اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 10 November 2018
رحمانی مطرح کرد:
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد30 درصدی ذخایر‌کالاهای اساسی در کشور، گفت: حفظ زنجیره تولید و تنظیم بازار بهترین راه مقابله با تحریم است و استانداران این دو موضوع را در اولویت قرار دهند.

حفظ زنجیره تولید و تنظیم بازار بهترین راه مقابله با تحریمبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا،  رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درهمایش استانداران سراسر کشور افزود: ضروری است درشرایط فعلی استانداران هر هفته برای این دو موضوع جلسه بگذارند و ازدفاتر تخصصی نیز فعالیت بیشتر را در این زمینه ها طلب کنند و ستاد تسهیل و ستاد تنظیم بازار به صورت مرتب برگزار شود .

وی با تاکید بر لزوم تفویض برخی اختیارات به استانها گفت: برای انجام بهتر امور لازم است برخی اختیارات از جمله ثبت سفارش ها و نیز اختیارات شورای عالی معادن به استانها تفویض شود و دفاتر تخصصی ناظر انجام بهتر امور باشند.

رحمانی با ببان اینکه امروز هدف اصلی حفظ تولید است، اظهار کرد: شرایط امروز خاص است ،واحدهایی که بدهی بانکی دارند اما سرپا و فعال هستند باید به نحوی حمایت شوند اما این در حالی است که اکنون آمار واحدهایی که به علت بدهی در تملک بانکها هستند بیش از 2 هزار واحد است.

وی ادامه داد: طی 6 ماه آینده باید به طور ویژه ازواحدهای تولیدی حمایت شود چرا که اگر واحدی تعطیل شود تولید و اشتغال آسیب می بیند .

وزیر صنعت ادامه داد: مواردی در واحدهای صنعتی وجود دارد که حتی با وجود مخالفت با قانون توانستیم با همکاری و صحبت موضوع رو حل و فصل کرده و واحد را به تولید برگردانیم.

افزایش نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی

رحمانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در شرایط جدید نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی بیشتر شده و تصویب 30 هزارمیلیارد تومان تسهیلات در طرح رونق تولید بسیار ناچیز است .

رحمانی خطاب به استانداران افزود: چه در طرح رونق تولید و چه سایر طرحها کمک کنید که پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت باشد و اگر طرحی در زنجیره تولید بود و یا با تزریق مختصری نقدینگی قابلیت بهره برداری داشت حتما در اولویت قرار بگیرد .

وی افزود: در طرح نوسازی و بازسازی واحد های تولیدی نیز که از سال گذشته شروع کردیم واحدها از سود 18 درصد بانکی استقبال نکردند وما نیز در صدد کم کردن این عدد هستیم و فعلا بر روی نرخ 12 درصد توافق کرده ایم.

رحمانی ادامه داد: اگر این طرح جدی گرفته نشود تولید محصول کیفی و صادراتی نخواهد بود .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر لزوم ساخت داخل اقلام مورد استفاده گفت: در وزارت صمت پروژه ویژه ای تعریف کرده ایم که معادل 10 میلیارد دلار واردات سال گذشته به تفکیک استان و رشته در داخل کشور ساخته شود .

رشد 30 درصدی ذخایر کالاهای اساسی

وی با بیان اینکه ذخیره کالاهای اساسی طی آبان ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه، 30 درصد افزایش داشته است، گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاونت بازرگانی داخلی در این زمینه فعالانه بازار و تولید را رصد می کنند.

 رحمانی در پایان یادآور شد: شرایط جدید تحریمها فرصتی برای صادرات محصولاتی نظیر مواد معدنی، صنایع دستی و ساخته ها و تولیدات داخل کشور است و اکنون صادرات باید توجیه اقتصادی داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: