اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 20 October 2018
صالحی در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این موضوع که در تاسیس عنصر اسلامی وقف بوده است و در بازسازی و نوسازی آن نیز وقف می‌تواند یک عنصر محوری باشد، گفت: ما با این نگاه می‌توانیم به وقف یک نگاه مجدد داشته باشیم و برای الگوی پیشرفت و تمدن سازی از آن بهره ببریم.

برای نوسازی تمدن اسلامی باید به عنصر محوری وقف توجه داشت

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این مطلب افزود: اگر وقف را یکی از پایه های تمدن ساز اسلام بدانیم گزاف نگفته ایم، در این راستا امام شافعی می‌گوید عرب قبل از اسلام با پدیده وقف آشنا نبود اما با آمدن اسلام جریان وقف به قدری شتاب پیدا می کند که به گفته جابر از اصحاب پیامبر اکرم(ص) هیچ یک از صحابه را نمی توان دید که بعد از فوت خود وقفی را به جای نگذاشته باشند.

وی ادامه داد: وقف زیرساخت ها و نرم‌افزارهای جامعه اسلامی را شکل می دهد، قرآن حدیث، مشاهیر، علم، مدارس، نظامیه ها و... همه با وقف شکل می گیرد و حتی در حوزه درمان، تامین اجتماعی و توازن اجتماعی و همچنین رسیدگی به ایتام و معلولین شاهد حضور وقف هستیم.

برای نوسازی و بازسازی تمدن اسلامی باید به عنصر محوری وقف توجه ویژه داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در تاریخ وقف های خاص زیادی وجود دارد. ما وقف برای زنان شیرده در ایام شیردهی را داریم، یا در حوزه جهاد و امنیت وقف رخ می دهد و اینها عملا نشان می دهد که وقف عنصر جهش ساز در تمدن اسلامی بوده است، یعنی ما تمدن سازی اسلامی بدون وقف را نمی توانیم ترسیم کنیم.

وی با طرح این سوال که برای الگوی پیشرفت و تمدن سازی چه باید کرد گفت: در حوزه وقف یکسری کارها باید سرعت بگیرد، گستره واقفین یکی از مسائلی است که باید به آن ‌توجه کرد، نباید فراموش کرد که وقف برای طبقات اجتماعی خاصی نیست و در اصل وقف سن، جنسیت و ‌طبقات خاصی را در بر نمی‌ گیرد، همچنین وقف زمان ندارد ولی دایره حوزه وقف می‌تواند دایره بسیار متنوعی باشد، صرفا افراد متمول دایره وقف نیستند.

وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون با ابزارهای جدید موضوع وقف راحت تر شده است، امروز حوزه معنوی، دینی، علمی و زندگی اجتماعی بخش های مختلفی دارد، دامنه وسیعی برای این وقف ها می توان اندیشید، درواقع گستره انگیزه ها می تواند با یک گستره وسیع تر دیده شود، هرچند بالاترین انگیزه باید معنوی باشد اما انگیزه های بقاء و جاودانگی می تواند در وقف رسمیت پیدا کند.

صالحی ابراز داشت: گستره قالب ها و ابزارهای وقف تنها سنتی نیست، ابزارهای نوین ارتباطی به اندازه ابزارهای سنتی میسر و ‌جدی است، گسترش شفافیت بسیار مهم است زیرا این گسترش اعتمادسازی می کند، شفافیت در هزینه، منابع و ‌اجرای نیت های واقفین و کارآمدی و‌ گستره شفافیت می‌تواند وقف را از منظر کمی و کیفی بارور کند.

گستره همکاری حاکمیت و دولت باید بیشتر شود

وی بیان کرد: گستره همکاری حاکمیت و دولت باید بیشتر شود زیرا اگر می خواهیم‌ از وقف برای تمدن سازی استفاده کنیم نیازمند هماهنگی های بیشتر دولتی و حاکمیتی هستیم، حاکمیت باید به این مرز برسد که وقف یکی از نقطه های اصلی برای تمدن سازی است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: ما فرهنگ قدیمی و غنی داریم و باید به این فرهنگ بنازیم، کار وقف در زمان رضاخان به جایی رسید که املاک وقف را به کشاورزان فروختند که چیزی از وقف باقی نماند و‌ امام راحل بعد از انقلاب مجددا این وقف ها را احیا کردند، همچنین فراموش نشود که بزرگترین مساله در سرلوحه وقف باید تبلیغ دین و اسلام باشد.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بعد از انقلاب شکل گرفت و توانست برکات زیادی را به قشرهای مختلف بدهد، از گزارشات امروز سازمان‌ اوقاف و امور خیریه می‌توان فهمید که این سازمان چه خدماتی را به جامعه ارائه داده است.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام محمدی رئیس پیشین سازمان اوقاف ‌و امور خیریه به ارائه گزارشی از عملکرد نه ساله این سازمان پرداخت و سپس حجت الاسلام خاموشی نیز از اهداف مدیریتی خود سخن گفت.


نام:
ایمیل:
* نظر: