اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
ظریف در پاسخ به سوال حاجی دلیگانی
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: پس از برجام سندی امضا نشده است، بلکه چند توافق در حوزه هسته ای صورت گرفته است.

سندی غیر از برجام امضا نشده است

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (دوشنبه 14 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سه سوال نماینده مردم شاهین شهر اظهار داشت: درباره حمایت وزارت امور خارجه برای استرداد اموال خارج شده از کشور باید گفت که این وزارتخانه نقش حمایتی دارد.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: در واقع وزارت امور خارجه اقداماتی که دستگاه قضایی دارد را پیگیری می کند، در این زمینه دستگاه های مختلف برای تخلفات اقداماتی انجام می دهند که وزارت امور خارجه براساس درخواست دستگاه قضا، وزارت نفت و بانک مرکزی موضوعات را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه برای پیگیری استرداد اموال ایران ده ها ملاقات تنظیم شده است، بیان داشت: برای تنظیم این ملاقات ها برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است، اما از سوی دستگاه قضا برای توافق معاضدت قضایی درخواستی دریافت نشده است که وزارت امور خارجه موضوع را دنبال کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تلاش های سفرای ایران و تاجیکستان و مالزی تاکید کرد: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری و مسئول تسهیل انجام کارهاست و اقدامات باید از سوی دستگاه های قضایی و داخلی صورت گیرد.

 

سندی غیر از برجام امضا نشده است

ظریف درخصوص امضای اسنادی بعد از برجام توضیح داد: عنوان شده است که چرا سندهای امضا شده بعد از برجام در معرض دید عموم قرار نگرفته است، اما موضوع این است که بعد از برجام سندی امضا نشده است و هر چه بوده در معرض دید عموم از سوی سایت ما، سایت اروپایی ها و محافل خبری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از برجام چند توافق برای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته ای صورت گرفته است که این توافقات نیز در معرض دید عمومی قرار گرفته است. این توافقات براساس نظر کارشناسان هسته ای که مسئول موضوع بودند، صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه در این باره که گفته می شود زور آنها در برجام نرسیده است، گفت: واقعیت این است که برجام حاصل توافق چندجانبه است، هیچ طرفی نمی تواند در مذاکره به همه خواسته های خود برسد. آمریکا دراین مذاکرات به دنبال آن بود که برنامه های هسته ای ایران متوقف شود. فوردو نه تنها تعطیل شود که به اصطلاح ما در آن گِل گرفته شود. آنها می خواستند رآکتور اراک تعطیل، آب سنگین اراک تعطیل و تنها سانتریفیوژهای IRI فعال باشد و مسائل موشکی نیز ذیل برنامه های هسته ای قرار گیرد.

 

ترامپ از ادعای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب نشینی کرده است

وی ادامه داد: آنها ده ها خواسته دیگر داشتند که به هیچکدام نرسیدند و در واقع زور آنها نرسید. مذاکره این نیست که به طرف مقابل دیکته کنیم، بلکه در مذاکرات رسیدن به یک توازن که منافع شما هم حفظ شود، است. برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بود که آمریکا با آن فضاحت از توافق هسته ای خارج شد.

ظریف با اشاره به رفتارهای اخیر آمریکا بیان داشت، آمریکا مجبور شد از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب نشینی کند، امروز قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد، اما آمریکا این موضوع را به تعویق 6 ماهه انداخته است.

 

برجام از استحکام جهانی برخوردار است

وی تاکید کرد: برجام از استحکامی برخوردار است که همه دنیا بر آن تاکید دارند و همچنان منافع ایران را حفظ می کنند. در واقع مذاکرات رسیدن به تفاهمی است که برای همه قابل قبول است، اما آمریکایی ها زورشان نرسید آنچه را که می خواستند بگیرند، اما با گذشت یک سال و نیم نیز هم نتوانستند به خواسته هایشان برسند.

ظریف با تاکید بر اینکه دنیا قدرت دیپلماسی ایران را پذیرفته است، اذعان کرد: اگر قرار بود به همه خواسته های خود برسیم، دیگر نیازی به مذاکره نبود، خواسته ها را روی کاغذ می نوشتیم تا طرف مقابل آن را بپذیرد، در شرایطی که آمریکا نتوانست این کار را با ایران بکند، چطور می خواهید ایران اینگونه رفتار کند؟

 

بازگشت به برنامه های هسته ای با تصمیم نظام انجام می شود

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر تصمیم بگیریم می توانیم برنامه هسته ای خود را به مراتب بهتر از گذشته دنبال کنیم و این تصمیم با نظام است. در برجام آنچه که بود را گرفته ایم، در این مسیر را راهنمایی های مقام معظم رهبری و مقاومت مردم به بهترین توافقی که ممکن بود دست پیدا کردیم. درست است که آرزوهای دیگری داشتیم، اما امکان این توافق وجود نداشت.

وی با تاکید بر دستاوردهای چند ماه اخیر وزارت امور خارجه گفت: در ماه های اخیر رأی دیوان بین المللی دادگستری، اتحادیه اروپا و فضاحت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، توفقیات وزارت امور خارجه را به همگان نشان می دهد.

وزیرامورخارجه با بیان اینکه حق نماینده مردم است که نگران اموال  حقوق ملت باشد، گفت: اقداماتی که بابک زنجانی به دلیل شرایط آن زمان انجام می داد، شفاف نبود، این اقدامات را در مسیرهای اطلاعاتی پیگیری کردیم، مشخص شد حساب ها در مالزی و تاجیکستان صوری است.

ظریف ادامه داد: متاسفانه تحریم ها شرایط غیرشفاف را ایجاد می کنند و استفاده از رانت ها را برای برخی افراد فراهم می کنند، نمی دانم چرا همکارانم نامه تشکرات قوه قضائیه را در اختیار مجلس قرار نداده اند. وزارت امور خارجه در حوزه مسئولیت خود، مسئولان کشوری را به مسئولان خارجی برای پیگیری موضوعات ارتباط داده است، ما دستگاه اطلاعاتی و قضایی نیستیم که اقدامات دیگری انجام دهیم.

 

مراکزی که بابک زنجانی معرفی کرده است، فاقد مستندات است

وی تاکید کرد: همه مراکزی که بابک زنجانی در خارج  از کشور معرفی کرده است، فاقد مستندات بوده، این را یکی از همکاران شما که در این زمینه فعال بوده در اختیار من قرار داده است، با این حال وزارت امور خارجه آنچه که باید را انجام داده است.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: وزارت امور خارجه دستگاهی نیست که سرخود وارد عمل شود و اینگونه نبوده که در مذاکرات هسته ای فقط یک بار مذاکره صورت گرفته باشد، بلکه بارها مسائل دنبال شده است و به هیات نظارت و دبیرخانه شورای عالی امنیت گزارش ها داده شد و براساس تصمیم جمعی توافق نهایی شد، اما می پذیریم که برخی قرائت ها متفاوت از یکدیگر است.

وی ادامه داد: آنجا که در توافق گفته شده است که 130 تن آب سنگین مازاد در ایران برای فروش باید عرضه شود و تاکید شده است که این مقدار آب سنگین نباید در ایران نگهداری شود، را همه می پذیرند، بنابراین وضعیت آنگونه که شما سیاه و سفید می بینید، نیست.

ظریف با بیان اینکه در موارد متعدد برداشت ها از برجام متفاوت بود، یادآور شد: آن زمان که IR8 مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت، در جهان غوغا شد، آنها می گفتند این موضوع جزو توافقات هسته ای نبود، اما نه تنها آزمایشات ادامه یافت، حتی به سانتریفیوژ گاز نیز تزریق شد.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف نظرها وجود دارد، گفت: اختلاف نظرها بعد از توافقات صورت می گیرد، بنابراین کمیسیون مشترکی طراحی شد تا اختلاف نظرها در آن بررسی و نتیجه برای اجرایی شدن به طرف های مذاکره ابلاغ شود.

وزیر امور خارجه کشور با اشاره به نامه طیب نیا بیان داشت: ایشان در نامه ای تاکید داشتند که هر توافق دیگری بعد از برجام باید براساس قانون اساسی دنبال شود، از این رو است که 4 لایحه مرتبط با FATF در مجلس در حال پیگیری است، هر چند که اعتقاد داریم 2 سال از وقت کشور برای این موضوع گرفته شده است، اما می خواهیم تمام مراحل قانونی طی شود و اجازه ندهیم اعتماد بین مردم و حاکمیت خدشه دار شود.

 

برجام از نظر دنیا پیروزی دیپلماسی ایران بود

ظریف با اشاره به سوال سوم اظهار داشت: برجام از نظر دنیا پیروزی دیپلماسی ایران بود، با این حال در این مذاکره که طلبکاری کردیم و مقام معظم رهبری در رأس نظام مطالبات مردم را با صدای رسا مطرح کردند و البته همزمان گفتند که مذاکره کنندگان امین هستند، نگفتند ما مخفی کاری می کنیم و بارها تاکید داشتند که ایشان از جزئیاتی مطلع هستند که شما نمایندگان آنها را نمی دانید، بنابراین اینطور نیست که ما خلاف منویات رهبری کاری کرده باشیم.

وی تاکید کرد: برجام با وجود همه بدعهدی های آمریکا و قلدری آنها امروز ملاک شکست آمریکاست، هر چند که ما نمی توانیم توان اقتصادی آمریکا را زیر سوال ببریم، همانطور که روسیه و چین نتوانستند آن را انجام دهند، با این حال دیپلماسی شما توانسته کشورهای نزدیک به آمریکا را که حیات و مماتشان به این کشور وابسته است، وادار کند دست از به صفر رساندن فروش نفت ایران بردارند، این را در گذشته به هیچ عنوان تجربه نکرده ایم.

 

ترامپ از پس ایران برنیامده است

ظریف تصریح کرد: بپذیریم آمریکا نتوانسته است از پس ما برآید، چطور وقتی ترامپ می گوید تمام پول ایران را داده ایم، حق هسته ای ایران را پذیرفته ایم و موضوع موشکی را در توافق در نظر نگرفته ایم و آنجا که می گوید 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کرده ایم، اما آمریکا هیچ منفعتی نبرده است، قبول می کنیم، اما آنجا که می گوید ظریف سر جان کری را کلاه گذاشته است، قبول نمی کنیم. بین این دو حرف را چه تفاوتی است، افتخار ملت را به ننگ و ذلت تبدیل نکنید.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: ترامپ می گوید برجام بزرگترین سلاح بر سر آمریکایی هاست، چرا یکی از ترامپ را می پذیرید و آن دیگری را قبول نمی کنید. بپذیرید که ملت بزرگ ایران در دیپلماسی پیروز شده است. ما در برابر آمریکا ایستاده ایم و اگر مجدد لازم باشد باز هم این کار را برای ملت انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه مسلح شده ترامپ به دلار روند سراشیبی به خود گرفته است، گفت: ترامپ با سوءاستفاده و زیاده روی در دلار روند نزولی خود را کلید زده است و به آمریکا ضرر می زند. در گذشته چنین اتفاقاتی نمی افتاد، اما مردم با تمام تبلیغاتی که علیه نظام می شود، روز گذشته با حضور در راهپیمایی 13 آبان نشان دادند با نظام هستند، بنابراین اقتدار مردم و رهبری را زیر سوال نبریم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: