اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - 04 November 2018
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران:
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران اعلام کرد: ظرفیت های تولید تابلوی برق کشور در طول سال حدود ۲۵۰ هزار سلول تابلوی برق است که سه برابر مصرف کل کشور است
سه برابر ظرفیت مصرفی کشور تابلوهای برقی تولید می شود
به‌گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سیدعلی کهفی قانع رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در یک نشست خبری در حاشیه هجدهمین نمایشگاه صنعت برق گفت: تولیدکنندگان و طراحان تابلوی برق در ایران در بخش صادرات گرفتار مشکلات عمدتا غیر فنی هستند و به لحاظ توانمندی در ساخت و تولید تابلوهای برق پروژه های صنعتی هیچ مشکلی ندارند.

قانع ادامه داد: در یکی دوسال گذشته در بخش صادرات، تولیدکنندگان تابلو برق در ایران شرایط مطلوبی نداشتند و این البته به دلیل چالش های سیاسی و تحریم های موجود بود که گریبان این صنعت را هم گرفت.

وی افزود:باید بدانیم که تابلوی برق به عنوان یک کالای تنها تولید نمی شود و در کنار پروژه هایی که برای احداث در دستور کار قرار می گیرد طراحی و ساخته می شود و بنابر این اگر طرح ها به هر دلیلی در بخش صادرات دچار مشکل شوند این بخش نیز درگیر خواهد شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان تابلوهای برق ایران ادامه داد: طبعا به علت این خصلت ویژه لازم است متولیان حوزه صادرات پروژه ها را در دست بگیرند و ما نیز بتوانیم تابلوهای برق را تولید کنیم و در مرحله اول صادرات خدمات فنی مهندسی مشاور داشته باشیم ، تابلو سازان هم بر اساس همان طرح ها تولیدات خود را به کشورهای هدف صادر می کنند.

قانع در ادامه به  ظرفیت های تولید تابلوی برق در داخل کشور اشاره کرد و گفت: این ظرفیت در طول سال حدود ۲۵۰ هزار سلول تابلوی برق است که سه برابر مصرف کل کشور است.

نوسانات نرخ ارز بزرگترین چالش صنعت تابلوهای برق کشور است

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل تابلو سازان برق چیست؟ گفت:چالش های این صنعت از مشکلات صنایع دیگر جدا نیست و عمدتا این نوسانات نرخ ارز است که تابلوسازان را در تنگنا قرار می دهد.

قانع اضافه کرد:این دونرخی و یا چند نرخی بودن ارز همه تولیدکنندگان تابلو را دچار معضلات فراوانی کرده و مشخص نیست چرا برای این مسائل چاره ای اندیشیده نمی شود و این در حالی است که بعد از عقد قراردادها، وقتی سفارش ها در دست ساخت قرار می گیرد هرگونه نوسانی در نرخ ارز می تواند سفارشات مذکور را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. اکثر قرارداهای فعلی با ارز ۳۸۰۰ تومانی و یا ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته شده است اما الان که به اجرا رسیده اند به آنها می گویند ما به شما ارز ۹ هزار تومانی می دهیم که البته در ارائه این هم هزار مشکل ایجاد می کنند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ادامه داد: پرسش ما این است که اکنون این اختلاف بین نرخ ارز را چه کسی باید پاسخگو باشد؟ و در شرایطی که همه تولید کنندگان برای تامین تجهیزات فعالیت خود دچار مشکلات عدیده هستند چگونه می توانند با این نوسانات به کار خود ادامه دهند.

وی افزود:صنعتگران به دنبال آرامش هستند زیرا آنها دلال بازار نیستند که خود را وارد ریسک های این‎چنینی کنند، این آرامش زمانی محقق خواهد شد که  قانون حاکم باشد و از آن صیانت شود.

قانع ادامه داد: در دوره های پیشین هم که نرخ ارز دچار نوسان شد بسیاری وارد بازار خرید و فروش ارز شدند اما هیچ صنعتگری ارز نخرید و اگر هم کسی در این میان چنین کرد به دنبال سود دلالی بوده است، چرا که صنعتگر به طور طبیعی همواره منتظر آرامش یافتن بازار بوده است اما این آرامش هرگز ایجاد نشد وضربه بسیار سنگینی به این صنعت وارد کرد.

هیچ تابلوی برقی در جهان وجود ندارد که متخصصان و تولید کنندگان داخلی از پس آن بر نیایند

این فعال صنعت تابلوی برق با اشاره به این که ما به نقطه ای از توانمندی رسیده بودیم که ادعا می کردیم هیچ تابلوی برقی در جهان وجود ندارد که متخصصان و تولید کنندگان داخلی از پس آن بر نیایند، گفت:  در حال حاضر ما دیگر نمی توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و هم اکنون هفته ای نیست که ازسوی همکارانمان نامه هایی دریافت نکنیم که در آنها اظهار ناتوانی نشده باشد. تولید کنندگان تابلوهای برق دیگر نمی توانند به کار خود ادامه دهند چرا که نیازمند تنخواه سه برابر بیشتر از قبل هستند و  تهیه چنین مبلغی به هیچ وجه برای آنها امکان پذیر نیست وپرسش ما این جاست که برای رفع این مشکل آیا بانک ها به راحتی وام می دهند و آیا کارفرماها با این موضوع کنار می آیند؟آیا کارفرمایان دولتی آمادگی قبول چنین مواردی را دارند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه مواد و تجهیزات اولیه صنعت تولید تابلوی برق در داخل تهیه می شود یا خیر؟ گفت: همه این تجهیزات در داخل تهیه نمی شوند و اساسا چنین کاری توجیه اقتصادی هم ندارد واز خارج از کشور تهیه و تدارک شود.

در ادامه مومنی عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز در پاسخ به این پرسش که حاشیه سود تولیدکنندگان تابلوهای برق چقدر است گفت:بر اساس سودسنواتی قبل، به طور معمول این حاشیه سود روی محدوده ۲۰ درصد پیش بینی می شود والبته بررسی این حاشیه سود بر مبنای ثبات یا عدم ثباتی است که در هر دوره ای وجود داشته است و باید توجه کنیم که اگر قرار باشد ما با تغییرات دویست تا سیصد درصدی نرخ ارز مواجه شویم طبعا شرایط کاملا عوض می شود و بر این پایه وقتی ورودی در این صنعت دچار نویز ونوسان شود قاعدتا خروجی ها هم چندان قابل تضمین نیست.

وی در ادامه با اشاره به عدم وصول بخش عمده از طلب شرکت های تابلوی برقی ازبخش دولتی و عمر دولت،  گفت: تقریبا تمام شرکت های تولید کننده تابلوی برق  طلب های زیادی را دارند و یکی از مشکلات بزرگ آنها عدم وصول این مطالبات است و برای آنها مشخص نیست که این طلب را قرار است بر اساس چه نرخی وصول کنند.

مومنی افزود:از میان سه قاعده کلی این صنعت که شامل قطعات صنعتی، خود تابلوها و خدمات فنی مهندسی است تنها بخش خدمات فنی مهندسی است که تا حدودی ثبات رفتاری قابل قبول‎تری دارد و این بدلیل در دست داشتن تعریف مشخصی از مقوله حقوق است که معمولا طی یکسال تغییرات چندانی ندارد اما در درون صنعت تابلو سازی و تهیه و تدارک قطعات تغییرات فراوانی ایجاد می شود که این ثبات را دچار نوسان می کند.

وی ادامه داد: مشخصا صنعتگرهمواره در محاسبات خود این نوسانات را تا حدودی می تواند پیش بینی کند اما واقعا به طور مشخص نمی توان دقیق آن را مورد حساب قرار داد، کسی تصور این موضوع را ندارد که نرخ ارز طی دوماه تا سیصد درصد تغییر کند. چنین روابطی در هیچ جای دنیا وجود ندارد ودر چنین حالتی ادامه فعالیت میسر نخواهد بود.

مومنی در ادامه با اشاره به تغییرات نرخ مواد فلزی مورد نیاز در این صنعت، گفت: با تغییرات فاحشی که در قیمت انواع فلزات مانند مس و آهن بوجود آمده است که عمدتا هم در داخل کشور تهیه می شود و کسی هم جوابگوی آن نیست، شرکت های با قدمت بیش از ۳۰ سال کار در صنعت تابلو سازی نمی توانند از بورس خرید کنند چون این توان را ندارند که با این تغییرات خود را هماهنگ کنند و مجبورند درگیر سیستم دلالان خارج از بورس شوند.


 خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: