اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 03 December 2018
قاسمی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع موشکی ایران کاملا مشخص است و بخشی از سیاست‌های دفاعی کشور به حساب می‌آید و حالتی بازدارنده دارد بنابراین کسی نمی‌تواند ایران را از این مساله نهی کند و یا چیزی را بر ما تحمیل کند.

موضوع موشکی ایران از سیاست‌های دفاعی کشوراست

به گزارش عصرپرس، بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی باخبرنگاران درباره آخرین وضعیت کانال مالی اروپا، گفت: بحث سازوکار مالی همانطور که از قبل هم در دستور کار ایران و طرف‌های مرتبط بود در حال پیگیری است و تماس‌ها همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع روشن است و توقعات ایران هم برای طرف‌های دیگر مشخص است، افزود: بنا به دلایلی شکل این مساله در برخی حوزه‌ها هنوز تکمیل نشده و اصرار داریم با توجه به تعهد طرف‌های مقابل، این سازوکار دنبال شود و نتیجه کار هر چه زودتر مشخص شود.

وی گفت: این تعهدی برای طرف‌های مرتبط است که باید آن را انجام دهند و امیدوارم که در کمترین زمان ممکن به این تفاهم دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شکایت علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا و اتهام زنی به کشورمان افزود: این مسائل، اتهام و در ادامه جنگ روانی آمریکا علیه ایران است که به طرق مختلف آن را پیگیری می‌کند و هدف آن هم جز ایجاد مشکل برای ایران چیزی نیست و پایه و اساسی ندارد.

وی گفت: ایران نقش سازنده‌ای در منطقه و به خصوص عراق داشته و دارد و در مبارزه با تروریسم تلاش‌های گسترده‌ای داشته‌است بنابراین موضوع صرفا اتهام پراکنی علیه ایران است.

قاسمی درباره روابط میان ایران و اروپا و زمان اعلام برنامه مکانیسم مالی افزود: دست یابی به نتیجه لازم در مکانیسم مالی روندی زمان بر است، ولی این تعهد را در طرف اروپایی شاهد هستیم و زمان بر بودن صرفا به دلیل فشار‌های بی حد و اندازه آمریکا علیه اروپایی‌ها و پیچیدگی مساله است که این روند طولانی شده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه سیاست خارجی و مباحث خاص زمان گذاری مشخص را معمولا نداریم و هر گاه نتیجه مطلوب بدست آید آن را رسما اعلام خواهیم کرد.

 

موضوع موشکی ایران بخشی از سیاست‌های دفاعی کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط میان ایران و عربستان افزود: قطعا با سیاستی که ایران در خصوص کشور‌های همسایه پیگیری می‌کند که البته سیاست‌هایی واضح، اصولی و مشخص است، هر کشوری که مایل باشد روابط خود را با ایران ارتقا بدهد با استقبال ما مواجه خواهد شد.

قاسمی گفت: ما خواهان روابط پایدار و مستحکم میان کشور‌های منطقه هستیم و هیچ گونه پیشنهادی را در این ارتباط با کشور‌های منطقه رد نخواهیم کرد، ولی چنین روندی را در سعودی‌ها نمی‌بینیم و هنوز آن‌ها درگیر معضلاتی هستند که خودشان برای خود در منطقه درست کردند، و از برخی توهمات رنج می‌برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره برخی اظهار نظرات داخلی در مخالفت با برجام و خروج آمریکا از این قرارداد افزود: در اینکه در داخل کشور در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای گروه‌های سیاسی مشخصی وجود داشتند که با این روند مخالف بودند و اصل مذاکرات را نمی‌پسندیدند هم تردیدی نیست، ولی اینکه صحبت‌های آمریکایی‌ها را با افراد داخلی ارتباط بدهیم کار دقیقی نیست.

وی گفت: ترامپ مخالفت صریحی با برجام داشت و آن را متعدد بیان کرد و در اردیبهشت هم از برجام خارج شد و کماکان رفتار خصومت آمیز وی با مردم ایران ادامه دارد.

قاسمی افزود: خروج آمریکا از برجام به دلیل مخالفت‌های داخلی نبوده بلکه ذات تکبر و زیاده خواهی آمریکا دلیل اصلی این امر بود که در دوران ترامپ هم تشدید شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات ظریف درباره پولشویی در کشور گفت: آنچه آقای ظریف بیان کرد واقعیت جاری در کشور است، ولی کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص از قول وزیر خارجه بیان کرد.

وی افزود: بهتر است بدانیم که آقای ظریف در صحبت‌های خود شخص یا نهاد خاصی را متهم نکرد.

قاسمی گفت: توضیحات روز گذشته آقای ظریف در مجلس به نظر تا حد زیادی سوتفاهمات را از میان برده و البته برخی تلاش کردند این مساله را به صحنه منازعات گروهی و سیاسی بکشانند که می‌توانست آسیب‌های خود را داشته باشد.

وی درباره اظهارات اخیر هوک افزود: آقای هوک هراز گاهی به یاد دوران کودکی وارد بازی‌های کودکانه‌ای می‌شود و صحبت‌هایی را مطرح می‌کند که بسیاری از آن‌ها ارزش پاسخ گویی ندارد.

وی گفت: موضوع موشکی ایران کاملا مشخص است و بخشی از سیاست‌های دفاعی کشور به حساب می‌آید و حالتی بازدارنده دارد بنابراین کسی نمی‌تواند ایران را از این مساله نهی کند و یا چیزی را بر ما تحمیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آمریکا انواع سلاح‌ها را به دنیا صادر می‌کند و آشوب‌های بسیاری را به وجود آورده و با سیاستی که دارند قطعا در جایگاهی نیست که بخواهد توصیه و پندی را برای ما داشته باشد.

وی گفت: هر کس می‌تواند این ادعا را مطرح کند که ایران اسلحه به گروه‌های خاصی انتقال می‌دهد و این بازی و نمایش را به راه اندازد.

قاسمی افزود: بحث گزینه نظامی هم در سال‌های متمادی علیه ایران به کار گرفته شده و برغم بی نتیجه بودن این روش، آقای هوک همچنان از این روش استفاده میکند.

 

منبع: صداوسیما

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: