اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 28 October 2018
وزیر بهداشت در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت:
وزیربهداشت با تاکید براین که، مهمترین چالش بیمه های سلامت کشور، عدم اجرای قانون است،گفت: چندین برنامه توسعه تصویب شده و در آنها به صراحت آمده که باید صندوق های بیمه یکی شوند.

مهمترین چالش بیمه های سلامت کشور، عدم اجرای قانون است

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، سید حسن هاشمی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با اشاره به این که امام حسین (ع) برای مبارزه با دروغ، ریاکاری و تهمت قیام کرد و در این راه شهید شد، گفت : اما آنچه مهم است، ساری و جاری شدن پیام آن بزرگوار در زندگی ما و رهروان و شیعیان است و امیدوارم فکر، عمل و کشورمان حسینی باشد.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد تا بیمه از قالب صندوقی که به اسناد رسیدگی می کند به یک سازمان کاملا علمی و کارآمد تبدیل شود .

هاشمی با تاکید براین که بیشترین حمایت از سازمان بیمه سلامت برخلاف تصور، در این دوره انجام می شود تصریح کرد: در مواردی که می بینم حتی حق با دانشگاه است، از بیمه حمایت می کنم چون باید بیمه، سازمانی مستقل و قدرتمند باشد و جایگاه خود را به عنوان خریدار خدمات در نظام سلامت، پیدا کند.

وزیر بهداشت افزود: اگر بناست که همه منابع در اختیار بیمه باشد که موضوعی درست است، باید بیمه از نظر علمی، اجرایی و تولیتی در جایگاه خودش قرار گیرد.

هاشمی تاکید کرد: دولت ها و مجالس در طول زمان اگر به بیمه کم توجهی کنند به سلامت مردم، کم توجهی کرده اند. ملتی که گرفتار بیماری باشد و توان تامین هزینه ها را نداشته باشد، خوشبخت نیست، در آن صورت دولت و بقیه قوا هم خوب نیستند.

وزیربهداشت با بیان این که امروز دولت هایی خوب هستند که در کنار امنیت، به آموزش و سلامت نیز توجه داشته باشند و به مردم بها دهند، افزود:  رفت و آمد بسیاری از دولت ها در آمریکا و اروپا به میزان توجه آنها به خدمات بهداشتی و درمانی وابسته است.

بیمه سلامت پس از انتقال به وزارت بهداشت، کارنامه خوب و قابل قبولی داشت

هاشمی با اشاره به این که تاریخچه بیمه درمانی در دنیا به ۱۶۰ سال پیش در آلمان باز می گردد، گفت: در سال ۱۳۰۹ اولین بیمه درمانی در ایران تشکیل شد و ما ۹۰ سال فرصت داشتیم که بیمه درمانی کارآمد ایجاد کنیم، اما متاسفانه این کار انجام نشد و فرصت ها از بین رفتند.

وزیر بهداشت افزود: علی رغم اینکه سازمان خدمات درمانی از ۲۳ سال قبل، تاسیس شد، اما یکی از ضعیف ترین بخش ها از نظر توجه و نه از نظر مدیریتی بوده است و با اینکه هزینه ها و یارانه های نقدی در این زمینه پرداخت کردیم، اما هنوز در قرن ۲۱ و بعد از گذشت ۵ سال از اجرای طرح تحول سلامت، مشکلاتی در این بخش داریم.

هاشمی ادامه داد: مجلس تصمیم گرفت که بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شود و از نظر من مهم نیست که بیمه تحت پوشش کدام وزارتخانه باشد و اعتقاد دارم که این سازمان باید زیرنظر رییس جمهور باشد چراکه باید رفاه اجتماعی مهمترین دغدغه بالاترین مقام کشور در حوزه اجرا باشد.

وزیر بهداشت با بیان این که بیمه سلامت پس از انتقال به وزارت بهداشت، کارنامه خوب و قابل قبولی داشت، افزود:  بیمه سلامت پس از انتقال به وزارت بهداشت  زیرساخت های خوبی ایجاد کرد که در صورت حمایت، می توان امیدوار بود که در چند سال آینده با استفاده از دانش گسترده بشری و تجربیات موفق بین المللی به جایگاه رفیعی دست یابد.

اجرای قانون، نیازمند تامین منابع است

هاشمی با تاکید بر این که یکی از مشکلات کشور، پراکندگی بیمه ها است، افزود: حدود ۴۵ درصد از بیمه شدگان کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت و ۴۸ درصد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و کمیته امداد امام خمینی (ره) یک درصد و نیروهای مسلح ۵.۸ درصد جمعیت بیمه شده کشور را تحت پوشش دارند.

وزیر بهداشت افزود:  علی رغم اینکه ۱۰ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده اند، اما حدود ۶.۹ درصد جمعیت کشور، فاقد پوشش بیمه هستند، این در حالی است که قرار بود هیچ فردی در ایران فاقد بیمه نباشد.

وی با تاکید بر این که، منابع، سیاست های خرید خدمت، مقررات و بازدارندگی بیمه ها باید واحد باشد، گفت:  حدود ۸.۲ درصد از بیمه شدگان همپوشانی دارند، یعنی افراد بیش از یک دفترچه دارند و قانون به طور کامل اجرا نشده چون اجرای قانون، نیازمند تامین منابع است و متاسفانه در ۵ سال گذشته به صورت هدفمند، مورد هجمه و آسیب قرار گرفتیم چون یکی از مهمترین طرح های دولت، طرح تحول سلامت بود و از دید منافع ملی به این طرح نگاه نشد، بلکه با دید یک رقیب به این طرح نگاه کردند.

هاشمی با طرح این پرسش که آیا سرمایه اجتماعی که طرح تحول سلامت برای نظام جمهوری اسلامی ایران در ۵ سال گذشته ایجاد کرد، بدیلی دارد؟ گفت: در سراسر کشور کارگاه ساخت و ساز در حوزه سلامت فعال شد و کمتر روستا و دهستانی است که در آن، اتفاقی در حوزه بهداشت و درمان رخ نداده باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به این که پرداختی از جیب مردم برای هزینه های سلامت از بیش از ۶۰ درصد به ۳۵.۷ درصد کاهش یافته است، گفت: این شوخی نیست و برای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب، باید ۷۹۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

هاشمی گفت: در طرح تحول سلامت، دسترسی به تجهیزات پزشکی، پزشک، پرستار، خرید از شرکت های داخلی و رشد شرکت های دانش بنیان، افزایش یافت.

وزیر بهداشت با بیان این که در طرح تحول سلامت هر میزان سرمایه اجتماعی ایجاد شد، از سوی برخی افراد تخریب شد و دشمنان خارجی و خارج نشینان هم به دنبال تخریب و متهم کردن گروه ها و کانون های مرجع هستند و متاسفانه تا اندازه زیادی هم موفق بوده اند، گفت:  بعد ایجاد سرمایه اجتماعی ناشی از اجرای طرح تحول سلامت، بیشتر برای من مهم بوده است درست برخلاف اقداماتی که دشمنان خارجی و برخی از دوستان نادان در داخل انجام دادند.      

هاشمی با تاکید بر این که اختصاص و هزینه کرد منابع، با حساب و کتاب است، گفت: وقتی مجلس، بودجه ای را تصویب می کند، بر هزینه کرد آن نظارت می کند و اینطور نیست که وزارت بهداشت یا بیمه ها را به پول پاشی متهم کنید چون سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، بازرسی ریاست جمهوری و دستگاه های نظارتی مختلف حضور و نظارت دارند و مردم هم خدمت می گیرند و بدون دلیل برای مردم ۸۳ درصد رضایتمندی از خدمات سلامت ایجاد نمی شود.  

رسالت بیمه این است که به دلیل تنگناهای مالی، مانع از دسترسی مردم به خدمات سلامت نشود

وزیر بهداشت با بیان این که، رسالت بیمه این است که به دلیل تنگناهای مالی، مانع از دسترسی مردم به خدمات سلامت نشود، گفت: همچنین رسالت بیمه این است که اجازه ندهد که هزینه های کمرشکن درمان، مردم را به زیر خط فقر ببرد و به هیچ وجه اجازه ندهد که مردم هزینه ای که برای خدمات سلامت پرداخت می کنند وقتی هزینه روزمره زندگی آنها کم می شود، بیش از 40 درصد از درآمد آنها باشد.

بیمه های تکمیلی جایگاه درستی ندارند و عمدتا به پرداخت فرانشیز می پردازند

وی گفت: بیمه های تکمیلی جایگاه درستی ندارند و 28 شرکت بیمه تکمیلی در کشور وجود دارد و به جای پوشش خدماتی که ما در قالب بیمه پایه نمی توانیم پوشش دهیم، عمدتا به پرداخت فرانشیز می پردازند و در طرح تحول سلامت نیز سود زیادی بردند و دولت جانشین آنها شد.

در حال حاضر 773 خدمت، تحت پوشش بیمه های پایه قرار ندارند

هاشمی با اشاره به این که در یک صندوق بیمه سلامت ایران، حدود 4 میلیون و 800 هزار نفر حق بیمه پرداخت می کردند و به دلیل غیرهدفمند بودن بیمه کردن در دولت یازدهم، تعداد آنها به 4 هزار نفر کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر 773 خدمت وجود دارد که تحت پوشش بیمه های پایه قرار ندارند و از مجموع 126 خدمت دندانپزشکی که سهم مردم در پرداخت هزینه های آن بالا است، 100 خدمت تحت پوشش بیمه های پایه قرار ندارد، البته خدمات زیبایی هم تحت پوشش بیمه نیست.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که بیماری های نوظهور و پر هزینه تحت پوشش بیمه قرار ندارند، گفت: در مورد این بیماری ها ما را متهم می کنند که انسانیت در ما مرده و برای یک بیماری که یک دوره درمان آن 800 هزار دلار هزینه دارد، پوشش و حمایتی وجود ندارد. البته این حمایت ها در بسیاری از کشورهای دنیا انجام نمی شود.

هاشمی ادامه داد: هفته گذشته در دانمارک، پوشش بیمه برای یک داروی پر هزینه کم اثر را نپذیرفتند و در آن کشور، همه این اقدام را تحسین کردند، اما در کشور ما این عمل را تقبیح می کنند.

وزیر بهداشت در ادامه، با بیان این که اگر بگوییم که ایران جزو کشورهای با درآمد بالای متوسط است، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، به متوسط جهانی نزدیک شده ایم و متوسط پرداخت از جیب در دنیا 32.5 درصد و مشارکت بیمه های تکمیلی 7 درصد است و در ایران، پرداخت از جیب به 35.7 درصد رسیده و مشارکت بیمه های تکمیلی 6 درصد است که باید این ارقام اصلاح شوند.

هاشمی تاکید کرد: باید به سمت پرداختی از جیب 25 درصد که در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده حرکت کنیم و این با اختصاص بودجه و تجدید نظر در رفتار و عملکرد سازمان برنامه و بودجه و خزانه میسر خواهد شد و یا اگر چنین کاری نمی کنیم، بیمه را باید هدفمند کنیم و کسی که درآمد بیشتری دارد باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند اما نیاز را برای همه تامین کنیم.

وی افزود: الان می گویند که سهم سلامت از GDP بیشتر از 8 درصد است اما با توجه به اقتصاد ناسالم و پنهان بودن بخشی از درآمدها، این عدد، واقعی نیست.

مهمترین چالش بیمه های سلامت کشور، عدم اجرای قانون است

هاشمی با تاکید براین که، مهمترین چالش بیمه های سلامت کشور، عدم اجرای قانون است یعنی چندین برنامه توسعه تصویب شده و در آنها به صراحت آمده که باید صندوق های بیمه یکی شوند، گفت:  اگر این اراده وجود ندارد، سیاست های آنها را باید یکسان کنیم و می بینیم که رفتار بیمه ها متفاوت است یکی می گوید یک دارو را تحت پوشش ندارد، دیگری می گوید 80 درصد حمایت می کند دیگری می گوید 90 درصد حمایت می کند یکی می گوید قیمت هندی یا چینی یا اروپایی برای من، مبنا است و این خلاف قانون است.

وزیر بهداشت افزود: قانون صراحت دارد که صندوق های بیمه باید در بیمه سلامت، یکپارچه شوند و صندوق واحد داشته باشند و بتوانند با اعمال قدرت و مدیریت، خرید مناسبی داشته باشند و بیمه های بدهکار، مانند افراد ورشکسته هستند و کسی که 10 تا 12 ماه بدهکار است، نمی تواند اعمال قدرت کرده و رضایتمندی را برای مردم و ارائه دهندگان خدمات، فراهم کند.

اکثریت اقتصادیون کشور، رفاه اجتماعی را قبول ندارند

هاشمی با بیان این که  اراده دولت و مجلس برای اجرای قانون مهم است و باید همانند دنیا و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، قبول کنند که هزینه کردن در آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، سرمایه گذاری است و هزینه نیست که متاسفانه اقتصادیون، مخالف این هستند، گفت: اکثریت اقتصادیون کشور، رفاه اجتماعی را قبول ندارند اما سازمان برنامه و بودجه آن را قبول دارد و منابع هدفمندی یارانه ها را به وزارت بهداشت پرداخت کرده اند اما با تاخیر یا با اوراق که امیدواریم اصلاح شود.

وی افزود:  تجمیع منابع بیمه و بکارگیری روش های تامین مالی پایدار دو مشکل بیمه در کشور است البته نمایندگان مجلس در طرح تحول سلامت، کمک های بسیار زیادی کردند و اگر مجلس حمایت نمی کرد چنین کارنامه ای در حوزه سلامت رقم نمی خورد.

وزیر بهداشت افزود: اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، اقدام مجلس و رییس مجلس بود که باید تشکر کنم.

باید منابع مالی حوزه سلامت و یا بیمه سلامت، پایدار شوند

هاشمی با تاکید براین که باید منابع مالی حوزه سلامت و یا بیمه سلامت، پایدار شوند، گفت: منابع و مصارف با همدیگر همخوانی ندارند و یکبار هم که شده باید این مشکل را حل کنیم که دو راه داریم و یکی از آنها این است که باید وظایف بیمه را کاهش دهیم و این وظایف متناسب با منابع باشد یا منابع را بر اساس قیمت تمام شده خدمات پیش بینی کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در کشور 85 درصد از افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند(معادل 34 میلیون نفر)، حق بیمه ای پرداخت نمی کنند و دولت پرداخت می کند که با یارانه تفاوتی ندارد و ای کاش بجای پرداخت یارانه نقدی، مشکل سلامت مردم را برای همیشه حل کنیم.

هاشمی با اشاره به این که هزینه تمام شده برای ارائه دهندگان خدمت را باید واقعی ببینیم، گفت: قیمت اجناس و کالاها چقدر افزایش پیدا کرد؟ پتروشیمی اقلامی که ما برای سرنگ، کپسول و دارو مصرف می کنیم را 150 درصد افزایش قیمت داده و یا در فولاد برای تهیه قوطی شیرخشک و یا در حوزه کاغذ و چاپ، شاهد افزایش قیمت هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه محاسبه کرده که 1300 میلیارد از محل افزایش تورم و قیمت ها در بیمارستانهای دولتی تا پایان سال، کسری خواهیم داشت و اگر این مبلغ را پرداخت و جبران نکنیم یعنی باید در خدمات کم فروشی، تقلب و کاهش کیفیت داشته باشیم.

هاشمی افزود: این وضعیت برای بخش خصوصی خیلی سخت تر است چون قیمت گوشت و لبنیات و تجهیزات پزشکی ثابت نیست و به آنها ارز 4200 تومانی هم نمی دهیم بلکه ارز نیمایی باید به آنها بدهیم البته اگر این ارز وجود داشته باشد اما قیمت ثابت را اول سال در حالیکه قیمت دلار 3700 تومان و تورم تک رقمی بوده، اعلام کرده ایم که با توجه به افزایش قیمت ارز عدم جبران این تفاوت ظلم به بخش سلامت است.

وزیر بهداشت گفت: در چنین شرایطی یا خدمات ارائه نمی شود و یا خدمات تقلبی ارائه می شود و یا عده ای را به تقلب، تخلف و زیرمیزی گرفتن، وادار می کنیم بعد می گوییم این افراد اخلاق ندارد اما ما اخلاق نداریم چون حقوق قانونی هر ارائه کننده خدمتی را باید محاسبه و پرداخت کرد که علیرغم تصویب شورای عالی بیمه، هنوز اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

با همه وجود می خواهیم مشکلات مردم و کشور در حوزه سلامت برطرف شود

هاشمی با بیان این که  اختصاص 500 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به بخش سلامت هنوز ابلاغ نشده و امیدواریم امروز توسط دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور پیگیری شود و به حوزه بیمه اختصاص پیدا کند و شادابی و نشاط در حوزه سلامت ایجاد شود، افزود: با همه وجود می خواهیم مشکلات مردم و کشور در حوزه سلامت برطرف شود و دو سال و نیم باقی مانده را  کمک کنند تا بیمه را درست و اصلاح کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: