اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که آمریکا به این نتیجه رسیده است که تحریم نفت و انرژی ایران امکان‌پذیر نیست، گفت: معافیت هشت کشور از تحریم‌‌های ضد ایرانی آمریکا این موضوع را آشکار می‌کند.
تحریم بخش نفت و انرژی ایران امکان‌پذیر نیست
به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس ، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا سازوکار مالی اروپا (اس پی وی) مشمول مرور زمان شده و در حال حاضر این فرآیند در چه مرحله ای است، اظهار داشت: این فرایند مشمول مرور زمان نشده و به خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان این که ما با اتحادیه اروپا و 1+4 در تماس دائم هستیم، افزود: این نوع مکانیسم های جدید به ویژه در حوزه پولی و مالی، مکانیسم پیچیده‌ای بوده و تا حدی زمانبرهستند و وقتی قرار است ساز و کار جدیدی به کار گرفته شود، باید با دقت لازم کار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به خصوص این که ایران شرایط مشخصی را از گذشته مطرح کرده و باید این شرایط آماده می‌شد.

قاسمی با اشاره به این که اگر کمی صبر کنید کلیات اس پی وی مشخص و اعلام می شود، ابراز امیدواری کرد این مکانیسم در زمان کوتاه تری به مرحله اجرا برسد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساز و کار اتحادیه اروپا اظهار داشت: این سازوکار به نقاط خوبی هم رسیده و به زودی این سازوکار اعلام خواهد شد، چنین مکانیزمی بخصوص وقتی قرار است تعداد زیادی از کشور ها مانند اعضای اتحادیه اروپا روی آن تفاهم کنند و تضمین‌های مورد نیاز ایران را هم مدنظر قرار دهند پیچیدگی هایی دارد و طبیعی است که چنین موردی زمان‌بر است.

وی در پاسخ به این سوال که انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا چقدر برای ایران اهمیت دارد، اظهار داشت: این موضوع حداقل در داخل آمریکا موضوع مهمی است و در مرحله نخست به خود آمریکایی‌ها مربوط است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: صداهایی که از درون آمریکا شده شنیده می شود نشان دهنده این است که بخش‌هایی از جامعه آمریکا به خصوص نخبگان، فرهیختگان و گروه‌های مختلف اجتماعی نارضایتی زیادی به خصوص در حوزه سیاست خارجی از ترامپ دارند.

قاسمی اضافه کرد: این که نهایتا این انتخابات چه نتیجه ای داشته باشد باید صبر کرد، فکر می کنم خیلی زود می توانیم از نتایج حاصله اطلاع یابیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما با ایران ستیزی و ایران هراسی که توسط آمریکا دامن زده می شود، روبرو هستیم و امیدواریم تجارب گذشته موجب شود در آینده خردورزی به حاکمیت آمریکا بازگردد.

قاسمی درباره ماجرای قتل خاشقچی نیز اظهار داشت: صبر می کنیم تا پرونده کامل شود و سپس در این خصوص اظهار نظر می کنیم و فکر می کنم هنوز پرونده از سوی ترکیه در دست پیگیری است.

وی درباره اظهار نظر اخیر بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن مبنی بر ارائه مشاوره حقوقی این سفارتخانه به کسانی که از شبکه ایران اینترنشنال خارج می شوند، اظهار داشت: سیاست کلی ایران و وزارت امور خارجه این بوده که با تمام توان از تمامی اتباع ایرانی که خارج از کشور هستند، در صورت لزوم حمایت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر در این مورد هم کسانی نیازمند کمک های بخش کنسولی وزارت امور خارجه و سفارت ما در لندن باشند، چنین امری انجام می شود و این از جمله وظایف ذاتی ما است.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم های جدید آمریکا، آن را نشانه ای از ‌تنهایی این کشور عنوان کرد و گفت: این تحریم‌ها سرآغازی برای انزوای بیشتر آمریکاست به خصوص این که تحریم ها فقط از سوی آمریکا اعمال می شود و نه شورای امنیت و همه جهان.

وی ادامه داد: ما تحریم‌های ناشی از شورای امنیت را تجربه کرده ایم و علیرغم برخی آسیب‌ها و صدماتی که تحمل کردیم، توانستیم در بخش های زیادی به پیشرفت های قابل توجهی دست یابیم و آمریکا هم نتوانست به اهداف خود دست یابد و اکثریت کشورها با این تحریم مخالفت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این تلاش ها چیزی جز جنگ روانی، تخریب ذهنی و ایران ستیزی تلقی نخواهد شد و تصور من این است که با درایت، هوشمندی و صبوری راهبردی که میان مردم ما وجود دارد، از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: باتوجه به سازوکارهای پیش‌بینی شده و همکاری با کشورهای جهان علیرغم همه تهدیدهای آمریکا این کشور به نتایجی که به دنبال آن است نخواهد رسید و این تحریم هم به تاریخ خواهد پیوست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان پیامی به جمهوری اسلامی ایران فرستاده است، اظهار داشت: اطلاعات من چنین تماسی را تایید نمی کند و من از منابع لازم چنین خبری دریافت نکرده ام، در عین حال سیاست ما نسبت به همسایگان همان سیاست اصولی و ثابت پیشین است که ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما علاقمندیم در جهت همزیستی مسالمت آمیز، ثبات و امنیت پایدار و درازمدت و در جهت توسعه و رفاه همه مردم منطقه گام برداریم.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعطای معافیت به هشت خریدار نفت ایران هم گفت: اطلاعات ما نشان می داد که کشورهای بسیاری در تماس با وزارت خزانه داری آمریکا به دنبال راهکارهایی بودند که بخشی از همکاری‌های خود با ایران را ادامه دهند.

وی یادآور شد: برغم همه سخن پراکنی ها در نهایت آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریم ها را نمی توان نسبت به همه کشورها اجرا کرد و در نهایت نسبت به خواست‌های خود تحدیدهایی را اعمال کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این نوع زورگویی نسبت به کشورها برای عدم همکاری با ایران به خصوص در حوزه انرژی و با توجه به حساسیت هایی که این بازار دارد و عوارض آن نمی تواند اجرایی شود و از این رو شاهد تعطیلی در مواضع قبلی آمریکا نسبت به برخی کشورها و شرکت ها بودیم.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم های آمریکا، اظهار داشت: رویاهای آمریکا چیزی نیست که به سرانجام لازم برسد و این اقدامات ناشی از عدم شناخت کافی مقامات غربی آمریکا نسبت به مسائل منطقه و جهان است.

وی یادآورشد: جهان با تغییرات عظیمی مواجه بوده و به پیوستگی ارتباطات جهانی اجازه اعمال قدرت با آمریکا را نخواهد داد، به ویژه که طرف آمریکا کشوری مانند ایران است که جغرافیای مشخص و ویژگی های بسیار متنوع دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: دوران تمامیت خواهی و زورگویی آمریکا به پایان رسیده و دیر یا زود شاهد تغییر رفتار آمریکا باید باشیم، این کشور نمی‌تواند با خود تحریمی و انزوا به اهداف خود دست یابد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره میانجیگری عمران خان نخست وزیر پاکستان میان ایران و عربستان، اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان که در رأس یک هیات سیاسی و نظامی صورت گرفت در ادامه تلاش های مستمر و بسیار جدی جمهوری اسلامی برای پیگیری سرنوشت مرزبانان ایرانی انجام شد و محور اصلی مذاکرات هم سرنوشت این مرزبانان بود.

وی افزود: ما با دولت پیشین پاکستان هم برای ایجاد مرزهای امن و مطمئن و پایان دادن به چنین اقداماتی تفاهماتی داشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امیدوارم این گفت وگوها منجر به اتخاذ راهکارهای مشخص و آزادی تمام نیروهای مرزبانی ما باشد که در اسارت تروریست‌ها هستند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، بحث روابط دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی هم مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

وی یادآور شد: موضع ما نسبت به همه همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است و ما حاضر نیستیم با هیچ کشوری در منطقه دارای مسئله و مشکل باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بحران یمن، اظهار داشت: وضعیت یمن، وضعیت فاجعه باری است، به گونه ای که امروز مجامع بین المللی بیش از گذشته با ارائه آمارهای متعددی درباره فاجعه در این کشور، اظهار نظر می کنند.

قاسمی تصریح کرد: ما از هر اقدامی که از تجاوز جلوگیری کند و زمینه ساز آتش بس و بازگشت آرامش و گفت وگو میان گروه‌های یمنی و امدادرسانی به مردم شود، استقبال می‌کنیم و به هر گامی در این خصوص خیر مقدم می‌گوییم.

روابط ایران و اروپا

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش ها برای تخریب روابط ایران و اروپا، اظهار داشت: بعد از حوادثی که علیه جمهوری اسلامی ایران در یکی دو کشور اروپایی رقم زده شد، موضوع را پیگیری و با تمام توان اقدامات خود را برای مقابله با این موضوع که از کانون‌های مشخصی نشأت می‌گرفت، آغاز کردیم.

وی ادامه داد: در مورد دانمارک در همان روز نخست اقدامات لازم در کپنهاگ و تهران انجام شد و تماس ها بین دو طرف وجود داشت و دیروز هم تعدادی از روسای نمایندگی این کشورها به وزارت امور خارجه احضار شدند و آنچه باید به آنها گفته می شد، بیان شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این نوع رفتارها را محکوم کرد و گفت: ما این اقدامات را بخشی از جنگ روانی و اقدامات خصمانه می‌دانیم که معاندین روابط ایران با اروپا پیگیری می‌کنند و تلاش دارند رابطه مطلوب دو طرف را دستخوش اختلافات کنند.

قاسمی با اشاره به مخالفت بسیاری از کشورها با رویکردهای ضد ایرانی آمریکا نیز گفت: بعد از مواضع جدید آمریکا خیلی از کشورها اعلام کردند که از آن تبعیت نمی کنند و آمریکا را سرزنش کردند و این را هم گفتند که به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد.

شکست جنگ روانی آمریکا علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا با توجه به ناامیدی از تحریم‌های اقتصادی، سیاست جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند که آن هم با شکست مواجه خواهد شد و این بار هم سودی از این ماجرا نخواهد برد.

وی اضافه کرد: ما اطلاعات لازم را داریم و به اروپا هم اعلام کرده‌ایم که آماده همکاری و گفت وگو برای روشن شدن موضوع و اینکه این اتفاقات از چه کانون‌هایی ناشی می شود، هستیم.

قاسمی یادآورشد: با توجه به این رفتارها و تلاش کانون های مشخص برای تخریب روابط خارجی ایران به تمامی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند توصیه می کنیم با دقت و توجه ویژه از هرگونه تماس با افرادی که به عنوان نیروی امنیتی و دولتی ایران به آنها مراجعه می کنند، خودداری کنند و اگر هم به آنها مراجعه شد موضوع را سریعاً با سفارتخانه های ایران و یا در صورت لزوم به مقامات کشوری که در آنجا هستند، اطلاع دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: احساس می‌کنیم دشمن توطئه‌هایی را در این مسیر طراحی کرده و ایرانیان مقیم خارج باید با هوشیاری و توجه لازم به این مسئله توجه کنند تا این کانون‌ها نتوانند بهانه ای برای جنگ روانی علیه ایران داشته باشند.

قاسمی در پاسخ به چرایی عدم حضور ایران در نشست 4 جانبه استانبول، اظهار داشت: نشست‌های مختلفی حول مسائل متعدد برگزار می شود. قرار نیست ایران در هر نشستی مشارکت داشته باشد. ما از ابتدا در جریان این نشست قرار داشتیم و اطلاعات کافی را درباره آن از دو شریک خود در فرآیند آستانه دریافت کردیم و مشکلی در این خصوص نمی بینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درباره مسئله پیچیده ای مثل بحران سوریه ممکن است نشست‌های مختلفی برگزار شود، در عین حال هر گامی که بتواند منجر به تثبیت حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شود می تواند بخشی از راهکارهای مورد قبول ما باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مهلت یک ماهه آمریکا برای تعیین تکلیف بحران یمن، اظهار داشت: به نظر می‌رسد فاجعه یمن به نقاط حساسی رسیده است و این وضعیت نمی‌تواند استمرار داشته باشد.

قاسمی گفت: جامعه جهانی سازمان ملل و همسایگان باید برای پایان این فاجعه تلاش کنند و شاید گام نخست در این زمینه توقف تجاوز و بمباران و کشتار مردم این کشور است و بعد از آن گام‌های بعدی دنبال شود و در نهایت جهان بتواند این لکه ننگ را از دامن خود پاک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر امور خارجه به ترکیه برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه ۸، اظهار داشت: در این نشست مباحث متعددی در حوزه های مالی پولی تجاری مبارزه با یکجانبه گرایی و تلاش برای تقویت چندجانبه گرایی مطرح شد و ما ارزیابی مثبتی از این نشست و مباحث مطرح شده رد آن دارم.

 CFTسودمندی بسیاری برای کشور دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم تایید لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در شورای نگهبان، اظهار داشت: موضع ما به عنوان وزارت امور خارجه مواضع ثابت و اصولی قبلی است و اعتقاد داریم تصویب این لایحه برای کشور و مردم دارای سودمندی بسیاری است و بدون پیوستن به آن در آینده با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان درباره این لایحه ایرادات خود را اعلام کرده و ما تلاش خواهیم کرد برای رفع ابهامات و شبهات کارشناسی چه برای مجلس و شورای نگهبان حضور فعال داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم در مسیری که منافع کشور در آن نهفته است، گام برداریم.

قاسمی در ادامه درباره سفر نتانیاهو به عمان و اینکه آیا نتانیاهو از طریق این کشور پیامی مبنی بر توقف ساخت موشک در لبنان داده است، گفت: رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که برای ما پیغام بفرستد. وقتی بحثی در این مورد نشده موضع‌گیری هم درباره آن نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ساز و کار مالی و تلاش اتحادیه اروپا برای تداوم روابط اقتصادی بین المللی ایران، اظهار داشت: اروپا در گذشته به لحاظ سیاسی و در مواجهه با یکجانبه گرایی آمریکا و عدم تمکین این کشور به تعهدات بین‌المللی تلاش های سیاسی خود را انجام داده و اراده سیاسی اروپا برای ما کاملاً محسوس است.

وی گفت: در حال حاضر اتحادیه اروپا در معرض این آزمون بزرگ قرار دارد که چگونه و از چه طریق بتواند استقلال خود را حفظ کرده و به عنوان یک واحد مستقل عمل کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد اروپا در این زمینه مصمم است و همانطور که سایر کشورهای جهان در یک صف آرایی جدی با یکجانبه گرایی آمریکا قرار دارند، امیدوارم اروپا هم بتواند به عنوان یک اقتصاد بزرگ و یک واحد نوظهور ایفای نقش کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک، اظهار داشت: تلاش های سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک ما برای روشن شدن وضعیت این دیپلمات ایرانی ادامه دارد، وکلایی در اختیار ایشان است و امیدوارم هرچه زودتر بی گناهی وی ثابت شود و بتواند به کشور بازگردد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره ضعف دستگاه دیپلماسی در حوزه اربعین، گفت: به نظر می رسد برای برخی کسب و کار شده است که وزارت امور خارجه را به دلایل مختلف چه در حوزه سیاست های اقتصادی و دیپلماتیک و چه در حوزه اربعین مورد انتقاد قرار دهند.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه از سال گذشته به عنوان فعال ترین عضو ستاد اربعین حضور داشته و آمار گسترده‌ای در مورد اقدامات وزارت خارجه در این ستاد وجود دارد که ظرف یکی دو روز آینده درباره جزئیات آن اطلاع رسانی خواهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت خارجه در این خصوص کارهای خود را با دقت انجام داده، تماس های متعددی با دولت عراق داشته و تفاهم کرده که ایرانیان بتوانند در این کشور از دینار استفاده کنند، علاوه بر این با کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان هم مذاکراتی داشت و برای خدمات رسانی به اتباع این کشورها و صدور ویزا در مرزها مستقر شد.

وی ضمن قدردانی از تلاش های کارکنان وزارت امور خارجه به خصوص اداره گذرنامه، اظهار داشت :اگر هم کاستی‌هایی در بحث اربعین وجود داشته مربوط به وزارت امور خارجه نبوده است که در عین حال آنها هم با دخالت و پیگیری های ما بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت حل و فصل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفیر ما در عراق به مدت دو روز در مرز مستقر شد و وزیر امور خارجه هم بعد از آگاهی از یکی دو مشکل برای حل این مشکلات تلفنی با وزیر خارجه عراق صحبت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از دولت و ملت عراق و تمام کسانی که در این مراسم پرشکوه جهانی تلاش کردند، قدردانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مرزبانان ایرانی و اینکه دولت پاکستان تلاش های لازم را برای آزادی این مرزبانان انجام داده است، گفت: همه این اقدامات الزاماً از دولت پاکستان نشات نمی‌گیرد، گاهی گروه های تروریستی که ریشه در کانون‌های دیگر دارند با هدف ضربه زدن به ایران در این کانون ها و مناطق فعال می شوند.

وی گفت: در عین حال انتظار و خواسته ما این است که دولت پاکستان با جدیت بیشتر به درک شرایط منطقه اقدامات قوی‌تری داشته باشد و ما شاهد چنین حوادث تلخ نباشیم.


منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: