اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 29 October 2018
عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری:
عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های مدیریت شهری در تعیین اولویت نوسازی و بهسازی محلات گفت: دستگاه‌های مدیریت شهری سهم خواهی از منابع بازآفرینی شهری را کنار بگذارند و به دنبال منافع عمومی باشند.

دستگاه‌ها، سهم‌خواهی از منابع بازآفرینی شهری را کنار بگذارند

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه دولت در بین کنشگران، نقش تسهیل گری و حمایت گری دارد، گفت: هر خدمتی مانند ساخت مدرسه و درمانگاه، راه اندازی شبکه آب و فاضلاب به سود همه دستگاه هاست اما متاسفانه چنین دیدگاهی در ادبیات مدیریت شهری کشور اعم از شهرداری ها و سایر دستگاه های مدیریتی وجود ندارد.

روستا افزود: اگر منابعی به یک شهر و محله اختصاص داده می شود، دستگاه های مدیریت شهری، باید سهم خواهی دستگاهی را کنار بگذارند و همه به یک جمع بندی در تشخیص اولویت ها و نیاز های شهری برسند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه یکی از اهداف بازآفرینی در حوزه مسکن این است که ریزدانگی از بین برود، گفت: ساکنان خانه های ویلایی با متراژ پایین باید با مشارکت یکدیگر اقدام به تجمیع و ایجاد ساختمان های جدید با کیفیت تر و مقاوم تر کنند. یکی از علل عدم تمایل مردم به مشارکت در بازآفرینی شهری در قالب تجمیع، عدم آگاهی و تصور غلط از منافع جمعی آن است.

وی ادامه داد: دلیل دیگر عدم تمایل افراد به از بین رفتن حریم شخصی است که از گذشته برای خود قائل بوده اند. البته این حق طبیعی اشخاص است اما راهکار این است که باید نیازهای شهروندان در قالب ساخت ساختمان های جدید برطرف شود.

روستا تاکید کرد: ساخت ساختمان های جدید بدون توجه به نیازهای مشارکت کننده گاهی موجب می شود افراد با مشکلاتی مواجه شوند که حتی امور مهم زندگی آنها را دچار اختلال کند و موجب عدم تمایل آنها برای مشارکت در برنامه بازآفرینی شود. بنابراین در این راستا دفاتری به عنوان تسهیلگر در شهرداری و سازمان نوسازی شهر تهران ایجاد شده است. در حال حاضر ۵۹ دفتر در محله های دارای اولویت راه اندازی شده تا عدم تمایل مالکان را برای تجمیع بررسی و راهکارهای تحقق آن را پیدا کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود ۲هزار و ۷۰۰ محله در کشور و جمعیت بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد تصریح کرد: ساماندهی همزمان این محلات به دلیل وسعت و محدودیت منابع به هیچ وجه امکان پذیر نیست اما قرار بر این است که  طبق برنامه زمان بندی، دولت سالانه ۲۷۰ محله را بازآفرینی کند و ابعاد بازآفرینی را که شامل خدمات کالبدی، اجتماعی و اقتصای هم زمان در این محلات است، پیش ببرد. بنابراین پیش بینی می شود طی دو برنامه ششم و هفتم توسعه، بازآفرینی ۲هزار و ۷۰۰ محله طی ۱۰ سال انجام شود.

روستا اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت، در شهر تهران تسهیلات  ۵۰ میلیون تومانی در قالب تسهیلات نوسازی مسکن به مردم اعطا می شود. همچنین مقرر شده، ۳۰درصد منابع شهرداری ها و ۷۰ درصد منابع دستگاه های دولتی صرف توسعه خدمات زیرساختی در محدوده های هدف شود.

وی افزود: همچنین وزارت نیرو سالانه تا سقف ۳۵۰ میلیارد تومان تقسیط و تخفیف در حق انشعابات و شهرداری ها معافیت پایان کار و پروانه ساختمانی را در دستور کار دارند و بناست هزینه های غیرساختمانی مانند نظام مهندسی و بیمه تامین اجتماعی و... رایگان باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بر اساس برآوردها، مجموعه ابزارهای تشویقی دولت بدون در نظر گرفتن وام ۵۰ میلیون تومانی، هزینه ساخت هر متر مربع خالص، برای مردم ۵۰۰ هزار تومان تخفیف در پی دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از سیاست های برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار تضمین امنیت سکونت در محدوده سکونتگاه های غیررسمی است. به همین دلیل به دنبال این هستیم که سند مالکیت را تعیین تکلیف کرده تا مردم بتوانند با استفاده از تسهیلات و یارانه های دولتی و با مشارکت یکدیگر مسکن خود را بسازند.


نام:
ایمیل:
* نظر: