اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 17 November 2018
طرح زیست‎محیطی جمع‎آوری پیت‎های نفتی با هدف تصفیه پساب‎های صنعتی در منطقه عملیاتی خارک به بهره‎برداری رسید.

طرح جمع‌آوری پیت‎های نفتی منطقه خارک عملیاتی شدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا، عباس رجبخانی رئیس این منطقه درباره طرح جمعآوری پیتهای نفتی (چالههای سوخت) توضیح داد: به این منظور، یک مخزن بدون استفاده در منطقه لاوان به خارک انتقال داده شد و کاربری آن تغییر یافت که با توجه به تیغههایی که در داخل آن تعبیه شده است، امکان جداسازی نفت و آب از پسابها فراهم شد.

رئیس منطقه عملیاتی خارک افزود: با این جداسازی و سرازیر شدن آب خالص به دریا، نفت موجود در پیت، جمعآوری و تخلیه می‌شود و سلجهای نفتی (Sludge) باقیمانده که قابل استفاده در فرآوردههایی مانند قیر و ایزوگام است برای فروش به مزایده گذاشته خواهد شد.

رجبخانی گفت: چاههایی هم به منظور نگهداری آبهای ایجاد‌شده روی سکوها در لایههای زیرزمینی حفاری شده است تا دورریز آبی روی سکو نداشته باشیم و آب را به مخزن برگردانیم که نخستین چاه در میدان ابوذر حفاری شده و قرار است در ۲، ۳ سال آینده چاههای دیگری در این میدان و میدان‌های دیگر به منظور جمعآوری آب روی سکوها حفاری شود.

پاکسازی خاک با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت

رجبخانی به امضای قراردادی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران با هدف پاک‌سازی خاک آلوده به ترکیبات نفتی حوضچههای پساب نیز اشاره و اظهار کرد: بر اساس این قرارداد که تا پایان سال اجرایی می‌شود، خاک موجود در پیت نفتی احیا و پیت به فضای سبز در این منطقه تبدیل میشود.

وی ادامه داد: خاک این منطقه به روش کشت باکتری زیر و رو و با تابش آفتاب احیا میشود که البته ۲، ۳ سال زمان نیاز است تا خاک این منطقه احیا و به فضای سبز تبدیل شود.

رجبخانی افزود: طرح حمایت از آهوان منطقه خارک نیز که برای نخستینبار انجام میشود، یک نمونه دیگر از اقدامهای زیست محیطی منطقه خارک محسوب می‌شود که با همکاری سازمان محیط زیست منطقه در حال انجام و پیگیری است.

وی گفت: برای حفظ و تکثیر این گونه حیوانی هر اقدامی از جمله تامین علوفه، احداث آبخورها و همچنین کمکهای مالی و اقدامهای فرهنگی انجام شده و امکانات دامپزشکی، رفاهی، ترددی و خدماتی در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است. طبق سرشماری انجام شده، ۸۵۰ رأس آهو در منطقه وجود دارد که نشان‌دهنده افزایش ۱۳۰ رأسی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

افزایش تولید نفت در نیمه نخست سال

رئیس منطقه عملیاتی خارک با اعلام افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت این منطقه در نیمه نخست امسال، از عملیاتی شدن طرح زودهنگام گازرانی میدان فروزان در ماههای آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، میزان تولید میدان تا ۵ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

رئیس منطقه عملیاتی خارک در ادامه با بیان اینکه نفت صادراتی میدان دورود ۳ از کیفیت بالایی برخوردار است، به راهاندازی سامانه پیشرفته کنترل سکوی نفتی میدان فروزان ( DCS) اشاره کرد و یادآور شد: طرح سامانه DCS که در سال گذشته روی سکوی نفتی فروزان نصب و راهاندازی شد، هم اکنون در میدان دورود ۲ در حال انجام است.

وی ادامه داد: راهاندازی این سامانه در کیفیت نفت تولیدی تاثیرگذار است و این موضوع از وقفه در تولید جلوگیری میکند.

رجب‌خانی با بیان اینکه خوشبختانه شرکتهای داخلی از توان علمی و فنی بالایی برای ساخت تجهیزات به‌کارگرفته شده در صنعت نفت و گاز کشور برخوردارند، گفت: نمیتوان گفت کشوری در زمینه دانش و فناوری به دنیا نیاز ندارد و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما نباید از این موضوع غافل شد که با توجه به شرایط کنونی و تحریمهای گسترده، شرکتهای داخلی بسیار قدرتمند ظاهر شدند و توانستند سطح دانش علمی و تخصصی خود را بالا ببرند.


نام:
ایمیل:
* نظر: