به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی مرادی مدیرکل مرکز بررسیها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم اختتامیه جشنوار دریا در مسیر پیشرفت با بیان اینکه بخواهیم یا نخواهیم تکنولوژی وارد عرصه لجستیک دریایی شده است، تاکید کرد: با رشد تجارت جهانی و به تبع آن تغییر در حجم و اندازه کالاها و کشتی های تجاری، فشار به اسکله ها و محوطه های بندری بیش از گذشته شده است و استفاده و به کارگیری فناوری های نو و هوشمند اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل مرکز بررسی
ها و مطالعات راهبردی که در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی " دریا در مسیر
پیشرفت " سخن می گفت، در ادامه " کشتی های خودران " را یکی از مصادیق
تکنولوژی های نو به کار رفته در کشور های پیشرفته دریایی عنوان کرد و اظهار داشت :
موضوع کشتی های خودران فراتر از بحث های ساختاری و سازه ای است. چالش اصلی در این زمینه،
چگونگی حضور قانونی ما در این عرصه ناشی از خلا مقرراتی و کنوانسیونی در خصوص شناور
های خودران است.
وی اذعان داشت:
" بیگ دیتا یا داده های بزرگ" از
دیگر مباحث مطرح شده در جوامع جهانی است که لزوم استفاده از این تکنولوژی های نو مانند
اینترنت اشیا، اینترنت شناور و خدمات بندری به شکل گسترده ای در لجستیک تاکید می شود.
مرادی خاطرنشان
کرد: با نگاهی اجمالی به صنعت حمل و نقل دریایی متوجه می شویم که در جهان و در سال
۲۰۱۷ حدود ۷/۱۰ میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا
شده که سهم ایران در کالای دریا بُرد ۱۵۷ میلیون تن بوده است.
به گزارش سازمان
بنادر و دریانوردی، مدیرکل مرکز بررسیها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی
افزود: طبق بررسی های انجام شده در ۵
سال آینده از سال
۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میلادی، حمل و نقل دریایی ۴ درصد رشد سالیانه خواهد داشت که نشان دهنده
اهمیت و جایگاه لجستیک و حمل و نقل دریایی در فعالیتهای اقتصادی و لزوم جدی گرفتن
"توسعه دریا پایه" و فعالیت های
دریایی و بندری در "اقتصادهای در حال گذار" همانند ایران است.
وی گفت: یکی دیگر
از مسائلی که باید برای رونق صنعت دریانوردی به آن توجه کنیم" هوشمندسازی بنادر
" است که این مبحث شامل دو بخش تکنولوژیکی و مدیریتی و روش مندی می شود.