اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 20 October 2018
مدیرکل دفتر حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو خبر داد:
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو، از انسداد 5 هزار و 518 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری و کاهش 21.2 میلیون مترمکعب اضافه‌برداشت غیرقانونی آب در چاه‌های مجاز خبر داد.

انسداد بیش از 5 هزار چاه غیرمجاز در دشت‌های کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، جواد میبدی با بیان اینکه کنترل منابع آب سطحي كشور از طریق یک‌هزار و 167 ایستگاه هيدرومتري به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود، افزود: از ابتداي اجراي طرح احيا در سال 1394 تا نيمه اول سال جاري، در مجموع 44 هزار و 572 حلقه چاه غيرمجاز با حجمی معادل 2 میلیارد و 257 میلیون مترمكعب مسدود شده است.

وی با اشاره به نصب 24 هزار و 710 دستگاه کنتور هوشمند روي چاه‌هاي كشاورزي، از ابتدي اجراي طرح احیا تاكنون تصریح کرد: در سال جاري تعداد 2 هزار و 64 دستگاه کنتور هوشمند توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای در سطح کشور نصب شده كه معادل حدود 28 درصد از برنامه عملياتي سال 1397 است.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو درخصوص اجرای قانون تعيين تكليف چاه‌هاي آب فاقد پروانه بهره­‌برداري اظهار کرد: تشكيل كميسيون‌هاي رسيدگي به امور آب‌هاي زيرزميني در تمامی استان‌ها، تهيه فهرست چاه‌هاي حفر شده فاقد پروانه تا قبل از پايان سال 85، ايجاد سامانه اطلاع‌رسانی اينترنتي تعيين تكليف چاه‌هاي فاقد پروانه و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز برای تشریح نحوه تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری از جمله اقدام‌های انجام شده در این زمینه است.

میبدی با اشاره به رسیدگی به وضعیت چاه‌های فاقد پروانه در دو محدوده "الف" و "ب" اضافه کرد: در محدوده‌هاي مطالعاتي "الف" که داراي ظرفيت آب قابل تخصيص براي تعيين تكليف چاه‌هاي آب فاقد پروانه بهره­‌برداري حفر شده تا پايان سال 1385 هستند و مصارف فعلي مجاز کشاورزي کمتر از آب قابل برنامه‌ريزي دشت است، حداکثر تا سقف 50 درصد آبدهي زمان بازديد پيشنهاد آبدهی خواهد شد.

وی تصریح کرد: صدور پروانه برای اینگونه چاه‌ها با حداکثر آبدهی 18 ليتر در ثانيه بلامانع اعلام شده است.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو در رابطه با محدوده‌هاي مطالعاتي ممنوعه و آزاد فاقد تخصيص كه در رده "ب" قرار مي­‌گيرند، افزود: براي محدوده‌­هایی که فاقد ظرفيت آبي بوده و مصارف فعلي مجاز کشاورزي آنها بيشتر از آب قابل برنامه‌ريزي است، با نظر شوراي حفاظت منابع آب استان توسط شركت آب منطقه‌ای به نحو مقتضي با اولويت مصارف باغي و طرح­‌هاي صنعتي در همان آبخوان، حداکثر 25 مترمکعب در شبانه روز اختصاص خواهد يافت.

میبدی اظهار امیدواری کرد با اجرای دقیق این دستورالعمل و ایجاد تشکل بهره‌برداران مجاز، اجراي سيستم آبياري نوين و نصب کنتورهاي هوشمند حجمي از اضافه برداشت چاه‌ها جلوگيري و شرايط آبخوان‌ها بهبود یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر: