اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 02 December 2018
معاون وزیر راه و شهرسازی:
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز متوسط تن- کیلومتر بار در حوزه حمل و نقل جاده ای ۱۴۰ تومان و در حوزه ریلی ۸۰ تومان محاسبه می شود اما علت بی توجهی به این مساله نزد صاحبان کالا این است که اندیشه و نظر اقتصاددانان به این موضوع حساس نشده است.

قابلیت صرفه جویی ۷۵۰ میلیون دلاری سوخت با انتقال بار به ریل

به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: هدف و استراتژی های ریلی طی ۳۰ سال گذشته در قوانین و مصوبات با اولویت حمل و نقل ریلی بوده است. اما سوال اینجاست که آیا این قوانین توانسته نتایج و چشم اندازها را محقق کند؟

وی افزود: در اهداف برنامه ششم توسعه سهم حمل و نقل بار باید در حوزه ریلی به ۳۰ درصد برسد. اما آیا این هدف در حد یک شعار است؟ یا اینکه باید به عنوان یک مسئولیت جدی نزد مسئولان در نظر گرفته شود؟

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان این که انتقال یک تن کیلومتر بار از جاده به ریل ۳۵ سی سی صرفه جویی سوخت به همراه دارد، گفت: امروز ظرفیت انتقال ۳۰ میلیارد تن- کیلومتر از جاده به روی ریل وجود دارد که اگر در ۳۵ سی سی به ارزش ۷۰ سنت ضرب شود ۷۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی سوخت حاصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از دلایل وجود هوای ناسالم در تهران انجام ۱۰۰ میلیارد سفر طی یک سال است که البته ۴۰ درصد آن در کریدورهایی که قابلیت حمل و نقل و ریلی دارد، انجام می‌شود اما فقط ۵ درصد این عدد توسط حمل و نقل ریلی جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به سهم ۳۰ درصدی خودرو در سفرهای حومه به تهران بیان داشت: در صورت انتقال سفرهای حومه‌ای از جاده به روی ریل شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سلامت، محیط زیست و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی خواهیم بود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال اخیر ۲ هزار کیلومتر خط ریلی تحویل شبکه راه آهن کشور شده است که سهم بار هریک از خطوط در پیوست بودجه بالغ بر ۱۲ میلیون تن محاسبه شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: در صورتی که برای جا به جایی بار در ۷۰۰ کیلومتر ۲.۵ سی سی در نظر گرفته شود سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت از طریق حمل و نقل ریلی حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز متوسط تن کیلومتر بار در حوزه حمل و نقل جاده ای ۱۴۰ تومان و در حوزه ریلی ۸۰ تومان محاسبه می شود اما علت بی توجهی به این مساله نزد صاحبان کالا این است که اندیشه و نظر اقتصاددانان به این موضوع حساس نشده است. به طوری که اگر موفق به انتقال ۳۰ میلیارد تن کیلومتر از جاده به روی ریل شویم ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت حاصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: طبق ماده ۱۲ قانون بودجه سال ۹۷ صرفه جویی حاصل از این گونه اقدامات باید به سرمایه گذار برگردد و آنچه که مهم است قرار گرفتن اراده و تفکرات برای توسعه حمل و نقل ریلی است.

وی تصریح کرد: عدم توجه به توسعه حمل و نقل ریلی، زندگی ما، فرزندان و نسل بعد را دچار آسیب خواهد کرد.

به گفته محمدزاده حمل و نقل ریلی بار در ایران با دلار 3700 تومان به ازای هر یک تن- کیلومتر 8 دهم سنت هزینه دارد که نشان می دهد حمل و نقل ریلی بار در ایران ارزان است اما با این وجود هنوز بار به ریل نیامده است و با این وجود، در کشورهای اروپایی که قیمت سوخت واقعی است، حمل بار به روی ریل آمده است.

وی ادامه داد: از سال 88 تا 92 حجم حمل بار با ریل به طور میانگین 32 تا 34 میلیون تن بود که جای تامل دارد اما این سهم در سال 96 به 47 میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی شرکت راه آهن به ریل از 57 به 19 درصد محقق شده است بنابراین باید مزیت های حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: در سال 96 معادل 133 میلیون تن کالا از کشور صادر و 40 میلیون تن وارد شده است اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا تنها 15 میلیون تن بوده در حالی که ما به کشورهای مختلف از جمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم.

وی تاکید کرد: تنها از طریق مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه برون، امیرآباد، ترکیه، آذربایجان، عراق و ... می توانیم 72 میلیون تن بار از طریق ریل صادرات و واردات داشته باشیم.

معاون وزیر راه افزود: در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید و قرار است تا قبل از هفته دولت سال آینده هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد همچنین خط آهن محور جنوب پس از 60 سال در دولت یازدهم نوسازی شد.

محمدزاده ادامه داد: شورای اقتصاد با سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلاری در بخش ریلی موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: