اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - 26 November 2018
وزیر اقتصاد در مراسم معارفه رئیس کل گمرک تاکید کرد؛
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران، گفت: این سازمان بعنوان یک سنگربان قدرتمند، مدافع مرزهای تولید اقتصاد ملی و سهم ایران در اقتصاد بین الملل است.

گمرک سنگربان و مدافع مرزهای تولید اقتصاد ملی است

به گزارش عصرپرس، در مراسمی با حضور وزیرامور اقتصادی و دارایی و تعدادی از نمایندگان کمیسیون های اقتصادی مجلس ضمن تکریم از فرود عسگری رئیس پیشین گمرک ایران، مهدی میراشرفی به این سمت منصوب شد.

وزیر اموراقتصادی و دارایی در این جلسه با تشکر از فرود عسگری و تبریک به مهدی میراشرفی گفت: مهم ترین دستاورد گمرگ در دوره گذشته مجهز شدن به سامانه های هوشمند است­ که باید در دوره بعد هم ادامه دار باشد.

فرهاد دژ پسند افزود: ایران باید با توجه به موقعیت جغرافیایی و حساس خود با برطرف کردن مشکلات و حذف قوانین دست و پا گیر و البته بالا بردن دقت خود در نظارت سهم خود را از تجارت جهانی بگیرد.

وی گفت: مهم ترین راه های دریافت سهم بیشتر از تجارت جهانی که جزو وظایف اصلی گمرک نیز است ایجاد شرایطی که به سهولت نیازمندی های تولید به داخل کشور وارد شود و واردات مزاحم تولید مسدود گردد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: حذف مجوزهای کاغذی به صورت کامل و تقدیر از نیروی انسانی این سازمان جزء برنامه هایی است که ما در این دوره پیگیری می کنیم که همه اینها با همت تمامی نیروها در گمرکات کشور ممکن می شود.

فرود عسگری نیز در این مراسم ضمن آرزوی موفقیت برای جانشین خود گفت: در مدت مدیریت اینجانب گمرک کشور به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است که از آن جمله می توان به آمارهایی که بانک جهانی در زمینه سهولت کسب وکار در کشورها منتشر کرده است، اشاره کرد.

وی گفت: بر اساس این آمارها که مقایسه ای بین سالهای 2016 و 2018 است ایران در حوزه های مرتبط با گمرک از جمله شاخص تجارت فرامرزی از بین 199 کشور از رتبه 166 به 121­ ­صعود کرده و همچنین در حوزه عملکرد لجستیک از رتبه 96 به رتبه 64 این جدول صعود نموده است که این نتیجه استقرار پنجره فرا مرزی در سازمان گمرک کشور است.

وی افزود: همچنین گمرک ایران در این نظر سنجی در حوزه تحویل به موقع کالا از رتبه 116 به رتبه 60 ارتقاء پیدا کرده و در گزارش سازمان مطالعات تحقیقاتی وابسته به گمرک جهانی رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر را کسب کرده است.

رئیس پیشین گمرک ایران گفت: امروز 95 درصد از حجم واردات کشور با نصب ایکس ری های پر سرعت و گذر از این سامانه وارد کشور می شود و با استقرار 15 دستگاه دیگر که فرآیند نصب و راه اندازی آنها آغاز شده به زودی صد در صد واردات کشور از این طریق انجام می شود

همچنین فرود عسگری به عنوان آخرین درخواست از وزیر اقتصاد گفت: 8 هزار و 500 کارمند در گمرکات مختلف کشور در حال فعالیت هستند که هر کدام باید حداقل 24 نوع عوارض مختلف، 16 رویه گمرکی ، 23 مجوز بهداشتی و بسیاری قوانین دیگر را برای واردات و صادرات در نظر بگیرند که این خود هر کدام از کارمندان را به کارشناس در حوزه خود تبدیل می کند اما دریافتی کارکنان نسبت به شرایط و سختی کارشان مناسب نیست و از همین جا از مقام وزارت درخواست می کنم که در این مورد تجدید نظر کند.

مهدی میر اشرفی رئیس جدید گمرک بعد از سخنرانی فرود عسگری در این جلسه ضمن تشکر از زحمات مدیر پیشین گفت: موقعیت ایران در زمینه تجارت و ترانزیت موقعیت بسیار ویژه ای است و باید از این موقعیت استفاده فراوان کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات بزرگ گمرک ایران اما برای استفاده از این موقعیت بیش از چهل سازمان قانون گذار که بر تجارت فرا مرزی تجارت می کنند و این قوانین گسترده خود باعث عملکرد ضعیف تجارت برون مرزی می شود که باید به آن رسیدگی کرد.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: