اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 29 November 2018
رحمانی فضلی:
وزیر کشور پیش از ظهر امروز حکم پیروز حناچی شهردار جدید تهران را اعطا کرد و گفت: باید سعی کنیم رشد و پویندگی شهر تهران را در جهت تعالی قرار دهیم.

شهرداری برای موفقیت نیاز به همراهی همه دستگاهها دارد

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ رحمانی فضلی در مراسم اعطای حکم شهردار تهران که پیش از ظهر امروز با حضور رئیس و چندتن از اعضای شورای شهر تهران و همچنین معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن آرزوی موفقیت و توفیق برای شهردار جدید گفت: انتخاب ها، همیشه با فراز و فرودهایی مواجه است اما با انتخاب و حمایت اعضای شورای شهر تهران و طی فرایند قانونی که مستلزم این موضوع است، شهردار شهر تهران انتخاب شد.

وی افزود: از امروز به بعد شما در این جایگاه مهم قرار دارید، شهرداری شهری که ام القری اسلامی است و فضای شهر تهران، هم محیط و انسان هایی که در آن زندگی می کنند و هم فعالیتهایی که در آن جاری است، موجب شده که به عنوان یک موجود زنده تلقی شود، چراکه در حال پویندگی، رشد و بالندگی و پیشروندگی است و ما باید سعی کنیم که جهت این رشد و پویندگی را در جهت تعالی قرار دهیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما به عنوان مسلمان که در کشور جمهوری اسلامی زندگی می کنیم. حتما باید تلاش کنیم که همواره در جهت تعالی بخشی باشیم و این موضوع در شهرداری ها و شوراها نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: جنس کار بعضی حوزه ها مانند کار شهرداری ها سخت تر است. گرچه برخی کار شهرداری ها را صرفا فنی و کاربردی می ببینند اما این طور نیست و تنها بخشی از کار آنها فنی است و بخش عمده آن، اجتماعی، فرهنگی است و با انسان سروکار دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری حوزه ای بین بخشی است، افزود: همه باید کمک کنند تا شهرداری موفق شود و شهرداری هم برای موفقیت نیاز به هماهنگی و همراهی همه دستگاهها دارد. مدیریت شهرداری در عمل همانند وزارت کشور است. در وزارت کشور هم تمام کارها، کار جمعی است. امور هماهنگی نیز جز با تحمل، صبر، اقناع سازی محال است پیش برود.

وزیر کشور در لحظه اعطای حکم شهردار جدید تهران با توجه به امانت بودن مسؤولیت ها در نگاه الهی و جهان بینی توحیدی، خطاب به شهردار تهران گفت: آقای حناچی این حکم و مسؤولیت مترتب بر آن، امانتی است که در دست شما قرار می گیرد. ان شاا... که موفق باشید.

وی افزود: دستگاهها در انجام وظایف خود باید با همدلی کار را دنبال کنند وگرنه کار سخت خواهد شد.

وزیر کشور گفت: با تجربه ای که آقای حناچی در این حوزه دارند و با سوابقی که در حوزه های مختلف اجرایی دارند، یقین دارم که شورای شهر انتخاب درستی داشتند. البته این سومین شهرداری است که در این مدت کوتاه انتخاب می شود که البته براثر ضرورتها این اتفاق افتاده است اما فرصت بسیار کم است و همه باید تلاش کنیم که شهردار موفق باشد. شورای شهر، دولت و وزارت کشور باید شهردار را بسیار کمک کنند تا ایشان به عنوان محور تجمیع همه انرژی ها در این عرصه، نقش فوق العاده ای را ایفا کند.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در این حوزه بحث مدیریت یکپارچه است، افزود: این موضوع را در کمیسیون کلانشهرها تصویب کرده و به دولت برده ایم. آقای حناچی در آن زمان در جریان فرآیند تصویب حضور داشتند و در این موضوع کار کرده اند. واقعا باید این اتفاق بیفتد گرچه برخی کارشناسان در نحوه اجرا دغدغه ها و نگرانی هایی دارند اما پیشنهاد کردیم که در صورت تصویب به صورت پایلوتی و با تعدادی از مسئولیتها اجرا شود و به مرور هم حوزه ها را گسترش دهیم و هم مسئولیتها را افزایش دهیم.

رحمانی فضلی ادامه دارد: از دیگر موضوعات مهم شهرداری، بحث درآمدهای پایدار است که لایحه آن در کمیسیون تهیه شده و به دولت ارائه شده است. البته چنانچه شهردار جدید نیز این لایحه را بازنگری کنند، اگر مواردی مدنظرشان است، در دولت قابل اعمال است.

وی  ادامه داد: با توجه به عنایت دولت یازدهم به شهرداری ها، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون کلانشهرها تشکیل شد ولی شهرداری تهران در این کمیسیون فعال عمل نکرده است. علت این موضوع هم این است که تقریبا هیچ لایحه ای از سوی شهرداری ها به این کمیسیون ارسال نشده است و همه لوایح از سوی وزارت کشور بوده است.  درصورتی که انتظار داریم شهرداری ها با حوزه های مطالعاتی و تشخیص نیازهای اولی در این موضوع ورود کنند. با علاقه و تجربه ای که شهردار جدید تهران و انگیزه ای که شورای شهر دارد، باید این کمیسیون فعال شود. در این زمینه هم می توانید از ظرفیت وزارت کشور، هم کمیسیون کلانشهرها و هم ظرفیت شورای عالی استانها استفاده کنید.

وی افزود: با توجه به سوابق علمی و دانشگاهی شهردار جدید باید کارگروهی تشکیل شود و همه آسیب ها، مشکلات و نیازها از بُعد علمی بررسی شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه یکی از اولویت های شهر تهران بحث ترافیک است، گفت: این موضوع خواست مردم است و تلاشهای زیادی هم در این زمینه انجام شده است اما معضلات و مشکلات ترافیک جلوتر از اقدامات بوده است. و باید سعی کنیم این مسئله به صورت همه جانبه حل شود.

وی افزود: بحث آلودگی هوا  نیز از مسائل مهمی شهر است که در حکم شهردار جدید نیز قید شده است تا مورد توجه شهردار باشد. به همین نسبت که شهرداری تهران را مسئول می دانیم به همین میزان هم متعهدیم که به شما کمک کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به مسائل اجتماعی شهرها گفت: یکی از اعضای مهم شورای اجتماعی کشور که با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری برگزار می شود، شهرداری ها هستند. چراکه مسائل اجتماعی داخل شهر دو متولی دارد که اولین و اصلی ترین آن شهرداری ها هستند. موضوعات اجتماعی از جمله حاشیه نشینی در کنار خدمات رسانی به مردم شهر باید مورد توجه شهرداری ها باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: فراز و فرودهایی در اعطای حکم شهردار به وجود آمد که هرکسی از ظن خود شد یار من. بااین حال تاخیری در این زمینه رخ نداده و در موعد قانونی انجام شد ولی برخی از سر کم طاقتی ناشی از ذوق یا اشتیاق و یا نگرانی مطالبی را نوشتند اما در واقع مسیر و روال اداری بود که باید طی می شد. البته در این مسیر اداری تفاسیر مختلفی از قوانین می شود. این استنباطها نیز برای اینکه به اجماع برسد نیاز به بحث و بررسی دارد و شرایط زمانی خاص خود را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: همه دستگاههای قانونی باید از شهردار حمایت کنند و همه امروز به این نتیجه رسیده اند که این حکم صادر شود و این حکم خدمت شما اعطا می شود. این حکم برای همه ما تعهدزا است و تعهد ما بر حمایت از شما است.

در ادامه جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، گفت: مشکلات شهر تهران پیچیده و زیاد است و یقیناً شورای شهر و شهرداری به تنهایی قادر به حل این مشکلات نیست. همدلی، همراهی و هم افزایی بین دستگاههای مختلف و وزارتخانه های مختلف می تواند این مسیر را هموارتر کند.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: شوراهای شهر و شهرداری ها خود را ایزوله نکنند و از تمام توان و ظرفیت دستگاههای مختلف استفاده کنند. سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و وزارت کشور می توانند حامیان خوبی باشند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اقداماتی که باید انجام شود، اقدامات سخت افزاری نیست، متاسفانه ما عموما به سمت اقدامات سخت افزاری می رویم و زیرگذر و روگذر و پلهای متعددی ساخته می شود اما مشکل ترافیک شهر تهران هیچوقت حل نشده است. قطعا یک سری اقدامات نرم افزاری هم نیاز است چراکه شهر انسان محور است و امیدواریم همه دست به دست هم دهیم و در یک فرایند بسیار خوب این مشکلات را حل کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: