اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - 21 November 2016
واکنش تند علم‌الهدی به مطهری
مطهری قرار بود سخنرانی کند. لغو شد. دفتر اصلاح‌طلبان خراسان پلمپ شد. مردم متفرق شدند. مطهری به رئیس‌جمهور نامه نوشت. وزیر کشور پیگیر شد. پایگاه اینترنتی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد واکنش نشان داد.

سرویس سیاسی عصرپرس: نائب رئیس مجلس قرار بود روز اربعین در مشهد سخنرانی کند. عنوان سخنرانی نیز «تحلیل واقع کربلا» بود. علی مطهری وقتی به مکان سخنرانی رفت متوجه شد که حادثه‌ای مانند سخنرانی شیراز در انتظارش است.

در مشهد چه خبر است؟

در آن حادثه نیروهای خودسر مراسم را به هم زدند و بعدها محاکمه هم شدند اما در مشهد حکایت دیگری بود. دادستان مشهد نه تنها مانع برگزاری مراسم شد بلکه «دفتر مجمع اصلاح‌طلبان خراسان» را هم پلمپ کرد و حاضران با دخالت پلیس متفرق شدند. 

بدین ترتیب نائب رئیس مجلس حق سخنرانی در مشهد را از دست داد. به نظر می‌رسد فشار دادستانی بر مطهری که با هدایت و حمایت شخص قدرتمند اول این شهر، آیت‌الله علم‌الهدی انجام شد، به خاطر سخنان چند وقت پیش مطهری باشد که قطعنامه‌های حقوق بشری اروپا علیه ایران را «گهگاه درست» دانسته بود.  

علی مطهری مانند موارد پیشین کوتاه نیامد و نامه‌ی تندی به رئیس‌جمهور نوشت. در ادامه وزیر کشور در واکنش گفت: به معاون سیاسی دستور داده‌ام بلافاصله با تشکیل تیم تحقیقاتی این موضوع را بررسی کند و گزارش آن را ارائه دهد و در صورت تخلف و اهمال مدیران اجرایی با آنها برخورد قاطع شود و چنانچه اقدامات خارج از اختیارات دولت و وزارت کشور می‌باشد در قالب گزارشی به استحضار مقامات ذیصلاح برسد.
 

در مشهد چه خبر است؟

واکنش آیت‌الله علم‌الهدی

بلافاصله پایگاه اینترنتی آیت الله سید احمد علم الهدی  در مطلبی با عنوان، آیت الله علم الهدی اصلا به چنین سخنرانی و مراسمی توجهی نداشته است، آورده است: امام جمعه مشهد این حق را دارد که علیه شخص مفتری اقدام قضایی کند و در صورت عدم جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص ، اقدام خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: با کمال تاسف امروز شخصی که در جایگاه هیات رییسه مجلس قانون گذاری این نظام قرار دارد از قدرتی که بواسطه برقراری مردمسالاری دینی در این کشور از مردم به امانت گرفته و جزء یکی از قدرتمداران این نظام است، استفاده کرده و رییس جمهوری را تهدید می کند که اگر پیگیری برای کشف علل انحلال سخنرانی من در مشهد را نکنی، مجلس فلان و بهمان می کن!!

این پایگاه افزوده است: این شخص با تکیه بر قدرت خود به هر که می خواهد تهمت و افترا می زند که ، امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد .... لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟' و گویا می خواهد با این جملات اینطور القاء کند که آیت الله علم الهدی جلوی سخنرانیش را گرفته است.

نامه علی مطهری به رئیس‌جمهور

علی مطهری پس از لغو سخنرانی‌اش در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهوری نوشت که دادستان مشهد سخنرانی توسط دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد.

در ادامه نامه مطهری آمده است: ارتباط این موضوع با دادستان و احیانا امام جمعه برای من روشن نیست. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟

مطهری همچنین در ادامه نامه‌اش به روحانی می‌نویسد: آیا اینها با خود اندیشیده‌اند که این قانون شکنی چه تاثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند خواهد داشت؟ تردید دارم که این قبیل اقدامات داعش‌گونه عالما عامداً علیه انقلاب اسلامی انجام می‌شود یا از روی سهو و نادانی.

مستدعی است تمهیدی برای نجات استان خراسان رضوی از این گونه استبدادها بیندیشید؛ همان طور که بعد از حادثه شیراز اقدامات جناب عالی باعث نجات استان فارس از این گونه استبدادها شد.

بیانیه انجن اسلامی دانشگاه فردوسی

در همین ارتباط «انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد» در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: این رویداد و نمونه‌های مشابه قبلی اینگونه رفتارها نشان از اراده ای پولادین جهت یکدست کردن فضای فرهنگی و سیاسی این کلان شهر مذهبی و نادیده گرفتن تکثر طبیعی آن دارد. باید به این سوال که در بخشی از جامعه ایجاد شده پاسخ داده شود که اگر در این شهر نائب رئیس مجلس قانون گذاری کشور حق سخن گفتن در جمعی محدود را ندارد پس چه دایره ای از خودی ها برای این شهر تعریف می شود؟!

روایت استانداری خراسان رضوی

روابط عمومی استانداری خراسان رضوی گفت: مقرر شده بود این مراسم به منظور عزاداری در اربعین حسینی (ع) توسط یک تشکل مجوزدار، در محیطی مسقف و دانشگاهی با سخنرانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

سیدجواد حسینی با بیان این که از نظر ما هیچ مشکل امنیتی یا سیاسی و اجتماعی برای برگزاری این مراسم وجود نداشت، افزود: برگزار کنندگان مراسم حتی مکان اولیه مراسم (تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان) را نیز به دلیل این که در محوطه‌ی آن، مجلس بزرگداشت شهدای گمنام برگزار می‌شد، به تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتقال داده و اطلاع رسانی کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: علی رغم این تدابیر، مقارن ساعت سه عصر روز شنبه ۲۹ آبان ماه، از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، لغو مراسم در آن مکان، به فرماندهی انتظامی ابلاغ شد.

حسینی خاطر نشان کرد: شخصا در تماس با نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی، موضوع را پیگیری کردم که آنها نیز برگزاری مراسم را بدون پیش بینی یا برآورد احتمال تخلف یا مشکل اعلام کردند و بر همین اساس، کتبا به دادستان اعلام شد که برگزاری این مراسم مشکلی ندارد و لغو آن آثار سوء سیاسی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت که متاسفانه برغم تماس‌های مکرر از سوی ایشان پاسخی دریافت نکردیم.

وی تصریح کرد: از ان جا که ابلاغیه‌ی دادستان لغو مراسم در مکان تالار رازی را تاکید داشت و توضیحی ارائه نشده بود، استنباط برگزار کنندگان این بود که از نظر مقام قضایی مکان برگزاری مراسم مشکل دارد لذا مکان جدید و مسقفی را پیش بینی کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: اما ساعت ۹ صبح روز اربعین مصادف با ۳۰ آبان ماه و مقارن با زمان برگزاری مراسم، با دستور دادستان، این مکان پلمپ شد.

حسینی تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی تلاش‌های گسترده‌ای را برای حل این مشکل با مقامات ملی، روسای دو قوه مقننه و قضائیه و نیز دادستان کل کشور صورت داد.

وی ادامه داد: حتی امروز ( سی ام آبان ماه) رسما مکاتبه‌ای از سوی استاندار خراسان رضوی با مقامات قضایی استان مبنی بر تمهید لازم و عدم احتمال بروز تخلف خاص برای برگزاری مراسم اربعین و سخنرانی دکتر علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی شد ولی عملا این مراسم به دلیل عدم تغییر حکم مقام قضایی در موعد مقرر برگزار نشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در مجموع مدیریت عالی استان، از مسئولان قضایی انتظار داشت برای موضوعاتی از این دست که دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی است و حتی می‌تواند ابعاد سوء استفاده های فرامرزی در داشته باشد، با مدیران امنیتی و سیاسی استان، همکاری بیشتری داشته باشند.

شکایت مطهری از دادستان

وکیل علی مطهری از به جریان افتادن شکایت مطهری از دادستان خراسان رضوی در پی لغو سخنرانی‌اش در مشهد خبر داد.

به گزارش ایلنا، ترک همدانی با اشاره به لغو سخنرانی روز گذشته علی مطهری در مشهد عنوان کرد: صبح امروز شکایتی علیه مقام مسئول قضایی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد ، تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل شد.

هشدار محمدرضا تابش

نایب رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، درباره بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت قانون هشدار داد.

به گزارش جماران، محمدرضا تابش در گفت‌و‌گویی، با اشاره به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: مهم‌ترین هدف از تفکیک قوا، جلوگیری از استبداد و خود رأیی و هرج‌ومرج است و باید همه قوا و بخصوص مجلس که به فرموده امام راحل در رأس امور است، برای تحقق این مهم تلاش حداکثری کند.

وی افزود: نمایندگان مجلس، پیگیر تحقق مطالبات و خواست‌های مردم با ابزار قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین هستند، قوه مجریه ارائه‌دهنده خدمات به مردم است و قوه قضائیه باید بسترساز ایفای حقوق مردم باشد و مخصوصاً دادستان باید داد مردم را از ظالمان و متجاوزان و تبهکاران و مجرمان بستاند، نه اینکه در راستای ایفای وظیفه قانونی نمایندگان مردم که بخشی از آن‌ هم روشنگری و اطلاع‌رسانی است، رادع و مانعی به وجود آورد.


اکنون باید دید که موضع دولت و شخص رئیس‌جمهور در قبال اصطکاک ایجاد شده بین دو قوه مقننه و قضاییه چیست؟

پایان خبر/


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عمار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
1
حاکم جدید کشوردخود مختار مشهد آقای علم الهدی
نام:
ایمیل:
* نظر: