اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 28 November 2018
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:
جمالی سوسفی گفت: شفاف سازی فرآیندها در حوزه‌ تجهیزات پزشکی با ایجاد سامانه های آنلاین، رضایتمندی را افزایش می دهد.

افزایش ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وبدا، منوچهر جمالی سوسفی نماینده رودبار و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، وزارت بهداشت در بخش تجهیزات پزشکی خوب عمل کرده است، گفت: هدف ‌گذاری اداره کل تجهیزات پزشکی در حوزه صادرات، افزایش ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکی نسبت به سال گذشته بوده است. البته معتقد هستم بیش از این، صادرات در این حوزه داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه تجهیزات پزشکی، ناشی از کمبود نقدینگی است، گفت: مشکل فعلی بیمارستان‌ها در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، بدهی به شرکت‌های پخش و طلب آنها از بیمه‌هاست.

جمالی سوسفی با تاکید بر استمرار طرح تحول سلامت، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، مطالبات به موقع پرداخت می‌شد و تامین تجهیزات و دارو نیز به خوبی انجام می‌گرفت، البته این امر اخیرا با مشکلاتی مواجه شده است که باید توجه کنیم که اعتباری که برای حوزه بهداشت و درمان می‌گذاریم به نسبت کشورهای دیگر  کافی نیست و نباید این اعتبار ناکافی را با حساب و کتاب ناقص هزینه کرد، چراکه در برخی قسمت‌ها هزینه‌کردهای مجدد و دوباره‌کاری‌ها سبب شده این اعتبار کم هم در جای خودش هزینه نشود.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر، تحریم ناجوانمردانه بر حوزه دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اعمال شده و علی‌رغم اینکه دشمن ادعا می‌کند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما تحریم وجود دارد. در حال حاضر، بحث تهیه مواد اولیه برای تامین دارو و واردات دارو مشکلاتی وجود دارد. البته سعی می‌شود که بتوانیم در داخل کشور با داروهای تولید داخل خودمان بخش اعظم مشکلات را رفع کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و نظام با اجرای طرح تحول سلامت و خدمات مطلوب به مردم توقعی را در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه نتوانستیم همگام با این توقع، فرآیندهایمان را اصلاح کنیم. برای مثال، کسی که بیمه تکمیلی دارد یا از نظر اقتصادی توانمند است می‌تواند عمل جراحی تعویض مفصلش را در یک بیمارستان خصوصی هم انجام دهد و از بیمه تکمیلی خود استفاده کند.

 جمالی سوسفی بیان کرد: در ابتدای اجرای طرح تحول بی‌احتیاطی شد و افرادی که نیازمند نبودند هم مورد حمایت قرار گرفتند و نتوانستیم شرایط هزینه‌کرد را برای مردم ادامه دهیم تا رضایتمندی بیشتری ایجاد شود. در عین حال، فرآیندهایمان باید اصلاح و اعتبارات را بجا هزینه کنیم تا این هزینه‌ها به اقشار نیازمند برسد. برای مثال در بحث بیمه رایگان، شاهد بودیم که بسیاری از افرادی که تحت پوشش سایر بیمه‌ها بودند، بیمه خود را حذف کرده و از بیمه رایگان استفاده کنند. این یک تحمیل هزینه برای بیمه بود.

جمالی سوسفی ادامه داد: از طرفی بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند برخی تجهیزات مورد نیازشان را تامین کنند که امیدواریم بیمه‌ها مطالبات بیمارستان‌ها را بپردازند و در نتیجه بیمارستان‌ها هم طلب‌هایشان را به شرکت های تجهیزاتی به روز کرده و بتوانند تجهیزات‌شان را تامین کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در حال حاضر، این مطالبات به تدریج معوق شده و یک سیکل معیوب ایجاد می‌کند و این سیکل معیوب هم فرآیندها را مختل می کند. البته کمک‌هایی به بیمه سلامت و به بیمارستان‌ها شده تا بتوانند مشکلات را حل کنند. تجهیزات پزشکی هم تلاشش را برای موفقیت در این حوزه انجام داده است، اما بخشی از مشکلات مربوط به نقدینگی است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سامانه‌هایی در راستای شفاف سازی فرآیندها در حوزه‌های مختلف، گفت: هر اقدامی که موجب شفاف‌سازی فرآیندها شده و باعث شود مردم حتی مشکلات و کم و کسری‌ها را بدانند، کمک‌کننده است. وقتی مسائل را به صورت شفاف مطرح کنیم، رضایتمندی هم بالاتر می‌رود.

جمالی سوسفی خاطرنشان کرد: اخیرا اداره کل تجهیزات پزشکی هم سامانه ای را در این زمینه ایجاد کرده و خوب کار کردند. مجلس هم به خوبی با وزارت بهداشت همراهی کرده و از کمک دریغ نکرده است تا مردم مشکلات کمتری داشته باشند، اما همه باید بیش از این به بهداشت و درمان کمک کنیم، نمی توان با حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شوخی کرد زیرا نارضایتی در حوزه سلامت به قیمت‌هایی غیر قابل جبران تمام می‌شود و بحث جان مردم است. بنابراین باید جدی تر، پرکارتر و پرتلاش تر ظاهر شویم و تلاش کنیم که در این حوزه اعتبارات مناسب‌تر و کافی‌تری قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: