اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 03 December 2018
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: 
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه هیچ ارز دولتی به مکمل ها اختصاص داده نمی شود، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده واردات مکمل ها کاهش یافته ، اما همچنان تا 500 میلیون دلار مکمل از مبادی رسمی وارد می شود.
500 میلیون دلار مکمل هااز مبادی رسمی وارد می شود 
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس،ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 95 درصد از مکمل های که در بازار عرضه می شود مورد نیاز مردم نیست ،البته باید گفت که مکمل دارو حساب نمی شود و بجز در موارد خاص آن هم با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.
سخنگوی وزارت بهداشت، در ارتباط با بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۸، گفت: ما محدودیت های دولت را درک می کنیم اما انتظار داریم حمایت های لازم از حوزه سلامت صورت بگیرد. با توجه مشکلات اقتصادی مردم، مراجعات به مراکز درمانی بخش دولتی افزایش می یابد که لازم است به بودجه سازمان بیمه سلامت، بیشتر توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه بودجه بیمه سلامت باید بر اساس حق بیمه تعریف شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت رایگان بیمه شده اند، باید حق بیمه این افراد بر مبنای ۷ درصد که حداقل قانون کار است، تامین شود که این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

حریرچی ادامه داد: دولت یا باید حق بیمه را افزایش دهد، یا اینکه از طریق یارانه تقویت کند که مورد دوم قابل انجام است.

وی با تاکید بر دستور رئیس جمهور برای حمایت از بودجه سلامت، تصریح کرد: در مورد یک درصد ارزش افزوده که بر اساس تراکنش ها این سهم مشخص می شود، نمی توان انتظار داشت با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این میزان بالا نباشد.

حریرچی افزود: ۱۰ درصد هدفمندی نیز طبق قانون به وزارت بهداشت اختصاص پیدا خواهد کرد. در مورد درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت که بیمارستان ها هستند، در اکثر سال ها محقق نمی شود.

حریرچی: بیمه ها فقط داروی ژنریک را پوشش می دهند

سخنگوی وزارت بهداشت، در واکنش به سوال خبرنگاری، مبنی بر اینکه رئیس انجمن داروسازان ایران در نامه ای به رئیس سازمان غذا و دارو، خوا ستار تجویز دارو توسط پزشکان بر اساس ژنریک باشد، گفت: ما این دغدغه علمی و اقتصادی رئیس انجمن داروسازان ایران را قابل تقدیر می کنیم و اگر ثابت شود در تجویز دارو روابط غیرعلمی رخ داده است، برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی شرکت های دارویی به دنبال انحصار محصولات خود هستند، در مقابل این نکته نیز وجود دارد که پزشک داروی ژنریک تجویز می کند، اما داروخانه داروی برند ژنریک یا برند به بیمار تحویل می دهد، چون سود بیشتری دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، در واکنش به وضعیت کیفیت ارائه خدمات درمانی در بخش خصوصی، گفت: بررسی ها نشان می دهد که ۹۰ درصد بیمارستان های دولتی که در سال های اخیر احداث شده اند، از ۷۵ درصد بیمارستان های خصوصی در تهران به لحاظ ساختمان و کیفیت، بهتر هستند.

وی افزود: با قاطعیت می گویم که کیفیت درمان در بخش دولتی به طور متوسط بالاتر یا برابر با بیمارستان های خصوصی است.

سخنگوی وزارت بهداشت ، در ارتباط با اعتبار ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: هنوز ریالی از این پول به وزارت بهداشت داده نشده اما ظرف چند هفته آینده یا ماه های آینده به تدریج تزریق خواهد شد.

تورم حوزه سلامت در سال 97 
حریرچی ادامه داد: اولین سالی که در 8 ماهه نخست سال تورم به طرز قابل توجهی کمتر از تورم عمومی بوده است و در مقایسه با دوره های مشابه گذشته با توجه به خدمات ارائه شده به مردم کمتر بوده است.

هیچ کشوری تا کنون مسیر مالی مشخصی برای ورود مواد دارویی و تجهیزات پزشکی ایجاد نکرده است 

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اظهارات اخیر سفیر سوییس در خصوص مسیرهای مالی برای تامین مواد دارویی مورد نیاز کشور در شرایط تحریمی جدید، گفت: برخی از دوستان خارجی مطالبی را اعلام می کنند که در شرایط تحریم های جدید مسیرهایی را برای ادامه واردات مواد دارویی و تجهیزات پزشکی خواهند داشت اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی را انجام نداده اند. 

وی ادامه داد: دشمنان ما از جمله آمریکا علی رغم اینکه گفته اند دارو و تجهیزات پزشکی جز تحریم ها نیستند اما شرایط را طوری فراهم کرده اند که شرکت های خارجی نتوانند به کشور ما مواد مورد نیاز را صادر کنند.

حریرچی ادامه داد: خوشبختانه ما توانستیم در حوزه سلامت و ملزومات پزشکی در بیشتر موارد نقشه های آنهارا نقشه برآب کرده و امروز نیز 6 ماده دارویی جدید را رونمایی کرده ایم .


خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: