اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - 06 December 2018
زنگنه پیش از آغاز به‎کار رسمی نشست اوپک:
وزیر نفت پیش از آغاز به‎کار رسمی نشست ۱۷۵ اوپک، بار دیگر تاکید کرد که ایران به هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شود.

ایران به هیچ توافقی برای کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شود

به گزارش عصرپرس به نقل از شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پیش از آغاز نشست اوپک، در جمع خبرنگاران گفت: فکر میکنم اوپک این بلوغ را دارد که در جهت منافع اکثریت اعضای خود تصمیمگیری کند.

وزیر نفت افزود: گزارشهایی که ما از دبیرخانه اوپک دریافت کردهایم، حاکی از مازاد عرضه بین ۱,۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه است. اینها گزارشهایی است که دریافت کردهایم و سرانجام اوپک باید تصمیم بگیرد.

به گفته وی، کاهش ۱,۳ تا ۲.۴ میلیون بشکهای سطح تولید، رقمهایی است که مطرح شده و قرار است درباره این ارقام بحث شود. سرانجام اوپک باید درباره ارقامی که برای اکثریت اعضا قابلقبول است، تصمیم بگیرد.

مستثنا شدن ایران از توافق کاهش تولید غیرطبیعی نیست

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به دنبال معافیت است، عنوان کرد: طبیعی است. اگر غیر از این باشد و معافیت نداشته باشیم، غیرطبیعی است.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریم قرار داد و از کاهش تولید معاف خواهد بود، بنابراین در زمینه میزان کاهش تولید اظهار نظری نمیکنم. همه مبادلات مالی ما با ارزهایی غیر دلار است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مسئله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد: ایران تا زمان رفع کامل تحریمها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمیشود.

زنگنه اظهار کرد: درباره تحریمها یا ارقام تولید و صادرات نفت ایران در دوران تحریم چیزی نمیگویم.

وی قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد و گفت: به نظرم این قیمت برای بیشتر اعضای اوپک قابلقبول است، اما اینکه روی چه میزان تولیدی توافق شود، در نشست پشت درهای بسته مشخص میشود.

وزیر نفت توضیح داد: بسیار روشن است در این وضعیت که ما با تحریم‌های وضع شده ضد نفت ایران مواجهیم، نمیتوانیم نفت بیشتری از بازار کم کنیم و تولید خود را بیش از فشاری که دریافت کردهایم، کاهش دهیم. فکر میکنم ونزوئلا هم درخواست دارد که مستثنا شود.

خبرنگاری از وزیر پرسید آیا دیگر اعضای اوپک با مستثنا شدن شما موافق هستند، که وزیر پاسخ داد: آنها باید شرایط ما را درک کنند و انتظار داریم با ما همکاری کنند. این حداقل همکاری است. اما اگر آنها نخواهند این کار را انجام دهند، ما تصمیم دیگری را نمیپذیریم.

ابراز تاسف از همراهی برخی اعضای اوپک با سیاستهای آمریکا

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: ما در گذشته هم از سوی برخی مسئولان آمریکایی تهدید شدهایم، اما این نخستین بار است که رئیسجمهوری آمریکا دستور میدهد که اوپک چطور کار کند؛ این روال جدیدی است و فکر میکنم اوپک در برابر این رفتار آمریکا واکنش خوبی نداشته باشد.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کشورهای دیگر نیز همانند ایران از دستور دادن کشورهای خارج از اوپک به این سازمان ناخشنود هستند، گفت: بله. همانطور که به خوبی اشاره کردید، آنها سیاستهای خود را تحمیل میکنند و به اوپک دستور میدهند که چطور عمل کند. اما باید بدانند که اوپک بخشی از وزارت انرژی کشورشان نیست. اوپک یک سازمان مستقل است و برای حداکثر کردن منافع اعضای خود تلاش میکند. فکر میکنم بیشتر اعضا چنین احساسی دارند، اما متاسفانه برخی از اعضای اوپک با سیاستهای آمریکا همراهی میکنند.

عبور از تحریمها؛ اولویت شرکت ملی نفت ایران

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره مهمترین ماموریت و مسئولیت مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران، به عبور از تحریم‌ها اشاره کرد و به این سوال که آیا دولت ایران می‌تواند با توجه به تحریم‌ها بودجه سال آینده را متعادل کند، پاسخ مثبت داد و گفت: قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه است.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از پیشرفت اروپا در زمینه ایجاد کانال تبادل مالی راضی هستید، ادامه داد: من زمانی راضی خواهم بود که این کانال اجرایی شود. افراد ما و کارشناسان اروپایی در حال مذاکره (درباره زمان اجرا) هستند. از نظر من وقتی توافق نهایی به دست آمده است که این هدف عملیاتی شود.

وی ادامه داد: ما با کشورهای اروپایی برای یافتن راهی برای دریافت درآمدهای حاصل از صادرات نفت و خرید دارو و دیگر کالاهای مورد نیاز مذاکره می‌کنیم. این موضوع، نیازمند نهایی شدن مقررات در اتحادیه اروپاست که تا کنون نهایی نشده است. همه چیز در دست طرف اروپایی است و ما در حال دریافت نشانههای مثبت از آنها هستیم. 

قطر اوپک را ترک میکند، منطقه را نه

زنگنه درباره خروج قطر از اوپک هم اظهار کرد: از خروج قطر از اوپک ناراحت هستم، زیرا از نظر تاریخی قطر یکی از نزدیک‌ترین اعضا و یکی از نزدیک‌ترین دوستان ایران است. من به وزیر انرژی قطر گفتم شما اوپک را ترک میکنید، اما منطقه را ترک نمیکنید. 

وی این را هم گفت که ایران مذاکرهای درباره توسعه مشترک میدان‌ها با قطر ندارد، اما باید برای انتقال دادهها و مدیریت میدانها با اطلاعات منسجمتر با هدف منتفع شدن دو کشور به هم نزدیکتر شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در اوپک باقی میماند، گفت: ما یکی از اعضای بنیانگذار اوپک هستیم و میخواهیم اوپک را حفظ کنیم. این تنها سازمان جهان سوم است که کمی در اقتصاد جهان تاثیر دارد.

تحریم اعضای اوپک در درازمدت بازار را با مشکل مواجه میکند

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا از معافیت‌های ارائه شده به کشورها برای خرید نفت ایران راضی هستید، گفت: نه. ما اعتقادمان این است که بازار جهانی باید غیرسیاسی باشد تا این که به نفع مصرفکننده و تولیدکننده عمل کند. ما نباید فقط ۶ ماه و یک سال را ببینیم، بلکه باید نگاه درازمدت داشته باشیم. اینکه چند کشور مؤسس اوپک تحت فشار تحریمها قرار گیرند، قطعا در سالهای آتی بازارهای جهانی را با کمبودهای جدی از نظر عرضه روبهرو خواهد کرد.

زنگنه به سوال مجددی مبنی بر اینکه آیا از میزان نفتی که با معافیتها می‌فروشید راضی هستید؟ پاسخ منفی داد و گفت: ما وقتی راضی هستیم که بتوانیم بدون اعمال فشار نفت صادر کنیم.

وی پیشبینی کرد که سرانجام اوپک با روسیه به توافق برسد و گفت: فکر میکنم در نهایت روسیه با اوپک همکاری خواهد کرد.

زنگنه با بیان اینکه فکر میکنم اوپک به حصول توافق نزدیک است، ادامه داد: پیش از رسیدن به تصمیم نهایی، نمیتوانم بگویم، اما فکر می‌کنم که به توافق نزدیک هستیم. البته زمان‌بندی ممکن است مورد بحث قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: