اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 29 October 2018
ظریف:
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که با آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران در روز 13 آبان، اتفاق جدیدی نمی افتد و آمریکا به اهداف خود در تحریم علیه ایران نخواهد رسید.

آمریکا با تحریم ایران به اهداف خود نمی رسد

به گزارش عصرپرس، محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست سه جانبه وزاری خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان به استانبول سفر کرده است در بدو ورود در مصاحبه با ایرنا افزود: اهداف اقتصادی و به خصوص سیاسی واشنگتن در زمینه تحریم آمریکا علیه ایران محقق نخواهد شد.

وی اظهار کرد: امکان این که آمریکا بتواند به اهداف اقتصادی خود از این تحریم ها برسد، بسیار کم است و احتمال این که به اهداف سیاسی خود از طریق تحریم های مزبور برسد، حتما وجود ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: آثار تحریم های آمریکا علیه ایران در مرحله دوم که چند روز دیگر شروع می شود، بیشتر روانی خواهد بود.

وی تاکید کرد: آثار روانی تحریم ها از روزی که ترامپ از برجام خارج شد و حتی پیش از آن شروع شد و در طول 6 ماه گذشته و از زمان سخنرانی معروف ترامپ، آثار تحریم ها را مشاهده کردیم.

ظریف اضافه کرد: تا روز 13 آبان که این تحریم ها در مرحله دوم عملیاتی می شود، ساز و کارهایی که اتحادیه اروپا در نظر داشته عملیاتی خواهد شد اما ممکن است که به خاطر فشارها و کارشکنی که آمریکایی ها در تمام مراحل تدوین این ساز و کارها دنبال می کرد، زمان استفاده از این ساز و کارها مقدار دیگری طول بکشد.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد که با اجرای سازوکارهای تدوین شده بین ایران و اتحادیه اروپا، آمریکا بیشتر از امروز در جامعه بین المللی منزوی شود.

ظریف اضافه کرد: امروز به غیر از چند رژیم منطقه ای، هیچ کشوری از اقدامات آمریکا علیه ایران حمایت نمی کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ابعاد بین المللی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در یک مکان دیپلماتیک نیز گفت: دولت ترکیه توانسته با درایت و با بی طرفی و دقت، موضوع را پیگیری کرده و ابعاد مختلف این قتل فجیع را بررسی کند و امیدواریم که در این بررسی به نتیجه قطعی در مورد مسئولان و مسببان این جنایت برسد.

وی بیان کرد: متاسفانه در منطقه ما روش های غلط آن چنان فراگیر شده که بعضی کشورها مانند رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی احساس می کنند که هر جنایتی را می توانند بدون نگرانی از عواقب آن انجام دهند.

ظریف ادامه داد: جنایاتی که 70 سال است از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین انجام می شود، همچنان ادامه دارد و این رژیم به خاطر حمایت آمریکا تا حدی زیادی از عواقب جنایت ها مصونیت بوده است.

وی اظهار کرد: سعودی ها نیز با حمایت آمریکا از ابتدا از صدام و بعد از طالبان و داعش حمایت کردند و الان هم در یک جنگ خانمانسوز در یمن مردم بیگناه را می کشند و متاسفانه تاکنون هیچ برخورد بین المللی علیه آنها نشده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: آنها نخست وزیر یک کشور را زندانی کردند، اما برخوردی با آنها نشد و این روش برخورد که منافع کوتاه مدت فرضی را بر اهمیت منطقه ای و حقوق انسان ها بر جلوگیری از جنایات جنگی ترجیح می دهد، باعث شده که منطقه ما در دهه های گشته روی آرامش نبیند.

ظریف در ادامه هدف از سفر خود به استانبول را شرکت در ششمین دور نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت: هدف این نشست گسترش همکاری های ترانزیتی، اقتصادی و همفکری بین این سه کشور است و فردا با وزرای خارجه به صورت دو جانبه دیدار کرده و در اجلاس سه جانبه شرکت می کنم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزاری این نشست را فرصت برای گفت و گو با مقامات ترکیه و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و افزود: در این سفر درباره مسائل مورد نظر دو کشور به خصوص در مورد مسائل منطقه ای مذاکره خواهیم کرد.

ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم افتتاح فرودگاه جدید استانبول و حضور در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان روز دوشنبه وارد شهر استانبول شد.

ظریف پیش از شرکت در نشست سه جانبه، امروز به عنوان میهمان ویژه در مراسم افتتاح بزرگ ترین فرودگاه جهان در استانبول شرکت می کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران فردا نیز در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه که در «کاخ دلمه باغچه» شهر استانبول برگزار می شود، حضور می یابد.

ظریف، «مولود چاووش اوغلو» و «المار محمدیاراوف» وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در این نشست مسائل مربوط به روابط بین سه کشور را بررسی خواهند کرد.

توسعه همکاری های سه جانبه در عرصه های اقتصادی و سیاسی، بررسی مسائل روز منطقه و مسائل جهانی از موضوعات نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان اعلام شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: