اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 22 November 2016
وزیر فرهنگ در نشست اهل قلم و نشر عنوان کرد
با همکاری «موسسه هنر و اندیشه بیستون» اولین نشست وزیر ارشاد با اهالی قلم و رسانه و صاحبان نشر برگزار شد. مشکلات حوزه نشر تنها بخشی از چالش‌های پیش روی هر وزیری است که بر مسند این وزارتخانه می‌نشیند.

سرویس فرهنگی عصرپرس: نشست خبری وزیر ارشاد در حالی برگزار شد که مشکلات عمده‌ای که این وزارتخانه با آن روبروست روز به روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. مشکلات و مصائب حوزه نشر تنها بخشی از چالش‌های پیش روی هر وزیری است که بر مسند این وزارتخانه مهم می‌نشیند. مشکلات عمده زمانی آغاز می‌شوند که سیاست‌های راهبردی این وزارتخانه در عرصه فرهنگ و هنر آرام آرام از مرحله شعار و حرف به مرحله عمل درمی‌آیند و به منصه ظهور می‌رسند. مصایب و چالش‌های جدی آنجاست که مشخص می‌شود. مجوز دادن یا ندادن به فلان نشر و کتاب و موسیقی و فیلم و روزنامه و .... آغاز ورود به تنگنایی است که عبور از آن می‌تواند هر دولتی را زمینگیر کند یا بر محبوبیتش بیفزاید. امری که آشکارا در دولت‌های پیشین و سیاست‌های اعمال شده در عرصه فرهنگ خود را نشان داده است.

دولت تصدی‌گر عرصه فرهنگ نخواهد بود

واقعیت این است که عملکرد سه وزارتخانه کلیدی دولت همواره زیر ذره‌بین طیف‌های سیاسی قرار دارد تا این طیف‌ها با مقدار و اندازه توانایی بسیج نیروهای اجتماعی‌ای که فراهم کرده‌اند به نبرد سیاسی تمام‌عیاری له یا علیه دولت مستقر بروند. وزارت نفت، اقتصاد و فرهنگ و ارشاد اسلامی. این سه وزارتخانه همیشه آماج تندترین حملات و البته دفاعیات مدافعان پرشور بوده است. کافی‌ است به دولت‌های روی کار آمده از زمان هاشمی رفسنجانی تا کنون نگاهی بیاندازیم. آنگاه ردیابی سرخط هجمه‌ها آسان می‌شود. برگزاری فلان کنسرت یا بهمان قرارداد نفتی صرفا بهانه‌ای برای تخریب دولت مستقر است.

دولت تصدی‌گر عرصه فرهنگ نخواهد بود

وزیر پیشین ارشاد اسلامی، علی جنتی، در مسیر تندباد این نیروها قرار گرفت و ناگزیر رفت. او سزاوارانه ایستاد اما نتوانست یا نخواست بیشتر بماند. اکنون سید رضا صالحی امیری بر این مسند نشسته است. شاید مهمترین حرفی که در نخستین دیدار با اهل فرهنگ و قلم زد ضرورت کاهش تصدی‌گیری دولت در عرصه فرهنگ و اجازه نفس کشیدن به بخش خصوصی بود. صالحی امیری صریح گفت که وزراتخانه‌اش می‌خواهد تنها سیاست‌گزار بیرونی فرهنگ باشد نه راهبر و متصدی آن.

دولت تصدی‌گر عرصه فرهنگ نخواهد بود

به گزارش خبرنگار عصرپرس؛ آقای وزیر در ابتدای سخنانش که با همکاری موسسه هنر و اندیشه بیستون برگزار شد؛ سلام گرم رئیس‌جمهور به اهالی فرهنگ را به آنان رساند و گفت: به علت حضور در نشست با شما مجبور شدم جلسه هیات دولت را کمی زودتر ترک کنم. وقتی خدمت رئیس جمهوری رسیدم و موضوع این نشست را گفتم، وی ضمن ابلاغ سلام خود به اهالی نشر و قلم تاکید کردند که مسائل و مشکلات این حوزه را به دقت مورد توجه قرار داده و آنها را نوشته و به ایشان منتقل کنم تا رسیدگی و مرتفع شود.

او در ادامه افزود: براین باورم که باید بپذیریم راه نجات دولت پرهیز از تصدی گری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است.

صالحی امیری در ادامه به مطالعات اخیرش درخصوص پرهیز از تصدی گری دولت در 10 کشور جهان که طی دو سال انجام گرفت اشاره کرد و گفت: می دانم جهان در این حوزه چه می کند، لذا به این نتیجه رسیدم که دولت سیاستگذار خوب ولی هیچگاه تصدی گر خوبی در صحنه نبوده است.

دولت تصدی‌گر عرصه فرهنگ نخواهد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه تصدی گری کار و وظیفه دولت نیست، همانگونه که این دولت از ابتدا نیز شعار و اولویتش مشارکت بخش خصوصی در فعالیت ها و امور بوده است، اظهار کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و کارها و امور را به این بخش واگذار کنیم و دولت و وزارت ارشاد فقط جنبه سیاستگذاری و نظارت را عهده دار شود.

صالحی امیری همچنین بر ضرورت ایجاد، حفظ و توسعه حوزه‌های صنفی نشر و نهادهای صنفی این حوزه تاکید کرد.

دولت تصدی‌گر عرصه فرهنگ نخواهد بود

پایان خبر/


نام:
ایمیل:
* نظر: