اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد:
سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و ما به عنوان تسهیل‌گر هستیم و در این راستا نیز مذاکراتی را با کشورهای مختلف از جمله عمان، گرجستان و کوبا انجام داده ایم.
واگذاری صادرات خدمات فنی مهندسی به بخش خصوصیبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، بهروز مرادی سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در حاشیه‌ای هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق گفت: هدف تاسیس شرکت آب‌نیرو ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی و انتقال آب بوده و طی این مدت شرکت با احداث سدهای برق‌آبی بزرگ 8500 مگاوات به ظرفیت نصب شده اضافه شده که 15 درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور را شامل می‌شود. 

وی ادامه داد: حدود 20 میلیارد مترمکعب مخزن احداث شده که 40 درصد مخازن کل کشور را شامل می‌شود.

مرادی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر طرح‌های آبرسانی هم به ماموریت شرکت آب‌نیرو اضافه شده و همچنین در تعامل با وزارت نیرو تغییر ریل در ماموریت ایجاد کرده ایم.

در دستور کار قرار گرفتن صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و آمایش سرزمین 
سرپرست شرکت آب نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی این شرکت در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و ما به عنوان تسهیل‌گر هستیم و در این راستا نیز مذاکراتی را با کشورهای مختلف از جمله عمان، گرجستان و کوبا انجام داده ایم.

وی افزود: در زمینه برطرف کردن ایرادات تونل استقلال تاجیکستان نیز  اقدام نموده ایم که در طی دو سال آن را تکمیل نموده ایم و در ادامه نیز مذاکره با کشور عمان برای ساخت نیروگاه تلمبه ذخیره صورت گرفته است.

مرادی در ادامه با اشاره به روند تکمیل سد بختیاری، گفت: با توجه به روند بارش‌های 15 سال اخیر  در این سطح تغییرطراحی ایجاد کرده و ارتفاع آن از 320 به 275 متر رسانده رساندیم که این اقدام باعث تاخیر تکمیل سد شد، اما اکنون مذاکرات برای فاینانس به اتمام رسیده و در صورت نهایی شدن وارد فاز اجرای خواهیم شد.

وی تاکید کرد: اگر خط اعتباری باز شود طرح سد بختیاری جزو طرح‌های اولویت‌دار ما است و با احداث این سد 12 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد ضمن اینکه تنظیم آب دشت خوزستان را نیز خواهیم داشت و سیلاب‌های سد دز هم تنظیم می‌شود.

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  در ادامه در خصوص  تاثیر تحریم ها بر اجرای پروژه ها، گفت:‌ ما 10 سال پیش هم تحریم بودیم اکنون با تمهیداتی که دولت اندیشیده از طریق خطوط اروپایی که باز می‌شود میتوانیم مشکلات خود را حل کنیم.

وی افزود: اکنون اکثر طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی در مرحله اتمام کار است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مرادی گفت: 12 طرح در حال اجرا داریم که تا پایان سال 98 به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در ادامه به شوری سد گتوند اشاره کرد و گفت: در مدت حضور در شرکت آب‌نیرو EC های مختلف‌ از کارون اندازه‌گیری شده طی چند سال بهره‌برداری کیفیت آب باید به نحوی باشد که از EC 1700 به بالا قابل شرب نخواهد بود. با توجه به این موضوع EC مجاز بعد از آبگیری 1300 بوده است. ما در چهار مقطع سد را بررسی کردیم EC خروج از گتوند زیر 900 و کیفیت آب مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: باید به فکر ساماندهی کارون از گتوند تا انتها باشیم و تمام کسانی که آلاینده این دریاچه هستند باید سهم خود را بپردازند که البته این سهم سنگین است. در حال حاضر EC دز به کارون سه هزار است هزینه آن را آلوده کننده آب باید بپردازد. شاخه شوشتر 13 هزار است بنابراین همه آلاینده‌ها باید سهم خود را بپردازند و در این صورت کارون مشکلی نخواهد داشت.

سرپرست شرکت آب‌نیرو خاطرنشان کرد: EC دز 450 است اما وقتی وارد کارون می‌شود به چهار هزار می‌رسد بنابراین باید صافی در نظر گرفته شود تا به 700 تا 800 رسیده و مجاز شود و میزان EC تا انتهای کارون نباید از 1700 تجاوز کند.

مرادی با تاکید بر اینکه باید فیلتراسیون روی سد گذاشته شود، اظهار داشت: برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به پروژه آب‌هایی ژرف، گفت: این پروژه فعلا در حد مطالعات و اکتشافی است و در دست بررسی قرار دارد و اگر نتایج مطالعات مطلوب باشد در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. 

سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه تصریح کرد: موسسه مطالعات آب در حال حاضر در حال پهنه‌بندی کشور است که مطالعات آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز اظهار داشت: هشت هزار میلیارد تومان اعتبار ما در سال جاری بوده که 4500 میلیارد تومان دریافت شده و مابقی هنوز دریافت نشده است.

مرادی در خصوص  میزان بدهی‌های این شرکت، گفت: کل بدهی‌های ما شش هزار میلیارد تومان است که ازطریق تبصره پنج قانون بودجه تهاتر می‌شود و مابقی از طریق مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی برق تهاتر می‌شود.

وی گفت: البته از شش هزار میلیارد تومان بدهی ما ، دو هزار تومان بدهی واقعی است که با توجه به نرخ تکلیفی برق نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم و بقیه جریمه‌ای است که بابت عدم پرداخت به آن اضافه شده است.

مرادی در ادامه گفت:  فاز 2 و 3 سد گتوند با پیمانکار داخلی وارد مذاکره شده‌ایم بانک عامل مشخص شده و اگر فاینانس تامین شود وارد کار اجرایی خواهد شد.

وی افزود: خروجی آب مسجد سلیمان با EC 600 بوده است که از طریق آبراهه‌های میان راهی شور شده وارد گتوند می‌شود. 200 هکتار نیشکر در این منطقه سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند و زه‌آب آن را تحویل کارون و سپس خلیج فارس می‌دهند.


خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: