به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۱ آبان در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با حضور ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گفت: ایران دارای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است. حدود ۲۳۰ میلیوت تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و در حال حاضر سالانه میزان حمل و نقل دریایی در حدود ۳۰۰ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی است
مدیرعامل سازمان
بنادر و دریانوردی ادامه داد: ایران از نظر ناوگان تحت پرچم جزو کشورهای مهم منطقه
و جهان محسوب میشود و ۱.۱
درصد ناوگان جهانی
تحت پرچم را به خود اختصاص داده ایم و جزو ۲۰ کشور اول جهان از این نظر هستیم.
راستاد ادامه داد:
روند فعالیتها و ارتقای حمل و نقل کانتینری رشد خوبی داشته است و در روزهای آینده
شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به ۱۲ جرثقیل گنتری کرین با ۱۰۴ میلیون یورو سرمایه گذاری و همچنین ۱۵ دستگاه RTG هستیم.
وی با اعلام اینکه
در حال حاضر حدود ۳
میلیون تن TEU تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی داشتیم،
گفت: در حال توسعه ترمینال ۳
بندر شهید رجایی
هستیم و با تکمیل این پایانه ظرفیت به ۸ میلیون TEUمیرسد.
راستاد همچنین
با اعلام اینکه ایران از دسترسی دریایی مناسب و محدوده بازار جذابی برخوردار است، یادآور
شد: ایران در مسیر مهم دالانهای ترانزیتی منطقه است و همین موضوع بنادر ایران و سایر
شقوق حمل و نقل کشورمات را از نظر توسعه ترانزیتی به کشوری مهم تبدیل کرده است.
وی ادامه داد:
اخیرا به موافقتهای خوبی برای توسعه دالانهای ترانزیتی رسیدیم که موافقتنامه با
هند و افغانستان در بندر چابهار از جمله آن است.
وی همچنین خاطرنشان
کرد: بندر چابهار در منتهی علیه جنوب شرقی ایران بندری است که قابلیت تبدیل شدن به
محور کانونی شرق را دارد و حلقه واصلی بین کشورهای اقیانوس هند و همچنین هند و افغانستان
به شمار میرود.
راستاد در ادامه
سخنرانی خود از تشکیل اولین شورای هماهنگی موافقتنامه چابهار خبر داد و گفت: به زودی
شاهد اپراتور هندی در بندر چابهار خواهیم بود که با سرمایه گذاری ۸۵ میلیوت دلاری و در قالب قرارداد BOT به مدت ۱۰ سال شروع میشود.
معاون وزیر راه
و شهرسازی همچنین با اعلام اینکه در کنار حضور هندی ها در بندر شهیدبهشتی چابهار برای
اپراتوری پایانه بندر، اعلام کرد: بخش خصوصی داخلی کشور، سرمایهگذاریهای خوبی را
در بندر چابهار شروع کردند.
راستاد ادامه داد:
پایانه تمام مکانیزه موادمعدنی و سایر فعالیتهای صادرات غیرنفتی و بخش صادرات مشتقات
نفتی در بندر چابهار است.
وی از دیگر برنامههای
جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی را توسعه اراضی پسکرانهای تجاری
کشور عنوان کرد و گفت: توسعه اراضی پسکرانهای در بندر شهیدرجایی را به میزان
2400 هکتار در دستور کار داریم که در این بندر فعالیت های لجستیکی و تولیدی انجام خواهد
شد. با این اقدام بندر شهیدرجایی به یک بندر نسل سوم ارتقا پیدا میکند.
مدیرعامل سازمان
بنادر و دریانوردی همچنین اعلام کرد: در بنادر دیگر کشور از جمله بوشهر، توسعه پس کرانه
های بندر و جذب سرمایه گذاری در آن در دستور کار است.
راستاد در ادامه
سخنرانی خود به بنادر شمالی واستفاده از توان آن بنادر نیز اشاره ای کرد و گفت: اخیرا
توافقات و تفاهم های خوبی بین کشورهای ساحلی دریای خزر ایجاد شده است. ما ظرفیت های
خوبی را در بنادر شمالی داریم و در حال حاضر قابلیت جابه جایی 30 میلیون تن کالا را
در بنادر شمالی داریم.
وی ادامه داد:
توانستیم برای حمل و نقل مواد غذایی و غلات در بنادر شمالی کشور موقعیت های مناسبی
را ایجاد کنیم.
راستاد تصریح کرد:
امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق بگیرد
تا بتواینم ترانزیت کالا را بین بنادر شمالی و جنوبی شاهد باشیم.
مدیرعامل سازمان
بنادر و دریانوردی همچنین، گفت: امیدوارم با تبادل تجربیات و دانش که بین حوزه حمل
و نقل اتحادیه اروپا ایجاد شده شاهد بهبود موقعیت باشیم.
وی ارتقای بهرهوری
و کیفیت را از دیگر مواردی برشمرد که همواره در دستور کار بخش های مختلف سازمان بنادر
و دریانوردی است.
راستاد گفت: استفاده
از تجربیات اتحادیه اروپا قطعا مفید و موثر است و امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه
اروپا داریم همکاری های ما و آن کشورها روز به روز گسترش پیدا کند. همچنین، امیدوارم
شاهد بهبود کیفیت خدمات در این بخش باشیم.
گفتنی است، در
سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل 16 نفر از مقامات ارشد بخش حمل و نقل اتحادیه
اروپا، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت خارجه، اعضای انجمن پایانه داران بنادر
کشور، اعضای انجمن خطوط کشتیرانی، اتحادیه مالکان کشتی، گمرک جمهوری اسلامی ایرانف
شرکت ملی نفتکش و کارشناسان صنعت حمل و نقل کشور حضور به هم رساندند.