اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - 18 December 2018
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد: آزادراه تهران ـ شمال با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی مراحل اجرایی خود را طی می‌کند.

پیشرفت۹۲درصدی فاز یک آزادراه تهران-شمال

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه نمايشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته  با اشاره به پیشرفت۹۲درصدی فاز یک آزادراه تهران-شمال گفت: ‌عملیات روسازی بتنی فاز یک این آزادراه با پیشرفت فیزیکی۵۶ درصدی در حال اجرا است.

وی افزود:  آزادراه تهران ـ شمال با کاهش ۶۲ کیلومتری مسیر به لحاظ ترافیکی مهمترین منطقه در این پروژه محسوب می‌شود و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد مراحل اجرایی را طی می‌کند.

خادمی افزود: این منطقه در کنترل ترافیک کل پایتخت و به ویژه غرب تهران تحول اساسی ایجاد خواهد کرد و موجب حذف گلوگاه‌های ترافیکی و کاهش بار ترافیکی در استان البرز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تأمین تأسیسات و تجهیزات منطقه یک آزادراه تهران - شمال خبر داد و اظهار داشت: تجهیزات الکترونیکی، مکانیکی، تجهیزات مخصوص تونل‌ها، سرویس‌های مخابراتی و... تهیه شده است و در حال حاضر ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه با اشاره به ساخت ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ،گفت: ساخت ۱۰۴ هزار کیلو متر راه روستایی بعد از انقلاب صورت گرفته در حالی  که قبل از انقلاب تنها ۳ هزار کیلومتر بوده است .

خادمی در ادامه گفت: حدود ۲۲۰ هزار کیلومترجاده روستایی انجام شده که کلیه روستاهای بالای 20 خانوار جاده روستایی آسفالت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: حدود ۳ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مسیر ریلی در دست احداث وجود دارد و بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه است، که با احتساب این ارقام مجموع موافقت‌نامه‌های ریلی بین شرکت ساخت و .. و سازمان برنامه و بودجه به ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد.

خادمی با اشاره به بخش آزادراهی نیز گفت: در این بخش برای هزار و ۱۶۷ کیلومتر قرارداد اجرایی وجود دارد و شاهد استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی هستیم.

وی همچنین به پروژه‌های بزرگ‌راهی شرکت ساخت و توسعه اشاره کرد و گفت: در بخش بزرگ‌راهی و راه اصلی پروژه‌هایی به طول ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در دست اجرا داریم. بخشی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و بخش دیگر از سوی استان‌ها در دست احداث است.

خادمی درباره روش مطلوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی شامل ساخت و توسعه آزادراه‌ها و راه‌آهن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: خوشبختانه برای سرمایه گذاری در حوزه آزادراه‌ها امکان قانونی و شرایط لازم، فراهم است. اما در بخش ریلی بیشترین تقاضا تامین فاینانس است که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

وی افزود: از سه سال پیش شرایط فاینانس داخلی بر اساس پیوست قانون بودجه فراهم شده است و دولت با استناد از ماده ۵۶ می‌تواند با سود توافقی فاینانس داخلی را تضمین کند.

خادمی در ادامه در خصوص استفاده از فاینانس خارجی برای پروژه‌های زیربنایی ریلی نیز بیان کرد: امکان فاینانس خارجی نیز با تضمین دولت و بانک مرکزی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت و توسعه زیربناهای ریلی با فاینانس خارجی که از تضمین دولت و بانک مرکزی بهره می‌برد آمادگی خود را اعلام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان نمونه پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را به عنوان پروژه‌ای با استفاده از منابع خارجی مثال زد

وی از پایان عملیات اجرایی بخش سیویل و روسازی تا پایان سال خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری بحث ایمنی تابلو، علائم و روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در صورتی که مجری پروژه تا پایان سال شرایط ایمنی را امکان‌پذیر نکند، اجازه عبور داده نخواهد شد.

خادمی افزود: سرعت طرح در آزادراه تهران-شمال ۱۱۰ کیلومتر اعلام شده است. اما احتمال اعمال نظر پلیس برای کاهش به ۱۰۰ کیلومتر نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطر نشان کرد: قطعه دوی آزادراه تهران-شمال نیز به شدت فعال است و مذاکرات با سرمایه‌گذار تامین فاینانس قطعه ۳ نیز برگزار شده است. از این رو در حال بررسی جلساتی برای تصمیم‌گیری نسبت به نحوه ورود سرمایه‌گذاران به آزادراه تهران-شمال هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد اولین قرارداد خرید ۱۵ هزار تن ریل ملی از ذوب آهن، اظهار داشت: پس از برگزاری مناقصه این قرارداد با ذوب آهن منعقد شد و شرایط تامین منابع مالی مانند اسناد خزانه و اوراق مشارکت نیز در این قرارداد فراهم است.

خادمی با توجه به چشم‌انداز دولت برای توسعه خطوط ریلی بیان داشت: حدود ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود که تا پایان امسال این تعهد به طور کامل انجام می‌شود. البته باید اشاره داشت که هم‌اکنون عملیات اجرایی این تعهد به اتمام رسیده است و در حال انجام عملیات تکمیلی خطوط هستیم.

وی بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت را سرفصل اتصال ۲۲ امین مرکز استان به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون شاهد اتصال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی بودیم و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از راه‌آهن خاف-هرات و بستان‌آباد-میانه-تبریز خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کسب رتبه اول دولت الکترونیک توسط این شرکت یادآور شد: سامانه‌های مختلفی در راستای شفاف‌سازی در حال فعالیت هستند که توسط مهندسین مشاور در حال به روزرسانی هستند و دیگر نیازی به انجام فرآیندهای بروکراتیک در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیست.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: