اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 28 October 2018
جهانگیری در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر عراق:
معاون اول رئیس جمهور از دموکراسی امروز در عراق به عنوان یک نمونه برای کشور‌های منطقه یاد کرد و گفت: دولت و مردم ایران برای عبور از مسائل و چالش‌ها همواره در کنار دولت و ملت عراق بوده و خواهند بود.

به گزارش عصرپرس به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، اسحاق جهانگيري ظهر امروز (يكشنبه) در گفتگوی تلفني با «عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق ضمن تبريك انتصاب وي به عنوان نخست وزير اين كشور، افزود: خوشبختانه دولت جديد عراق با كسب رأي اعتماد از مجلس اين كشور كار خود را آغاز كرده است و اطمينان دارم با توجه به سوابق و تجربيات شما، دولت جديد عراق قادر خواهد بود مسائل جاري و چالش هاي پيش روي كشور عراق را برطرف كند.

معاون اول رئيس جمهور با قدرداني از نخست وزير، دولت و ملت عراق به خاطر ميزباني خوب از زوار امام حسين(ع) در ايام اربعين، از سفر خود در روز اربعين به نجف اشرف و شركت در مراسم راهپيمايي اربعين به سمت كربلا خبر داد و گفت: مهم ترين انگيزه ام از اين سفر علاوه بر زيارت و اداي احترام به ائمه معصومين (ع)،‌ تشكر و قدرداني از ميزباني خوب دولت و ملت عراق از زائران است.

جهانگيري روابط تهران و بغداد را در همه زمينه ها رو به گسترش توصيف كرد و افزود: افزايش سفرهاي زيارتي دو ملت اين پيام را به مسئولان دو كشور مي دهد كه روابط في مابين بايد بيش از پيش توسعه پيدا كند.

معاون اول رئيس جمهور ضمن آرزوي توفيق و سربلندي براي دولت و ملت عراق، ابراز اميدواري كرد با استقرار دولت جديد عراق و تبادل هيأت ها و مذاكرات دو جانبه، برخي موانع پيش روي توسعه مناسبات دو كشور را شناسايي و برطرف خواهيم كرد.

نخست وزير عراق نيز در اين گفتگوی تلفني با آرزوي قبولي زيارت همه مردم ايران در ايام اربعين به گزارش هاي ارائه شده به دولت خود مبني بر استقرار كامل نظم و آرامش در مراسم امسال گفت: براساس گزارش هاي اتاق نظارت بر مراسم اربعين امسال تاكنون بيش از 1.5 ميليون زائر ايراني وارد عراق شده اند و كارها با نظم در حال انجام است و به ميهمانان و زائران خدمت رساني مي شود.

عادل عبدالمهدي افزود: امروز شاهد دموكراسي و تبادل صلح آميز قدرت در عراق هستيم و با وجود همه مشكلات، دولت گذشته با آرامش و صلح قدرت را به دولت جديد تحويل مي دهد.

وي ادامه داد: تلاش دولت گذشته و جديد عراق اين بوده است كه نقاط مثبت را تقويت کند و بر دستاوردهاي گذشته بيفزايد و تلاش ما اين است كه تمام توانايي و انرژي خود را به كار بگيريم تا از مشكلات پيش رو عبور كنیم و عراق را در ريل و مسير سازندگي قرار دهيم و بتوانيم با حسن همجواري با همسايگان خود تعامل سازنده داشته باشيم.

نخست وزير عراق روابط تهران و بغداد را ويژه و منحصر به فرد توصيف كرد و گفت: اين روابط فقط به دليل وجود مرزهاي طولاني ميان دو كشور نيست بلكه به دليل روابط برادرانه، ايماني و عقيدتي است كه منافع زيادي براي دو ملت به همراه دارد.

عادل عبدالمهدي ادامه داد: ما بر اين روابط سازنده اتكا و سعي مي كنيم پيشرفت مشترك داشته باشيم چرا كه پيشرفت ايران پيشرفت عراق و پيشرفت عراق پيشرفت ايران است.

وي افزود: اگر مشكلاتي نيز وجود داشته باشد اين مشكلات كم اهميت هستند و توجه اصلي ما به مشتركات است تا بتوانيم مسائل و مشكلات پيش رو را برطرف سازيم.

نخست وزير عراق ديدارهاي مستقيم و دوجانبه ميان مسئولان دو كشور را گامي پراهميت در گسترش مناسبات في مابين ارزيابي و خاطرنشان كرد: اين ديدارها مي تواند نقش سازنده اي در گسترش مناسبات و ارتقای سطح همكاري هاي دفاعي و منطقه اي دو كشور داشته باشد.

وي ضمن درخواست از آقای جهانگيري براي ابلاغ سلام به رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري اسلامي ايران براي ملت ايران، آرزوي خير، موفقيت و امنيت كرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: