اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 27 October 2018
روحانی
رئیس جمهور درجلسه دفاع از وزرای پیشنهادی هدف از ایجاد مشکلات اقتصادی و جنگ روانی را مایوس کردن ملت از آینده دانست و با بیان اینکه دولت با تمام توان معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از مشکلات عبور می کنیم، تصریح کرد: در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همه باید کنار هم آمریکار را به زانو در آوریم.

هدف از ایجاد مشکلات اقتصادی،مایوس کردن ملت از آینده است

به گزارش عصرپرس، حسن روحانی در نشست علنی عصر امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی که به منظور دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافته است، گفت: ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برایمان ایام بسیار باافتخاری است.

رئیس جمهور گفت: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه ریزی و توطئه کرده و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده اند حضور مردم در راهپیمایی شکوهمند اربعین حسینی به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

روحانی ادامه داد: بی شک اگر عشق به امام حسین و پیروی از راه امام حسین (ع) نبود امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول 8 سال به کشورمان نبودیم.

رئیس جمهور گفت: همه جا در همه سختی ها، در همه موفقیت های بزرگمان، رابطه این مردم با خاندان رسالت به ویژه اباعبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را هموار کرد.

روحانی تشکیل جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در این مقطع تاریخی را بسیار حایز اهمیت دانست و از رئیس، اعضای هیأت رئیسه و همه نمایندگان برای حضور در جلسه و تکمیل کابینه در این مقطع حساس قدردانی کرد.

رئیس جمهور گفت: آنچه در هفته ها و ماه های گذشته شاهد آن بودیم، پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های امریکا بود و ما از لحاظ سیاسی بی تردید در سطح جهان پیروزی کم نظیر تاریخی به دست آورده ایم.

روحانی افزود: کمتر سراغ داریم که امریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و همپیمانان سنتی امریکا، امریکا را رها کرده باشند.

پیروزی ملت ایران در برابر امریکا یک پیروزی کم نظیر در تاریخ است

رئیس جمهور گفت: پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه های اخیر یک پیروزی کم نظیر در تاریخ است.

روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از چهار وزیر پیشنهادی، به شکست امریکا در ماه های اخیر در محافل سیاسی و حقوقی اشاره کرد و افزود: سابقه نداشته است که امریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و همپیمانان سنتی امریکا، امریکا را رها کرده باشند.

وی گفت: شاید کمتر کسی باور می کرد که اگر روزی امریکا در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران، در برابر ایران بایستد، اروپا در کنار ایران و رو به روی امریکا بایستد.

روحانی با بیان اینکه شاید چنین رویدادی را سال گذشته اکثریت قاطع جمع ما نمی پذیرفتند و می گفتند این یک خوشبینی محض است گفت: مگر ممکن است در یک مسأله مهم بین المللی امریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریبا به استثنای چند کشور، همه کشورهای جهان در کنار ایران و روی در روی امریکا بایستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به نظر من پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه های اخیر یک پیروزی کم نظیر نه تنها در تاریخ ایران که در کل تاریخ است.

وی گفت: چه کسی فکر می کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند؟

روحانی با اشاره به اینکه در دادگاه بین المللی لاهه، ایران مقتدر تاکنون دو بار در ماه های اخیر در برابر امریکا پیروز شده است، افزود: بار اول در زمینه صلاحیت که امریکایی ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد، علیه امریکا و به نفع ایران این دادگاه رأی داد.

رئیس جمهور گفت: برای بار دوم برای احکام موقت علیه امریکا که نظر ما این بود که این احکام باید صادر بشود و امریکا مخالف بود حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران، به پیروزی رسیدند.

وی افزود: در چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس دادگاه محکومیت امریکا را صریحا اعلام کرد.

روحانی گفت: بارسوم در همین هفته های گذشته در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد دلاری (5 میلیارد و 900 میلیون دلار)، اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی، نمایندگان ایران در برابر امریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد.

وی افزود: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و از لحاظ حقوقی امروز دست برتر را دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز جهان ملت ایران را متعهد به تعهدات خود و امریکا را عهدشکن تعهدات و همچنین ناقض قوانین بین المللی می داند.

روحانی با بیان اینکه در عرصه بین الملل در برابر امریکا به یک موفقیت بزرگ دست یافته ایم گفت: در عرصه داخلی به موفقیت اجتماعی و اقتصادی نیازمندیم.

رئیس جمهور گفت: واقعیت این است که امریکایی ها برنامه داشتند تا مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و به ستوه بیایند تا در برابر امریکا سر فرود آورند و از سوی دیگر درمورد معیشت و آینده فرزندان خود مایوس شوند و ما موظفیم برای حل این مشکلات در کنار مردم باشیم و امریکا را به زانو در آوریم.

وی گفت: امروز دولت خود را سرباز عرصه نبرد می بیند اما در کنار آن موفقیت در این نبرد بدون مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و بدون حمایت ها و هدایت های مقام معظم رهبری نمی تواند موفق باشد.

رئیس جمهور افزود: خوشحالیم که امروز در این مقطع حساس رهبر معظم انقلاب اسلامی هدایت جامعه را بر عهده دارند و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است با هدایت های ایشان و حمایت های مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهیم کرد.

وی با اشاره به معرفی چهار وزیر پیشنهادی برای کامل کردن دولت به منظور حل مشکلات خطاب به نمایندگان گفت: ما و شما معتقدیم مردم در رنج و فشار هستند و زندگی مردم به ویژه کسانی که درآمد مقطوع دارند به سختی می گذرد و این حق مردم است که مشکلشان برطرف شود بنابراین ما موظفیم مشکلات آنها را حل کنیم.

روحانی گفت: نتیجه بررسی صلاحیت امروز وزرای پیشنهادی در مجلس مطمئناً بارقه امیدی برای ملت ایران خواهد بود به ویژه اینکه مردم از ما انتظار همدلی و وحدت برای حل مشکلاتشان را دارند.

رئیس جمهور گفت: رسانه های بیگانه بر مشکلات کشور می دمند و می خواهند افکار مردم را با تبلیغات دروغین خود تسخیر کنند.

روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: رسانه های بیگانه به دروغ به مردم ایران می گویند که ایران گرانترین کشوری است که مردم در آن زندگی می کنند.

رئیس جمهور گفت: در برابر تبلیغات امریکا و صهیونیست ها من از شما می پرسم، من از ملت ایران می پرسم. آیا آموزش در ایران جزو ارزانترین آموزش ها در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان به طور نسبی جزو ارزانترین کشورها نیست؟ آیا انرژی در کشور ما یعنی بنزین، گازوئیل وگاز؛ جزو ارزانترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟

روحانی افزود: آیا حمل و نقل که مقداری نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد در شرایط معتدلی نیست؟ و اگر ما مسکن را حل کنیم که من امروز این را خواهم گفت یکی از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است، ما جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ آموزش و پرورش، بهداشت، انرژی و نیازمندی ها و کالاهای اساسی مردم جزو ارزانترین کشورهای دنیا هستیم.

وی اضافه کرد: البته در بسیاری از نیازمندی هایی که امروز مردم دارند مخصوصاً آنها که حقوق ثابت دارند، مشکل داریم و حل این مشکل وظیفه ماست، ما نمی توانیم به مردم مان بگوییم چون فشار امریکاست پس ما نمی توانیم کاری بکنیم، این پاسخ پذیرفته نیست.

رئیس جمهور گفت: ما نمی توانیم به مردم بگوییم چون فروش نفت ما مشکلاتی دارد ما در اداره کشور ناتوان هستیم، ما نمی توانیم به مردم بگوییم که چون از لحاظ روابط بانکی و تعاملات مالی با دنیا مشکلاتی داریم پس نمی توانیم زندگی مردم را اداره کنیم، مردم از ما می خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم.

روحانی افزود: البته باید مردم عزیز واقعیت را به خوبی بدانند و باید شرایط کشور را به خوبی بدانند. من در اینجا در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می کنم ما با وحدت و یگانگی و اتحاد و با استقامت و ایستادگی ملتمان بی تردید نه در زمان چندان طولانی، بلکه در زمان کوتاه از این مشکلات عبور خواهیم کرد، آنهایی که به مردم می گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می گویند یا اقتصاد ایران را نمی فهمند.

رئیس جمهور گفت: آنهایی که به مردم می گویند ما ابرتورم جهان هستیم، یا دروغ می گویند یا نمی فهمند در اقتصاد ایران ما ابرتورم نخواهیم داشت، این حرف نادرست است، از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی هم نادرست است.

روحانی تصریح کرد: متاسفانه ما از یک اقتصاد تورم تک رقمی عبور کردیم ولی حتما می توانیم تورم را مهار کنیم برای ما این موضوع امکان پذیر است و این روند ادامه نخواهد داشت.

وی افزود: امروز یکی از بارهای سنگینی که بر روی دوش وزیر صنعت و معدن و اقتصاد ماست همین موضوع است، در یک مقطعی از زمان به دلیل شرایط مختلف تورم ما افزایش پیدا کرده، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده اما در عین حال مردم ما باید مطمئن باشند هیچ زمانی در سال های گذشته ذخایر کالاهای اساسی به اندازه امروز در سطح بالا نبوده است .

رئیس جمهور یادآور شد: امروز انبار ذخایر کالاهای اساسی ما کاملا مطمئن است​ و من در اینجا اعلام می کنم با اینکه امروز مشکلات ارزی داریم و بخشی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به قیمت ارز است باید بگویم که ذخایر ارزی ما از همه سال های گذشته بیشتر است؛ هم کل ذخایرمان بالاتر است و هم ذخایر اسکناس ما از همیشه بالاتر است.

وی تأکید کرد: ما مشکل لاینحل نداریم اما همچنان معضلات و مشکلاتی داریم که باید به کمک هم با همدیگر و به یاری هم از آن عبور کنیم.

روحانی گفت: ما امروز در برخی کالاها خودکفا هستیم و در ماه های آینده در برخی کالاهای دیگر خودکفا می شویم. اینکه سه یا چهار سال متوالی است که در گندم خودکفا هستیم در دهه های گذشته تاریخ ایران بی نظیر بوده است.

وی تصریح کرد: اینکه ما در انرژی در بخش گاز و گازوئیل خودکفا هستیم ماه های آینده در بنزین هم خودکفا می شویم اینها نشانه رشد اقتصادی برای حل مسائل و جامعه ما توسط مجلس و دولت است.

رئیس جمهور افزود: ما امروز در شرایطی که قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رأی شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم چهار وزیر بار مسئولیت را به خوبی بر دوش بگیرد و مشکلات مردم را در ماه های آینده کاهش دهد.

رئیس جمهور گفت: بدون تردید وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه های بسیار مهم در مقطع کنونی است.

روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش عمده ای از درآمد ما از طریق این وزارتخانه تأمین می شود، وزارت نفت و وزارتخانه های دیگر نیز کمک می کنند، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد و امروز ما نیازمند به عدالت مالیاتی هستیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش، بهداشت، زندگی مردم و حقوق کارمندان اداری از مالیات پرداخت می شود و امروز باید درآمد مالیاتی را از طریق گسترش پایه مالیاتی افزایش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط رکود نمی توانیم مالیات را افزایش دهیم اظهار داشت: می توانیم آنهایی را که فرار مالیاتی دارند به جاده درست و در مسیر بازگردانیم.

روحانی در ادامه با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری در موضوع مالیات گفت: ایشان فرمودند پرداخت مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغان و همه آنهایی که تریبون دارند باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی به عنوان یک عمل ناصحیح و حرام شرعی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نباید بگذاریم که یک عده مالیات پرداخت کنند و بار سنگین را بر دوش بگیرند و عده ای دیگر به روش های مختلف حقوق مردم را ضایع و پایمال کنند.

روحانی گفت: یکی از مسئولیت های سنگین این وزارتخانه مالیات و گمرکات است، گمرک نقش اساسی برای صادرات، واردات و تعادل واردات و صادرات دارد به خصوص با تعرفه هایی که دولت تعیین می کند و مبارزه با قاچاق که یکی از مسئولیت های سنگین گمرک و البته سایر نیروها مبارزه با قاچاق کالاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای انتظامی و نظامی ما در این زمینه بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارند اظهار داشت: امروز این وزارتخانه ما مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است و هم در کنترل تورم و هم در رشد اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کند تا بتوانیم تورم را مهار کنیم و به نظر من این کار شدنی است.

روحانی افزود: امروز فرصت های بسیار خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم یک معضل بزرگ ما بانک ها هستند، بانک ها از یک طرف بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش دارند و باید گفت سرمایه گذاری بدون بانک ممکن نیست، تعاملات مالی بدون بانک امکان پذیر نیست و روابط پولی و مالی ما با دنیا نیز بدون بانک امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک نقش بسیار ارزشمندی دارد اظهار داشت: همین بانک است که می تواند پس انداز مردم را به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مثبت تبدیل کند اما در عین حال اگر ما به اصلاح بانک ها نپردازیم، بانکی که باید راه حل مشکلات اقتصادی ما باشد می تواند یکی از معضلات اقتصادی ما باشد.

روحانی ادامه داد: این نکته را محضر ملت ایران و نمایندگان محترم مطرح می کنم، همه می گویند رشد نقدینگی به عنوان یک معضل و مشکل است، رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل همیشه در کشور ما بوده است.

رئیس جمهور گفت: قبل از انقلاب از سال 41 تا 57 به طور متوسط رشد نقدینگی بالای 25 درصد بوده است، بعد از انقلاب در مقاطع مختلف رشد نقدینگی در سال به طور متوسط گاهی 26 درصد، در دولت قبل گاهی 27 درصد و در دولت یازدهم 24 و 4 دهم درصد بوده و در سال 96 رشد نقدینگی ما 22 ممیز یک درصد بوده است.

روحانی تصریح کرد: تصور نکنیم رشد نقدینگی چیزی است که امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است، ما این رشد نقدینگی را به عنوان یک مشکل همیشه داشته ایم.


نام:
ایمیل:
* نظر: