اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 17 November 2018
معاون رییس‌جمهوری تاکید کرد
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: امروزه بسیاری از اسباب‌بازی‌های بچه‌ها در مقابل تبلت و کامپیوتر رنگ باخته و بچه‌ها دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کنند. باید باتوجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی که در حوزه‌ی ICT داریم به این سمت حرکت کنیم و آن‌را توسعه دهیم.

اسباب‌بازی‌ بچه‌ها در مقابل تبلت و کامپیوتر رنگ باخته

به گزارش عصرپرس، در افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه یکی از مولفه‌های قدرت نرم در بحث صنایع دستی و اسباب‌بازی از فعالیت معاونت علمی و فناوری‌ ریاست جمهوری در توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز خبرداد.

وی افزود: باید دید در کشوری مانند ایران که پنج، شش هزار سال تاریخ علم و فناوری و فرهنگ دارد، چرا نمی‌توانیم کارهای‌مان را تجاری کنیم. چرا وقتی چیزی در گوشه‌ای از دنیا تولید می‌شود بدون آن‌که سبقه‌ی ما را داشته باشند می‌توانند با همان محصول تولیدی دنیا را بگیرند اما ما نمی‌توانیم. چه مشکلی وجود دارد و حلقه‌ی مفقوده چیست؟

ستاری برای نمونه به بحث صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه‌ی صنایع دستی یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا از نظر تنوع و فن‌آوری هستیم. هنوز هم برای نشان دادن عشق و علاقه‌مان به کسی به او فرش، گلیم و صنایع دستی هدیه می‌دهیم. پشت سر همه‌ی این‌ها یک عمر فرهنگ است و اقوام مختلف در کشور ما این صنایع دستی را ایجاد کرده‌اند.

وی با طرح این پرسش که ما با این صنایع دستی چه کرده‌ایم؟ تاکید کرد: ما در این مدت صنایع‌دستی‌ را نابود و از وقتی به پول نفت رسیده‌ایم هویت خودمان را انکار کرده‌ایم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری ادامه داد: بسیاری از صنایع دستی‌های ما در این مدت منقرض شده و این حوزه جزو جاهایی بوده است که دانشگاه‌های ما وارد آن نشده‌اند. هرچند هنوز بیشترین صادرات غیرنفتی ما از فرش و صنایع دستی است.

وی یادآور شد: اما متاسفانه صنعت ما به سمتی نرفته که این صنایع دستی را تجاری کند و به سمت پایین بردن قیمت‌ها گام بردارد یا برای مثال دانشگاه‌هایمان روی طرح، نقشه و مواد تولید فرش کار نکرده‌اند. برهمین اساس مشکلات بسیار زیادی در این زمینه ایجاد شده است.

ستاری با تاکید بر این‌که باید به عقب برگردیم و ببینم چه ایرادی در کار بوده است؟ گفت: باید ببینیم چرا نمی‌توانیم داستان‌های محلی و فرهنگ غنی‌مان را به بچه‌های‌مان بشناسانیم. این کار باید از همین طریق یعنی با کمک قدرت و فن‌آوری‌های نرم اتفاق بیفتد.

وی گفت: چیزی که معاونت علمی و فن‌آوری به دنبال آن است این‌که حلقه‌های مفقوده در این حوزه را پیدا کنند.

ستاری افزود: باید ببینیم چگونه می‌توانیم شتاب‌دهنده‌های کسب و کار و شرکت‌های موفق در این حوزه داشته باشیم. تا با نوآوری و ابتکارشان این کار را انجام بدهند. این‌که ما با پول دولت و پول نفت عروسک و اسباب‌بازی تولید کنیم و انتظار داشته باشیم که بچه‌ها با آن بازی کنند اشتباه است و هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: نوع نگاه ما باید هم در بخش خصوصی و هم بازار گسترده‌ای که این حوزه دارد، متفاوت باشد تا بتوانیم حلقه‌های مفقوده را کنار هم بگذاریم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری در ادامه از نمایشگاه اسباب‌بازی به عنوان یک نمونه موفق در این حوزه یاد کرد و اظهار داشت: برای ارتقا و ساخت اسباب‌بازی داخلی باید از فرهنگ و مبارزه‌ی نرم استفاده کنیم تا بتوانیم آن‌را به دنیا معرفی کنیم.

وی یادآور شد: امروزه بسیاری از اسباب‌بازی‌های بچه‌ها در مقابل تبلت و کامپیوتر رنگ باخته و بچه‌ها دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کنند. باید باتوجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی که در حوزه‌ی ICT داریم به این سمت حرکت کنیم  و آن‌را توسعه دهیم. ظرفیت خوبی است که بتوانیم در بحث اسباب‌بازی و سرگرمی در معاونت علمی و فن‌آوری کار کنیم.

ستاری در پایان با اشاره به ستاد ویژه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌سازی در این معاونت گفت: در همین راستا برنامه‌ی شرکت‌ها خلاق را از ابتدای امسال داشته‌ایم. برخی از این شرکت‌ها ظرفیت دانش‌بنیان شدن دارند و در برنامه‌ی شرکت‌های خلاق ما این قابلیت برای حمایت کامل از آن‌ها وجود دارد


نام:
ایمیل:
* نظر: