اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - 01 December 2018
معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاون وزارت بهداشت اعلام کرد: در درسال 2017 تعداد 1/8 میلیون نفر به ایدز مبتلا شده اند که  47 درصد از افراد از میان گروههای آسیب پذیر و دارای رفتار پر خطر بوده است که در حال حاضر 75 درصد از ابتلا خود آگاه هستند. 
ابتلا 1/8 میلیون نفربه HIV در سال 2017

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی ایدز با اشاره به اینکه توجه به این بیماری به عنوان یک بیماری عفونی باید  به طور جدی ورود پیدا کرد، گفت: آموزش و اطلاع رسانی مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری هاست.

رییسی ادامه داد: تا امروز آخرین آمار دنیا حدود 35 میلیون نفر از زمان تشخیص جان خود را از دست داده اند و در حال حاضر 36/9 میلیون افراد  مبتلا در حال زندگی هستند.

وی گفت:  1/8 میلیون نفر در سال 2017 مبتلا به ایدز شده که 47 درصد از میان افراد آسیب پذیر مانند زنان با رفتار های پر خطر، همجنس‌بازان، معتادان و زندانیان بوده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد:  در حال حاضر 75 درصدافراد مبتلا در دنیا از بیماری خود آگاه هستند 22 میلیون تحت درمان قرار دارند.

کاهش 36 درصدی مرگ ناشی از بیماری ایدز

وی در ادامه با اعلام اینکه از سال 2000 تا 2017  حدود  36 درصد مرگ ناشی از ایدز کاهش یافته است، گفت: با توجه به اینکه در دنیا ابتلا به بیماری ایدز در حال کاهش است اما مناطق خاورمیانه ،شمال آفریقا،کشور های اروپای شرقی و آسیای میانه به سرعت در حال افزایش است و حتی در حد هشدار است.

رییسی گفت: در سال 2017  متاسفانه 940 هزار جان خود را از دست داده اند و علاوه بر آن در دنیا 52 درصد بالغین تحت درمان هستند و 80 درصد مادران باردار  و 42 درصد کودکان تحت درمان هستند.

60 هزار نفر در ایران مبتلا مبتلابه بیماری اچ آی وی هستند

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم حدود 60 هزار نفر در  کشور مبتلا به این بیماری هستند  که براساس الگوی بیماری نصف آمار شناسایی شده و 14 هزار نفر تحت درمان هستند که 5 هزار نفر پاسخ مناسب به درمان داشته اند.

وی در ادامه مهم ترین اقدام در راستای مبارزه با این بیماری را حرکت به سمت بیمار یابی دانست و گفت: وزارت بهداشت در این راستا توانسته مراکز تشخیص سریع را  از 2 هزار مرکز به 8 هزار رسانده و علاوه بر آن نیز افزایش دسترسی برای انجام تست تشخیص بیماری اچ آی وی اقدامات در سه سطح تشخیصی داشته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به هزار مرکز mmt در کشور،  گفت: از امسال اقدامات مناسبی انجام شده که با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر مراکز mmt تحت پوشش تست اچ آی وی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و 500 هزار مادر باردار وجود دارد که می توان با انجام تست های لازم از انتقال ویروس جلوگیری کرد،ادامه داد: در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر تحت آزمایش تشخیص سریع بیماری ایدز قرار گرفته اند که  152 درصد افزایش نسبت به سال 95  انجام شده و از تعداد 42 درصد سهم زنان باردار ، 11 درصد زندانیان و6/6  مصرف کننده گان مواد مخدر بوده است.

وی افزود: در حال حاضر پیگیری بیماری ارتقا یافته و بیش از 86 درصد افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره تحت درمان قرار می گیرند .

وی ادامه داد: آزمایشگاه مقاومت دارویی اچ آی وی در کشور را با روش ngs علی رغم تحریم ها پس از یک سال مذاکره راه اندازی کرده ایم و علاوه برآن راه اندازی 6 آزمایشگاه مولکولی  اچ آی وی در کشور و تعداد آزمایشگاه قطب به 19 آزمایشگاه افزایش یافته است.

رییسی ادامه داد: راه اندازی چهار موبایل کلینیک جهت ارائه خدمات در مناطق محروم و افزایش شناسایی بیماران انجام شده است و تعداد زنان باردار مراجعه کننده  به مراکز مراقبت بارداری بیش از 5 میلیون نفر بود که 113 مورد تشخیص و 2 نوزاد  مبتلا را تشخیص داده که در این راستا اگر اطلاع رسانی لازم انجام شود می توانیم از تولد نوزادان مبتلا جلوگیری کنیم .

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در صورتی که ظرف 72 ساعت اولیه بیماری تشخیص داده شود و 28 روز تحت درمان قرار گیرند می توان این بیماری را کنترل کرد.

رییسی در ادامه گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته به زودي تست های لازم برای تشخیص بیماری ایدز در داروخانه ها در دسترس عموم مردم قرار گرفته و مشاور لازم به افراد ارائه می شود.

شایان ذکر است: همایش روز جهانی ایدز با شعار من هم آزمایش  اچ آی وی می دهم در محل تالار امام علی (ع)وزارت بهداشت برگزار شد و از شبکه ملی رسانه های مردم نهاد حوزه ایدز ( شمساد ) رونمایی شد.

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: