اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 20 October 2018
در پی فشار‌های بین المللی؛
عربستان سعودی اعتراف کرد: جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

اعتراف رژیم سعودی به مرگ خاشقجی

به گزارش عصرپرس به نقل از خبرگزاري اسوشیتدپرس از استانبول، حکومت پادشاهی عربستان اوایل وقت شنبه سرانجام اذعان کرد جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است و مدعی شد مرگ وی در یک درگیری فیزیکی رخ داده است.

اعلام شبانه این مطلب در رسانه های سعودی بیش از دو هفته از ورود خاشقجی 59 ساله به ساختمان کنسولگری رخ داد. وی برای انجام دادن مراحل اداری که برای ازدواج با نامزد ترکیه ای خود به آن نیاز داشت وارد کنسولگری شد اما هرگز از آن خارج نشد. مطالب اعلام شده از سوی عربستان همچنین با مطالب درز شده به رسانه های ترکیه که بر اساس آن خاشقجی داخل کنسولگری شکنجه، کشته و مثله شده است همخوانی ندارد و پادشاهی عربستان این ادعا را بی اساس دانسته است.

اما فشار فزاینده بین المللی و اظهارات مقامات آمریکایی و از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور پادشاهی عربستان را ناچار کرد به مرگ خاشقجی اعتراف کند.

رژيم عربستان اگرچه مقامات نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را برکنار کرد اما از اشاره به اینکه محمد بن سلمان دراین قضیه مقصر بوده است خودداری کرد. پدرش ملک سلمان نیز پس از مرگ خاشقجی وی را به ریاست کمیته ای برای بازسازی دستگاه اطلاعاتی سعودی منصوب کرد. در عربستان هیچ تصمیم مهمی خارج از خانواده حاکم و محافظه کار آل سعود گرفته نمی شود.

حکومت عربستان همچنین روایتی بسیار متفاوت از آنچه مقامات ترکیه اعلام کرده اند، ارائه کرد. مقامات ترکیه گفته اند یک گروه ترور که یکی از مقامات تیم همراه محمد بن سلمان و یک متخصص کالبد شکافی نیز جزئی از آن بودند از قبل از عربستان به ترکیه پرواز کرده و منتظر ورود خاشقجی به کنسولگری بودند. عربستان فراتر از این بیانیه که به نقل از مقامات نامشخص بود شواهدی برای تایید ادعاهایش ارائه نکرد.


منبع: صداوسیما


نام:
ایمیل:
* نظر: