اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 15 August 2015
با هدف خودکفایی و صادرات بنزین
با بهره‌برداری از این پالایشگاه روزانه در حدود 7 میلیون لیتر بنزین به سبد سوختی کشور افزوده می‌شود و علاوه بر تأمین فرآورده‌های نفتی استان کرمانشاه و غرب کشور، امکان صدور بخشی از فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه که با استاندارد روز اروپا مطابقت دارد به کشورهای همسایه نیز محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین با بیان اینکه پالایشگاه نفت 150 هزار بشکه‌ای آناهیتا هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است، اعلام کرد: در حال حاضر یک قرارداد، بدون برگزاری مناقصه با شرکت داخلی بر مبنای یورو برای احداث این پالایشگاه بسته شده است و بزودی کار احداث این پالایشگاه آغاز خواهد شد.

مسعود شیری با اشاره به این که نفت خام سبک پالایشگاه آناهیتا از میدان نفتی دزفول شمالی تامین می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون اجرای این طرح برای سرمایه‌گذاران اصلی آن (تاپیکو، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت) توجیه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: با این حال سهامداران آن با شروطی، ساخت این مجتمع پالایشی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

طرح احداث شرکت پالایش نفت آناهیتا با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز به منظور تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه و تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز غرب کشور ، در سال 1385 توسط هیئت وزیران به تصویب رسید اما با گذشت 9 سال از زمان تصویب تاکنون هیچ اقدامی برای احداث این پالایشگاه صورت نگرفته است.

در حال حاضر شرکت پالایش نفت آناهیتا 4 سهامدار اصلی دارد. شرکت تاپیکو که زیرمجموعه تأمین اجتماعی است با 33.3 درصد سهم، صندوق بازنشستگی کشوری با 33.3 درصد سهم، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با 13.4 درصد و شرکت پالاش و پخش فرآورده های نفتی با 20 درصد سهم، سهامداران این پروژه هستند.

به گفته مدیرعامل تاپیکو دولت برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران قیمت نفت خام را ١٠ درصد زیر فوب خلیج فارس در این پروژه در نظر گرفته است و بیش از ٨٥ درصد سرمایه اولیه آن با سود چهار درصد از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: