اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی اعلام کرد: 
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه از نظر ظرفیت تولید برق رتبه اول خاورمیانه و رتبه 14 دنیا را داریم، گفت: از نظر تولید برق، 80 درصد ظرفیت نصب شده کشور در دست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است و با این میزان 95 درصد تولید را انجام می‌دهیم.
رتبه نخست تولید برق ایران در خاورمیانهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، عبدالرسول پیشاهنگ معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با بیان اینکه بهره‌برداری از تمامی نیروگاه‌های موجود در دست ماست، افزود: از هر نیروگاه از زمان تحویل و آغاز به کار می توان تا 30 سال به بهترین نحو بهره‌برداری کرد.

به گفته وی سه دسته نیروگاه دولتی، بخش خصوصی و دولتی‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند در کشور وجود دارد که راهبری و برنامه‌ریزی انها در زمینه های هدایت و سوخت رسانی در دست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است که عدم انسجام در ان کنترل نیروگاه ها را سخت می‌کند چرا که تمام این نیروگاه‌ها در کشور باید از یک نقطه هماهنگ شوند.

پیشاهنگ درباره راندمان نیروگاه‌ها نیز گفت: اکنون 39 نیروگاه دولتی با 189 واحد، 41 نیروگاه خصوصی با 215 واحد و 11 نیروگاه که بخش خصوصی تاسیس کرده و دولت برق انها را خریداری کرده و منتقل می کند با 44 واحد در مدار است.
وی ادامه داد: اکنون در کشور 448 سیستم نیروگاهی در حال فعالیت است که 180 واحد آن ساخت داخل است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی اظهار کرد: از نظر تولید برق، 80 درصد ظرفیت نصب شده کشور در دست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است و با این میزان 95 درصد تولید را انجام می‌دهیم. همچنین از نظر ظرفیت تولید رتبه اول خاورمیانه و رتبه 14 دنیا را داریم.

به گفته وی آمادگی و برنامه ریزی برای تابستان سال آینده از 15 شهریور ماه امسال آغاز شده و 448 واحد نیروگاهی باید از نظر کارکرد ساعتی، سوخت قطعات یدکی، گروه های تعمیراتی، امادگی نیروگاه ها و ... برنامه‌ریزی شوند.

پیشاهنگ با بیان اینکه 270 روز در سال فرصت تعمیرات داریم، افزود: سالانه تعداد پنج هزار مگاوات به تولید برق اضافه می‌شود اما تغییری در تعداد روزهایی که برای تعمیرات داریم، ایجاد نمی‌شود و امیدواریم این تعمیرات را تا خرداد سال آینده به پایان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع سوخت و تامین آن برای کلیه نیروگاه ها به عهده شرکت مادر تخصصی برق حرارتی است، تاکید کرد: سال گذشته 95.5 درصد از این سوخت را گاز، 2.18 درصد از آن را گازییل و 2.32 درصد از آن را مازوت تشکیل داد.

 این مقام مسئول ادامه داد: امسال 6.6 درصد نسبت به سال گذشته گاز بیشتری به ما تحویل داده شد و 21.19 درصد گازوییل و 27.15 درصد مازوت کمتری مصرف کردیم.

وی اظهار کرد: شاخص مهم برای تولید برق میزان آمادگی نیروگاه هاست و به همین دلیل داده‌هایی برای تعمیرات و اطلاع از خرابی ها به صورت هفتگی در اختیار ما قرار می گیرد. در این راستا به صورتت هفتگی دو میلیون داده در اختیار ما قرار می گیرد که در 74 گروه دسته‌بندی می شوند و ما فراوانی خرابی ها را در گروه‌های مختلف پیدا می‌کنیم و تعمیرات را به نقطه‌ای که فراوانی بیشتری در آن وجود داشته باشد متمرکز می‌کنیم.

پیشاهنگ گفت: بیش از 90 درصد تجهیزات استفاده شده در نیروگاه ها ساخت داخل است.

وی با بیان اینکه سالانه 2 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه تعمیرات نیروگاه ها است، افزود: عمر مفید نیروگاه ها متفاوت است برای مثال نیروگاهی با 55 سال قدمت وجود دارد و همچنین نیروگاهی با یک ماه فعالیت که نیاز به تعمیرات دارد و فراوانی تعمیرات انها با هم متفاوت است.


خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: