اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - 11 December 2018
تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارت صنعت، معدن وتجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای ایجاد ۲۷۰هزار فرصت شغلی با اختصاص 21 هزار میلیارد تومان اعتبار بین رحمانی وزیر صنعت و نوبخت،رییس سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد شد.

ایجاد 270 هزار فرصت شغلی در سراسر کشوره‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، تکمیل 2هزار و 66 واحد صنعتی و معدنی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و ایجاد بیش از 130 هزار فرصت شغلی از جمله برنامه های مورد تاکید در این تفاهم است.

بازسازی و نوسازی 2هزارو 165 واحد صنعتی، معدنی و صنوف که زیر ظرفیت مشغول به کار هستند نیز از دیگر محورهای این تفاهم نامه به شمار می رود که با اختصاص بخشی از 21 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، زمینه ایجاد اشتغال برای 52 هزار نفر را فراهم خواهد شد.

تامین سرمایه در گردش برای واحدهای فعال صنعتی و معدنی که بیش از 87 هزار فرصت شغلی برای کشور بهمراه خواهد داشت نیز از دیگر برنامه های مورد اشاره در این تفاهم به شمار می رود.

برنامه چهارم نیزبه اختصاص تسهیلاتی از محل کمک های فنی و اعتباری برای توسعه خوشه های صنعتی اشاره دارد که فرصت های شغلی نیز برای صنایع بهمراه خواهد داشت.

اشتغالزایی 270 هزار نفری در کشور

وزیر صنعت،معدن وتجارت در مراسم انعقاد این تفاهم نامه با اشاره به ظرفیت های قابل توجه تبصره 18 در جهت صیانت از تولید و تثبیت اشتغال موجود گفت: این تفاهم نامه در راستای ایجاد 270 هزار فرصت شغلی جدید با بهره مندی ازظرفیت ها و پتانسیل های موجود بین وزارت صنعت ، معدن وتجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور به امضا رسید.

رحمانی با اشاره به ظرفیت های گسترده بخش مولد کشور تصریح کرد: با انعقاد این تفاهم نامه دولت یارانه ی برای صنایع کشور و حمایت هایی برای تسهیل امور تولید در نظر گفته است .

وزیر صنعت، معدن وتجارت تاکید کرد: صنایع کشور با سرمایه های مردم در حال اجرا است و این سیاست های حمایتی صرفا درراستای کمک به فعالان اقتصادی و تسهیل فرآیند تولید است.

استقرار 80هزارواحد صنعتی ومعدنی

رحمانی با اشاره به استقرار 80هزارواحد صنعتی ومعدنی و وجود 10 هزار معدن دارای پروانه بهره برداری در سراسر کشور گفت:علاوه بر پتانسیل های صنعتی و معدنی ، در حاضر 3میلیون واحد صنفی در کل کشور مشغول به کار هستند و از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه اشتغال مولد در کشور برخوردار هستند.

به گفته رضا رحمانی بخش صنعت ، معدن وتجارت کشوربا توجه به نقشی که در تولید ملی ، توسعه مناطق محروم و در آمدزایی برای مردم دارد، باید بیش از گذشته مورد توجه ویژه قرار بگیرد و ظرفیت های بلا استفاده در این بخش فعال شود.

وزیر صنعت در ادامه با تشریح مهمترین پروژه های ملی کشور در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: استفاده از توان داخلی کشور و اختصاص10 میلیارد دلار از هزینه واردات به بخش تولید از جمله پروژه های ویژه ای است که در بخش صنعت در نظر گرفته شده است.

رحمانی افزود: با برنامه ریزی انجام شده قرار هست 10 میلیارد دلار از مصارف ارزی که در بخش واردات هزینه می شد تبدیل به محصولات داخلی شود.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه این پروژه در بخش های متعددی اجرایی خواهد شد، افزود: توسعه صنعت نساجی، پوشاک و لوازم خانگی و بهره مندی ازظرفیت های این بخش از برنامه وزارت صنعت برای توسعه تولید داخلی است.

 تکمیل زنجیره فلزات اساسی

رحمانی توجه به صنایع دریایی و استفاده از ظرفیت کم نظیر این بخش را از دیگر برنامه های حمایتی وزارت صنعت برشمرد و افزود: فعال سازی معادن کوچک و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی نظیر فولاد، مس ، آلومینیوم نیز از برنامه های ویژه وزارت صنعت است .

وزیر صنعت با اشاره به تکمیل زنجیره فولاد تصریح کرد:ظرفیت زنجیره فولاد در ابتدای دولت، 120 میلیون تن بوده که این زنجیره در حال حاضر به 205 میلیون تن افزایش یافته و خوشبختانه خام فروشی کمترشده است.

رحمانی توجه به بازسازی و نوسازی صنایع و تاثیر آن بر توسعه صادرات را از دیگر برنامه ها ی وزارت صمت عنوان کرد و افزود: با بازسازی و نوسازی صنایع ، واحدهای تولیدی علاوه برتوسعه ظرفیت تولید ، قادر به توسعه صادرات نیز خواهند بود.

وی تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی را از دیگر برنامه های مهم وزارت صمت عنوان کرد و گفت : برای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی که با کمبود نقدینگی روبه رو هستند راهکارهای جدیدی نظیر تامین سرمایه از طریق بازار بورس، فروش سهام .... در نظر گرفته ایم.

وزیر صنعت خاطر نشان کرد: کمبود نقدینگی یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی است و این موضوع در مقایسه با سال گذشته بیشتر شده است لذا امیدواریم با همکاری دولت و بهره مندی از ظرفیت های موجود بتوانیم سرمایه مورد نیاز صنایع را تامین نماییم.

رییس سازمان برنامه و بودجه:اختصاص 21هزار میلیارد تومان اعتبار برای 270 هزار فرصت شغلی

نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه بودجه کشور نیز در این مراسم با اشاره به اختصاص 21 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای ایجاد 270 هزار فرصت شغلی در حوزه صنعت، معدن وصنوف گفت: 10 میلیارد تومان از اعتبار در نظر گرفته شده از طریق صندوق توسعه ملی به صورت ریالی ، 10 هزار میلیارد تومان از طریق نظام بانکی و هزار میلیارد تومان از طریق پرداخت مابه التفاوت نرخ سود تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: نرخ سود برای پرداخت این تسهیلات در مناطق محروم 12 درصد و برای مناطق دیگر 14 درصد در نظر گرفته شده است.

معاون ریس جمهوربا اشاره به تلاش دولت برای ایجاد اشتغال مولد در کشور گفت: در شرایطی که دشمنان در تلاش برای توقف فعالیت اقتصادی در کشورهستند ، ما با بهره مندی از همه ظرفیت های کشور با تمام قدرت روبه جلو در حرکت هستیم . همانطورکه در این 40 سال به رغم تحریم ها همواره تلاش کرده اییم.

نوبخت در ادامه به 4برنامه محوری وزارت صنعت در راستای تحقق 270 هزار فرصت شغلی و تبیین سیاست های حمایتی دولت پرداخت و گفت: براساس تبصره 18 ، موضوع اشتغال از مسیر تولید تعریف شده و اشتغال بدون تولید صورت نخواهد گرفت ودر این راستا نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته که یکی از این بخش ها در حوزه صنعت،معدن و تجارت است.

وی خاطر نشان کرد: با اعتباری که در نظر گرفته شده و سرمایه بخش خصوصی این برنامه ها اجرایی خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: