اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - 03 November 2018
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد:
سخنگوی صنعت برق گفت: بالغ بر یک میلیارد دلار به عراق برق صادر شده که در آینده نزدیک وصول می شود.
طلب یک میلیارد دلاری صنعت برق ایران از کشور عراق
به‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمود رضا حقی فام سخنگوی صتعت برق در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، گفت:️بالغ بر یک میلیارد دلار به عراق برق صادر شده که سازوکار دریافت وجه آن در حال تنظیم است و در آینده بسیار نزدیک این طلب وصول می‌شود.

حقی فام در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر صادرات خدمات فنی به کشور های همسایه، گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی عمده صادرات مربوط به آب و برق بوده است اما متاسفانه در سال گذشته این رقم کاهش داشته است.

وی افزود: برآورد ما از میزان ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی مهندسی در کشور 20 میلیارد دلار است که تنها یک بیستم آن استفاده شده است.

سخنگوی صنعت برق در مورد قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در اجرای پروژه های صنعت برق، کالاها تا سه برابر افزایش قیمت یافته و ما نمی توانیم قراردادها را لغو کنیم؛ بنابراین باید در یک کار مشترک با نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی و سازمان های نظارتی این مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: مرز بین مجلس، بانک مرکزی، وزارت نیرو و بخش خصوصی باید برداشته و این معضل به عنوان یک چالش همگانی پذیرفته شود و هر کدام از ما در این مسیر گام برداریم که چگونه می توانیم این مساله مشترک را حل کنیم.

حقی فام در این خصوص افزود: قیمت تمام شده برق به عنوان یک کالا، حتی هزینه نگهداری و انشعاب را هم تامین نمی کند؛ به عنوان نمونه، هزینه های صنعت برق برای هر انشعاب دو تا سه برابر دریافتی های صنعت برق از مشترکان است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: اگر اقتصاد صنعت برق درست شود، می توانیم بیکاری در مهندسی کشور را تعدیل کنیم؛ بهترین نیروهای انسانی ما به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد برق وجود دارد، با مشکل بیکاری مواجه اند.







سخنگوی صنعت برق گفت:  سه الگوی اصلاح تعرفه ها، صدور کارت انرژی و تغییرات پله های مصرفی به عنوان پیشنهادات وزارت نیرو برای اصلاح مصرف برق مطرح شده که یکی از این سه روش برای مدیریت مصرف انتخاب و اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: تجربه نشان می دهد افزایش پله ها اگر اجرا شود، هر سال با تغییرات اقتصادی کشور، این پله ها به اصلاح نیاز پیدا می کند.

معاون توانیر اظهار داشت: قیمت تمام شده برق بر اساس آمارهای امسال حدود 110 تومان و قیمت تکلیفی 66 تومان است؛ البته این تبصره را باید مورد توجه قرار دهیم که سوخت و مواد اولیه تولید این انرژی به عنوان یارانه تامین می شود و هزینه تمام شده برق برای اقتصاد کشور، بسیار بیشتر از 110 تومان است.
وی در مورد اصلاح تعرفه های برق گفت: در حال حاضر به پرمصرف ها 10 برابر کسانی که برق را درست مصرف می کنند بیشتر یارانه برخوردار می شوند؛ پیشنهادی که وزارت نیرو داده این است که مصرف برق در سطح الگوی مصرف به قیمت یارانه ای عرضه شود اما کسی که بالاتر از این الگو مصرف می کند، باید قیمت تمام شده را پرداخت کند.

حقی فام گفت: بر اساس الگوی های پیشنهادی، در مورد مناطق عادی به غیر از ماه های گرم سال، هر ماه 300 کیلووات ساعت به ازای هر مشترک تعریف شده است؛ هم اکنون 86 درصد مردم این الگو را رعایت می کنند.

سخنگوی صنعت برق در مورد قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در اجرای پروژه های صنعت برق، کالاها گاها سه برابر افزایش پیدا کرده و ما نیز نمی توانیم قراردادها را لغو کنیم؛ بنابر این باید در یک کار مشترک با نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی و سازمان های نظارتی این مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: مرز بین مجلس و بانک مرکزی و وزارت نیرو و بخش خصوصی باید برداشته شود و این چالش به عنوان یک چالش همگانی پذیرفته شود و هر کدام از ما در این مسیر گام برداریم که چگونه می توانیم این مساله مشترک را حل کنیم.

حقی فام در این خصوص افزود: قیمت تمام شده برق به عنوان یک کالا، حتی هزینه نگهداری و انشعاب را هم تامین نمی کند؛ به عنوان نمونه، هزینه های صنعت برق برای هر انشعاب دو تا سه برابر دریافتی های صنعت برق از مشترکان است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: ظرفیت قابل توجهی در ارائه خدمات فنی مهندسی در کشور وجود دارد که درصدد هستیم حتی از پیمانکار جز نیز برای ارائه این خدمات به کشور های همسایه استفاده کنیم  و برای مراودات خود از پیمان دوجانبه پولی استفاده کنیم.

حقی فام با اشاره به اینکه️بهترین نیروهای فکری ما در بخش‌های مهندسی کشور به دلیل اقتصاد معیوب، بیکار شده اند، ادامه داد: اگر نظام تعرفه ای ما عوض شود، به این معنی نیست که پولی در صندوق وزارت نیرو ریخته می شود و بعدها تبدیل به ساختمانی برای این وزارتخانه می شود.

 اصلاح نظام تعرفه ای موجب ایجاد اشتغال در بخشهای مهندسی کشور خواهد شد
️در هزینه انشعاب و فروش انرژی دچار محدودیت هستیم
طبق صورت های مالی 66 تومان در هر کیلووات ساعت دریافت می‌کنیم در حالی که قیمت تمام‌شده آن ۱۱۰ تومان بدون محاسبه قیمت سوخت است. هزینه‌های صنعت برق بسیار فراتر از آن است که باید حل شود. 

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه️باید نهادهای خصوصی را در کشور راه بیندازیم تا قیمت تمام شده برق در کشور کاهش پیدا کند، تصریح کرد:️اقتصاد برق با تغییر رویکرد و اصلاح تعرفه‌ها باید وارد شویم و اصلاح کنیم.

حقی فام گفت:️اگر اقتصاد صنعت برق اصلاح شود، بیکاری در مجموعه مهندسی کشور را می‌توانیم تعدیل کنیم. وقتی می‌گوییم 40 هزار میلیارد تومان بدهی به بخش خصوصی داریم به این معنی است که بخش بزرگی از مجموعه مهندسی ما بیکار شده است.


خبرنگار: پروین مرادی 


نام:
ایمیل:
* نظر: