اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 09 December 2018
رییس سازمان اعلام کرد:
رییس سازمان ساتبا اعلام کرد: سه ماه  گذشته دستورالعمل صادرات برق از نیروگاه های مقیاس کوچک توسط وزیر نیرو اعلام شد و تا کنون 3 شرکت ایرانی مجوز احداث نیروگاه مختص صادرات را دریافت نموده اند که با احداث این نیروگاه ها صادرات برق به کشور های عراق و افغانستان انجام می شود.
صادرات برق از محل انرژی های تجدیدپذیر
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد صادق زاده رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در نشست خبری، گفت: استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مستلزم آلودگی محیط زیست نیست، در دو سال گذشته مردم و بخش خصوصی استفاده گسترده را از این منابع داشته اند و منابع دولت کمتر در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته و سرمایه گذاری توسط مردم همراه با اشتغالزایی در مناطق کمتر توسعه یافته دارد .

صادق زاده در ادامه گفت: تا کنون بیش از 2 هزار واحد، نیروگاه های مقیاس کوچک به بهره برداری رسیده است و به زودي 1/3 اشتغالزایی خواهند داشت .

وی افزود: تعداد 90 نیروگاه با ظرفیت 670 مگاوات احداث شده است که از دو سال گذشته کمتر از 2 دهم به بیش از یک درصد ظرفیت ها افزایش داشته است در حالی که باید به سهم 5 درصدی برسیم.

رییس سازمان ساتبا ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی تحریم ها  ما توانسته‌ایم سرمایه گذاری خارجی را به سرمایه گذاری داخلی تغییر داده و همچنان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر اقدام کنیم .
وی در ادامه با بیان اینکه تحریم ها نتوانست رشد تجدیدپذیر ها را متوقف کند، افزود: انتقال فناوری از برخی کشور قبل از تحریم ها انجام شد و دانشگاه ها نیز در این راستا و بومی کردن  تجهیزات انرزی تجدیدپذیر ما رو همراهی و کمک کردند.

وی افزود: با استفاده از انرژی تجدیدپذیر می توان بازار انرژی ایجاد کرد و زیر ساخت های لازم برای توسعه مناطق محروم فراهم کرد و باعث افزایش رفاه در کشور شد .

رییس سازمان ساتبا گفت: در بودجه 98 وزارت نیرو پیشنهاد کرد سهم عوارض برق از 8 درصد به 10 درصد افزایش یابد تا سهم تجدیدپذیر ها افزایش یابد  که مورد تایید دولت قرار گرفت و مراحل قانونی آن به مجلس ارجاع داده شده است . و سه قانون دائمی تجدیدپذیر به عنوان طرح مطرح شده است .

وی افزود: منابع مالی کافی برای بازگشت سرمایه فراهم است و از مردم به مردم بر می گردد.

صادق زاده افزود: در اصلاحیه قانون بودجه منابع 8 درصدی عوارض برق  باید 100 درصد تخصیص داده شود. 

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر در ادامه با اعلام اینکه هزار و 280 میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق تخصیص داده شده است، گفت: 580 میلیارد تا کنون از مردم تخصیص و به خزانه واریز شده که تا پایان سال این مبلغ واریز خواهد شد که میزان 420 میلیارد تومان به برق روستایی و تجدیدپذیر تخصیص یافته است .

صادق زاده تصریح کرد: سال گذشته رشد انرژی تجدیدپذیر 70 درصد بود و هیچ بخشی تا کنون این نرخ رشد را نداشته است و امسال نیز باتوجه به شرایط کنونی تحریمها  نرخ رشد به 40 درصد رسیده است. 

تولید 70 درصدی تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر در داخل کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد تجهیزات و فناوری نیروگاه های تجدیدپذیر در داخل کشور تولید می شود، گفت: نرخ خرید تضمینی برق از سال 95  مشخص و 2 تا 3 برابر قیمت آن کمتر شده، هر یک واحد نیروگاه خورشیدی 1300 یورو سرمایه گذاری لازم داشته  است اما امروز با توجه به تولید تجهیزات در داخل کشور به 600 یورو کاهش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه بادی خورشیدی 80 درصد برق در 6 ماهه اول سال تولید می کنند، افزود: با توجه به افزایش مصرف در زمان پیک تابستان 30 تا 40 درصد افزایش قیمت برای تولید در زمان پیک خواهند داشت.

صادق زاده ادامه داد: 490 تومان قیمت خرید تضمینی هر کیلو وات ساعت اعلام شده است که با افزایش  30 تا 40 درصدی به 600 تومان خواهد رسید. 

صادرات برق  از محل انرژی های تجدیدپذیر

رییس سازمان ساتبا در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه آیا ظرفیت های لازم برای صادرات برق از محل انرژی های تجدیدپذیر فراهم است؟ گفت: سه ماه  گذشته دستورالعمل صادرات برق از نیروگاه های مقیاس کوچک توسط وزیر نیرو اعلام شد و تا کنون 3 شرکت ایرانی مجوز احداث نیروگاه مختص صادرات را دریافت نموده اند و صادرات برق به کشور های عراق و افغانستان برق تولید شده این شرکت ها انتقال داده خواهد شد.

وی افزود: برای صادرات برق محدودیتی اعلام نشده و حتی می توان در محل تولید برق را تحویل دهند.

صادق زاده در ادامه گفت: تمام نیروگاه های مقیاس کوچک در مناطق محروم و برای توسعه و سازندگی این مناطق احداث شده و علاوه بر آن کمیته امداد و دیگر سازمانهای مردم نهاد در راستای سرمایه گذاری و اشتغالزایی اقدام نموده اند .

وی افرود: 90 درصد سرمایه از طریق این سازمانها با بهره کم بعنوان تسهیلات در اختیار افراد تحت پوشش قرار می گیرد.


خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: