصت اصلاح در آن ايجاد شده و حتماً بايد اصلاح شود، ساختار بودجه ريزي كشور است.

وي با بيان اينكه دولت هم اكنون در حال بازنگري بودجه سال ۹۸ و اصلاح ساختاري و حذف بودجه نهادهايي است كه بي دليل به دولت متصل شده اند،‌ گفت: متاسفانه طي سالهاي اخير بودجه دولت تبديل به گوشت قرباني شده است و هركس كه توانسته مركز يا دانشگاهي راه اندازي كرده و از رييس جمهور و سازمان برنامه و بودجه درخواست اعتبار كرده اند كه بايد در شرايط جديد در اين زمينه اصلاحاتي انجام شود.

جهانگيري افزود: هر سال به ميزان بودجه برخي نهادها و شوراها كه از سوي افراد متنفذ حمايت مي شوند، اضافه شده است در حالي كه اساساً‌ اراده نظام و دولت راه اندازي اين مراكز نبوده و يا حداقل جزو اولويت ها نبوده است.

رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي افزود: تعداد زيادي از شوراها و دبيرخانه ها بودجه چند ده ميلياردي دارند و دستگاه هاي متعددي نيز اقدامات موازي انجام مي دهند كه در اصلاح ساختاري بايد بودجه اين گونه دستگاه ها و نهادها حذف شود كه البته وقتي دولت بودجه يكي از آنها را حذف كند سر و صدا ها بلند مي شود و ممكن است از دولت بخواهند كه كوتاه بيايد.

جهانگيري در ادامه از شرايط تحريم به عنوان فرصتي براي توليد كنندگان داخلي جهت در اختيار گرفتن بازار ياد كرد و گفت: شايد در شرايط عادي به دليل برخي توجيهات نظير ضعف كيفيت و بالا بودن قيمت توليدات داخلي نتوانيم بازار را در اختيار توليد كنندگان داخلي قرار دهيم اما در شرايط تحريم و تنگنا، اين توجيهات كمتر مطرح شده و فرصت براي توليد كنندگان داخلي فراهم مي شود.

معاون اول رييس جمهور در ادامه با بيان اينكه تغييرات نرخ ارز براي اقتصاد هيچ كشوري مفيد نيست و كسي آن را نمي پسندد، گفت: البته تلاش دولت اين بوده است كه ناآرامي هاي اقتصادي در ماه هاي اول خروج آمريكا از برجام را به ثبات تبديل كند و خوشبختانه امروز شاهد آثار و نشانه هاي بازگشت ثبات به اقتصاد كشور هستيم .

جهانگيري يادآور شد: تغييرات نرخ ارز به ضرر واردات و به نفع صادرات است كه اين امر نيز فرصت مناسبي را پيش روي توليد كنندگان و صادر كنندگان داخلي قرار مي دهد.

وي بر لزوم افزايش صادرات غيرنفتي و بخصوص محصولات دانش بنيان تاكيد كرد و گفت: محصولات دانش بنيان بايد جزو مهمترين اقلام صادراتي كشور باشد.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه دانش، پايه اصلي اقتدار هر كشوري است، به سابقه تاريخي و تمدن و نقشي كه ايران در سده هاي گذشته در توليد علم داشته اشاره كرد و گفت: توسعه پايدار، متوازن و همه جانبه از مسير علم و دانش محقق مي شود و هيچ مسيري نمي تواند سريع تر از مسير علم و دانش ما را به توسعه برساند.

جهانگيري ضرورت شكل گيري پيش نيازها و ملزومات توسعه علمي در كشور را خاطر نشان كرد و گفت: يكي از نيازهاي اصلي براي توسعه علمي وجود اراده جدي در صدر نظام است كه امروز خوشبختانه اين موضوع محقق شده و در همه دستگاه ها و بدنه بخش اجرايي كشور اين باور وجود دارد كه بايد از طريق توسعه علمي به سمت توسعه كشور حركت كرد.

معاون اول رييس جمهور يكي ديگر از ضرورت هاي توسعه علمي را وجود نظام يكپارچه آموزش و توليد در كشور دانست و افزود: بايد از مرحله آموزش و پرورش تا توليد محصول نظام يكپارچه وجود داشته باشد به گونه اي كه تمام اين مراحل تكميل كننده يكديگر باشند.

وي با بيان اينكه نقش فناوري هاي نوين در دهه هاي اخير در پيشرفت كشورهاي مختلف بسيار پر رنگ بوده است،‌ تصريح كرد: امروز جايگاه بسياري از سرمايه ها در مسير توسعه تغيير كرده و اگر زماني منابع طبيعي مهمترين عامل توسعه محسوب مي شد امروز منابع انساني به مهمترين مولفه در مسير توسعه تبديل شده و كشورهايي كه از منابع انساني با كيفيت و متخصص برخوردار هستند گوي سبقت را از كشورهايي كه منابع طبيعي در اختيار دارند ربوده اند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: امروز دانش و نيروي انساني متخصص اهميت بيشتري از ابزارهاي پيچيده صنعتي پيدا كرده اند و مديريت دانش نسبت به ساير مديريت ها برتري يافته چرا كه مي توانند مسير توسعه را هموار سازند.

وي با تاكيد بر اينكه بايد به دنبال فرصت ها و ظرفيت هاي جديدي براي توسعه كشور باشيم، خاطر نشان كرد: نهادهايي كه فرصت ساز و ظرفيت ساز در كشور هستند، در اين دوره بايد نقش آفريني بيشتري داشته باشند و جهاد دانشگاهي بايد همچون چهل سال گذشته و نقش آفريني كه در دوره جنگ تحميلي و در دوره سازندگي و دوره هاي بعدي داشت، به خوبي بدرخشد.

جهانگيري تصريح كرد: اگر چه دوران جنگ تحميلي دوره اي سخت بود اما از يك منظر دوره شكوفايي استعدادهاي كشور بود ؛ چرا كه در اين دوران اتفاقاتي استثنايي در كشور رخ داد و نيروهاي مستعد تحصيلكرده و با انگيزه پاي كار آمدند و بسياري از موانع پيش روي كشور را برطرف كردند.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: امروز هم اگرچه جنگ نظامي وجود ندارد اما آمريكا جنگي اقتصادي عليه ملت ايران آغاز كرده و بخش هاي مهم اقتصاد كشور با هدف توقف فعاليت به منظور جلوگيري از توسعه و رفاه و ايجاد نارضايتي در جامعه، مورد تجاوز دشمن قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه آمريكا تلاش دارد بخش هاي مهمي نظير نفت و گاز را كه اصلي ترين منبع درآمدي كشور است با مشكل مواجه كند، گفت: رسالتي بزرگ بر دوش مسئولين صنعت نفت و گاز كشور است كه جريان توليد و فروش نفت را با وجود خواست دشمنان حفظ كنند.

جهانگيري افزود: در اين شرايط نگهداري قطعات و تعمير ماشين آلات و دستگاه هاي مرتبط با صنعت نفت و گاز كشور نيز يك نياز مهم است كه در شرايط تحريم بايد بتوانيم با كمك نيروهاي دانشگاهي و دانش فني داخلي اين نياز را تامين كنيم.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به تحريم صنعت خودروي ايران از سوي آمريكا، خاطر نشان كرد: اگر صنعت خودرو با مشكل روبرو شود چند صد هزار نفر كه در صنايع وابسته به اين صنعت فعاليت دارند با مشكل بيكاري مواجه خواهند شد و اگر نتوانيم برخي از قطعات وارداتي توليد خودرو را در داخل تامين كنيم، خودروهاي توليدي به موقع تحويل متقاضيان نخواهد شد.

وي تصريح كرد: تحريم كنندگان ايران به طور دقيق بخش هاي مهم و اثر گذار كشور را شناسايي كرده اند و تمركز خود را بر تحريم اين بخش ها قرار داده اند. آنها در بخش فولاد و صنايع پتروشيمي كه از مهمترين بخش هاي اقتصاد ايران است نيز برنامه هاي در دست اجرا دارند تا به اين صنايع كه پيش نياز فعاليت ساير بخش هاست آسيب رسانده شود.

جهانگيري در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران پس از چهل سال كه از عمر انقلاب مي گذرد به توانمندي و دستاوردهاي بزرگي در عرصه هاي مختلف دست يافته است، گفت: آمريكايي ها از اين موضوع اطلاع دارند كه ايران مي تواند مسائل و مشكلات خود را برطرف كند و به همين دليل سخت ترين تحريم هاي تاريخ را عليه ملت ايران وضع كرده اند؛ با اين حال ايران همچنان روي پاي خود ايستاده است و اگر گاهي برخي واحدهاي صنعتي با مشكل مواجه مي شوند امري طبيعي است كه در كشورهاي پيشرفته و صنعتي نيز بعضاً رخ مي دهد.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه جوانان تحصيلكرده و متخصصين كشور قادر هستند با ظرفيت هايي كه خلق مي كنند كشور را از پيچ هاي سخت عبور دهند، ابراز اطمينان كرد كه صنعت فولاد و پتروشيمي كشور با هيچ مشكلي مواجه نخواهند شد.

جهانگيري تاكيد كرد: در صنعت خودرو سازي نيز اگر خودرو سازان كشور براي تامين نيازهاي خود به قطعاتي كه وارداتي است با دانشگاهيان و فعالان بخش فناوري همكاري كنند با ظرفيت علمي و فني كه در كشور وجود دارد حتماً در مدت زمان كوتاهي قادر خواهيم بود اين نيازها را با استفاده از توان داخلي برطرف كنيم.

وي با قدرداني از دست اندركاران اجراي ۱۰ طرح و محصول فناورانه جهاد دانشگاهي، گفت: بخش زيادي از اين طرح ها مربوط به صنعت نفت كشور بود كه نشان مي دهد جهاد دانشگاهي هدف گذاري خود را به درستي انجام داده چرا كه صنعت نفت و گاز كشور صنعتي صد ساله است و هنوز جاي فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين صنعت زياد است.

معاون علمي و فناوري رييس جمهور نيز در اين مراسم با قدرداني از اقدامات و تلاش هاي جهاد دانشگاهي گفت: وظيفه ما در معاونت علمي و فناوري اين است كه حمايت هاي لازم را از محققين و پژوهشگران انجام دهيم و اميدوارم در سالهاي آينده شاهد پويايي هر چه بيشتر و رونمايي محصولات فناورانه در جهاد دانشگاهي باشيم.

رييس جهاد دانشگاهي هم در اين مراسم گزارشي از روند توليد تكنولوژي و اقدامات اين نهاد از دهه هاي گذشته تا كنون ارائه كرد و با تاكيد بر اينكه انقلاب بايد بر بال علم و فناوري صادر شود، گفت: براي رشد و توسعه در حوزه فناوري نيازمند حمايت از توان داخلي در همه شرايط هستيم تا محققين و دانشمندان بتوانند با رقباي خارجي خود به رقابت بپردازند.

گفتني است در اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهور از حاميان و مسئولان موثر در محصولات فناورانه جهاد دانشگاهي قدرداني شد.

پروژه خط توليد مته هاي حفاري، دستيابي به دانش فني تورهاي قفس پرورش ماهي در دريا، طراحي و ساخت بازوهاي بارگيري دريايي، توليد آنتي بالي هاي درماني براي پيشگري و درمان بيماري اسهال در دام، بومي سازي دانش فني توليد آزمايشگاهي جنين از گاوهاي اصلاح نژاد شده و ايجاد بانك جنين از نژادهاي ارزشمند، كسب فرآوري توليد كربن فعال از قير طبيعي و احداث واحد نيمه صنعتي با ظرفيت ۱۰۰ تن در سال،‌ توسعه دانش فني و ساخت ماشين بازيافت، پساب و پسماند نفتي، دستيابي به فناوري ساخت جرم هاي ويژه نسوز، دستيابي به دانش فني طراحي، مهندسي و ساخت دكل هاي حفاري خشك و دستيابي به فناوري نمك زدايي نفت خام،‌ ۱۰ طرح فناورانه جهاد دانشگاهي بودند كه امروز با حضور معاون اول رييس جمهور در دانشگاه فرهنگ و هنر از آنها رونمايي شد.

در مراسم رونمايي از اين ۱۰ طرح ، بصورت نمادين با ۳ استان از طريق ارتباط زنده تلويزيوني ارتباط برقرار شد و معاون اول رييس جمهور ضمن تقدير از دست اندركاران اجراي اين طرح ها، گفت: يكي از مهمترين گلوگاه ها در صنعت نفت، مته حفاري است كه ممكن بود با تحريم صنعت نفت، ما را دچار مشكل كنند اما خوشبختانه با تلاش متخصصين فني كشور در مقطعي كوتاه خط توليد آن راه اندازي شد.

جهانگيري همچنين با اشاره به رونمايي تورهاي قفس پرورش ماهي در دريا يكي از محورهاي اصلي توسعه اقتصاد كشور را اقتصاد دريا محور دانست و از جهاد دانشگاهي به خاطر تلاش براي اجراي طرح هاي فناورانه قدرداني كرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: