گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن کشور در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل با بیان این مطلب اظهار داشت: ۱۲ درصد کشتههای جادهای به دلیل تردد کامیونهای بزرگ و حمل بارهای ریلپسند توسط جاده است که اگر این میزان بار به ریل منتقل شود، بخش زیادی از کشتههای جادهای کاهش خواهد یافت.
محمدزاده ادامه داد: شرکت راهآهن باید به سمت رگولاتوری پیش برود و اولین کاری
که برای این هدف انجام ندادیم، اصلاح اساسنامه شرکت راهآهن بود که چند ماهی است که
در دولت در دست بررسی است. همچنین در شرکت راهآهن، نهاد تنظیم مقررات ایجاد کردیم
تا نقش رگولاتوری شرکت راهآهن پررنگتر شود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در صنعت ریلی، تصریح کرد: در سال جاری
به بخش خصوصی مسافری ظلم کردیم؛ چراکه شرکتهای ریلی مسافری از سال ۸۴ تا ۹۷ اجازه
افزایش تعرفه قیمت بلیت نداشتهاند، اما قبل از نوسانات ارزی، قیمت بلیت ۱۰ درصد افزایش
یافت که با تورم ارزی مواجه شدیم.
محمدزاده با بیان اینکه باید مدل خرید خدمت از بخش ریلی به صورت واقعی انجام شود،
گفت: پس از آنکه قیمتها واقعی شد، میتوانیم درآمد حاصل از صرفهجویی سوخت را به بخش
خصوصی پرداخت کنیم.
اخذ مجوز انتشار اوراق صکوک ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتشار اوراق صکوک ریلی افزود: هفته گذشته
مجوز انتشار اوراق صکوک ریلی را از سازمان بنادر دریافت کردیم و شرکت راهآهن نیز ریسک
سرمایهگذاران در این بخش را میپذیرد.
وی با بیان اینکه از ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر
در بخش حمل و نقل ریلی بار در سالهای گذشته به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر در سال جاری
رسیدهایم، تصریح کرد: شرکت راهآهن از سرمایهگذاران بخش حمل و نقل ترکیبی ریلپایه
و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر برای انتقال بار با ریل حمایت میکند.
تشکیل شورای ریلی در کشور
مدیرعامل شرکت راهآهن تأکید کرد: در شرکت راهآهن با حضور فعالان صنعت ریلی شورای
مشورتی ایجاد می شود.