اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - 16 October 2018
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۶ ماه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۲۳ میلیارد دلار بوده است

رشد ۱۳ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی۶ ماه نخست

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صمت و رییس سازمان تجارت ایران در نشست خبری با اشاره به رشد 13 درصدی صادرات غیر نفتی در کشور گفت:  صادرات غیر نفتی بالای 23 میلیون دلار در مقایسه با سال گذشته که 20/4 میلیارد دلار بوده 13 درصد رشد داشته آیم.

معاون وزیر صمت در ادامه افزود: این رقم باید به 21 درصد می رسید که به دلیل نظام ارزی کشور سعی نموده آیم که بیشتر تخصیص به کالاهای داخلی داده شود کنترل و نظارت بر صادرات داشته باشیم و برخی از اقلام صادراتی جلوگیری شده و نیاز داخلی را پاسخ دهیم.

خسرو تاج در ادامه با اشاره به رشد 12 درصدی منفی واردات در کشور ، گفت: واردات کالا در سال جاری 22 میلیارد دلار بوده که با کاهش 3 میلیارد دلار در سال جاری 12 درصد کاهش را داشته ایم.

 صادرات کشور تا پایان سال به 90 میلیارد دلار می رسد

وی ادامه داد: بدون در نظر گرفتن نفت حجم تجارت خارجی در کشور 45 میلیارد دلار بوده که تا پایان سال به 90 میلیارد دلار خواهد رسید.

معاون وزیر صمت درادامه با بیان اینکه نیازمند تلاش بیشتر از سوی گمرک هستیم گفت: در ده فصل از کتاب مقررات 17/5 میلیارد دلار صادرات داشته این که 76 درصد صادرات را شامل می شود که نشان دهنده این است که اقلام خاصی در صادرات در نظر گرفته شده است.

خسرو تاج ادامه داد: باید تنوع سازی بیشتری بر اقلام صادرات داشته باشیم .

صادرات 4/5 میلیارد دلار صادرات به کشور عراق

وی در ادامه با اشاره به صادرات 45 درصدی معادل 4/5 میلیارد دلار به عراق، گفت: 20 کشور هدف برای صادرات کالا داریم که با نرم جهانی تفاوت چندانی ندارد و در 14 کشور عملکرد خوبی داشته ایم.

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: 61 درصد کالای وارداتی واسطه ای، 14/7 درصد کالا سرمایه ای و 16/8 درصد کالای مصرفی واردات بوده که عمدتا کالا های اساسی بوده اند.

 خسرو تاج ادامه داد: صادرات صنعتی _معدنی طی 6 ماهه نخست سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته که به میزان 10/7 میلیارد دلار می باشد که بیشترین اقلام محصولات پتروشیمی، اقلام عمده پایه نفتی، لوازم خانگی و مصنوعات فلزی و ... تشکیل می دهد.

توجه به رقابت در تجارت

وی درادامه با اشاره به روز ملی صادرات در کشور، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور بیشتر از هر زمانی نیازمند توجه به رقابت تجاری هستیم و همچنین بسترهای را لازم برای تولید کنندگان و  صادرکنندگان فراهم کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: 509 شرکت در مسابقه ای که برای روز ملی صادرات شرکت کرد اند که 299 شرکت در بخش صنعت و معدن ، 153 شرکت در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، 43 شرکت در بخش بازرگانی است.

مجتبی خسروتاج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا صادرکنندگان ، ارز را به سامانه نیما نمی‌فروشند، گفت: تاکید ابتدایی دولت بر روی صادرکنندگان عمده و بزرگ کشور در دو بخش فولاد و پتروشیمی بود؛ اما اکنون تعهد ارزی همه را مشمول کرده است.

خسروتاج گفت: فولادی ها بخشی از منابع ارزی خود را برای طرح های توسعه ای گذاشته اند که وزیر صنعت تاکید کرده است که اولویت اول برای تامین ارز به طرح های توسعه ای داده نشود؛ بنابراین صادرکنندگان هم خود می توانستند از محل ارز صادراتی، کالا وارد کنند؛ بنابراین رقمی که تاکنون واریز شده معقول است.

وی اظهار داشت: از این دو گروه باید تا پایان سال ۱۸ میلیارد دلار به سامانه نیما ارز واریزی داشته باشیم که البته این رقم به شرطی است که آنها برای خود واردات نکرده باشند یا ارز خود را واگذار نکرده باشند.

این مقام مسئول گفت: در تعهد ارزی برای بخش خصوصی، پیش بینی شده است که ظرف سه ماه تعیین تکلیف لازم صورت گیرد، در حالیکه برخی از رشته های کالایی مدت زمان بیشتری نیاز دارند که اصلاح می کنیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران،افزود: بیش از ۳۳۰ قلم کالا ثبت سفارششان ممنوع است، پس از ۳۰ خردادماه، ثبت سفارش برای واردات خودرو ممنوع شده است؛ این در حالی است که در ۹ دیماه ۹۶ هیئت وزیران مصوبه داد که بر اساس آن، نمایندگی های رسمی و غیررسمی می توانستند ثبت سفارش صورت دهند. بنابراین همه کسانی که در آن تاریخ ثبت سفارش کرده اند، می تواند واردات خود را امسال هم انجام دهند.

خسروتاج در مورد واردات خودرو و تخلفات صورت گرفته در مورد آن نیز گفت: بعد از ارسال گزارش تخلفات که برای دستگاههای نظارتی اعلام شد، در بهمن ماه گذشته تخلفات با نام شرکت، تهیه شده که انواع مختلفی داشت که برخی از آن ها وزن بالایی از تخلف داشتند، اما به هر حال همه ضابطه را رعایت نکرده بودند. امسال نیز با ارسال پرونده به دستگاه قضایی، دستگاه قضا در حال رسیدگی است و خیلی از شرکتها و افراد خواسته شده و مورد بازجویی و سوال قرار گرفته اند و برخی هم هنوز در بازداشت هستند که منتظر اعلام نظر نهایی دستگاههای نظارتی هستیم.

وی اظهار داشت: امروز خودروهایی که در گمرکات متوقف است، به افرادی متعلق است که تخلف در واردات صورت داده اند، پس واردات خودروها متوقف است چراکه از سوی یک فرد متخلف وارد شده است، اما بخش دیگری هم مربوط به شهریورماه سال گذشته بوده است که به واردکننده ها شش ماه زمان داده شد که کالای خود را ترخیص کنند؛ اما آنها در مجلس کارهایی کرده بودند که سود بازرگانی خودرو کاهش یابد.

معاون وزیر صنعت اعلام کرد: یکی از نکات کلیدی که در این فضا امروز تصمیم گیری را سخت کرده است، رانتی ایجاد شده است. عده ای پیش فروش کرده اند، ولی مجوز نداشتند، یا عده ای بالاتر از سقف تعیین شده، پیش فروش کرده اند و ایجاد حق برای شهروندان ایرانی کرده است، ضمن اینکه متخلفان در ثبت سفارش نیز خواسته اند مقررات را دور بزنند، پس باید گروه به گروه در مورد آنها تصمیم گیری شود. این مثل یک بازار مین می ماند که همه تخلفات را باید به خوبی مدیریت کرد. به همین دلیل وزیر صنعت به معاون اول نامه نوشته که در این رابطه کار با ابعاد مختلف بحث و بررسی شده و تصمیم اتخاذ شود تا رانت برای عده ای ایجاد نشود. ما پیشنهاد خود را داده ایم و قرار است که جلسه ای نیز تا هفته آینده ارایه شود تا چطور بتوانیم از سیستم موجود خارج شویم.

صادرات 20 میلیون دلاری صنعت خودرو در نیمه نخست سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات انواع خودرو در نیمه نخست امسال با ۲۰ میلیون دلار به عراق، افغانستان، آذربایجان و سوریه به صورت سی بی یو رشد ۲۸ درصدی و به صورت سی کی دی رشد ۷۵ درصدی داشته است.

​­­مجتبی خسروتاج افزود: قطعات و لوازم یدکی خودرو با ۴۷ میلیون دلار صادرات، رشد ۶۰ درصدی داشته است.

وی­ در تشریح صادرات خودرو و نیرومحرکه در نیمه نخست امسال ادامه داد: ارزش صادرات خودرو و نیرومحرکه در این مدت از نظر میزان ارزش به­ بیش از ۳۵۴ میلیون دلار و به لحاظ وزنی بیش از ۲۷ هزار تن رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب این میزان حدود ۵۳ میلیون دلار و نزدیک ۱۳ هزار تن بوده است که با این حساب به لحاظ ارزشی ۵۷۱ درصد و به لحاظ وزنی ۱۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی صادرات ماشین آلات را در این مدت ۱۴۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات ۴۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد و عراق، افغانستان و سوریه عمده ترین بازارهای صادراتی این گروه کالایی به شمار می رود.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم کالاهای واسطه ای از واردات شش ماهه امسال را ۶۱ درصد اعلام و تصریح کرد: سهم کالای مصرفی از واردات نیمه نخست امسال ۱۶ و ۸ دهم درصد بوده است.

وی در خصوص صادرات کالای صنعتی در این مدت نیز اظهار داشت: در شش ماه امسال ۱۵ میلیارد دلار کالای صنعتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته که خودرو نیز در میان این کالاها قرار دارد.

رئیس­ سازمان توسعه تجارت در ادامه در پاسخ به این که چطور با وجود ممنوعیت واردات خودرو، براساس آمار ماهانه خودرو وارد کشور می شود؟­­گفت: از تاریخ ۳۰ خرداد امسال براساس مصوبه اقتصاد مقاومتی ثبت سفارش ۱۳۰۰ قلم کالا ممنوع شد براین اساس از این تاریخ امکان ثبت تقاضای جدید وجود نداشت.

خسروتاج ادامه داد: این شرایط در حالی است که ۹ دی سال گذشته ثبت سفارش خودرو که پیش از این به مدت ۶ ماه بسته بود باز و با مصوبه هیئت­­وزیران مجوز ثبت سفارش به نمایندگی های های رسمی و غیر رسمی داده شد و براین اساس در دو ماه پایانی سال نمایندگان رسمی و غیر رسمی اقدام به ثبت درخواست های خود کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از آن جا که واردکنندگان خودرو قادر به دریافت ارز متقاضی از سیستم بانکی نشدند ارز دولتی به آن ها اختصاص یافت که محدودیت ثبت سفارش ۹۰ روزه را نداشت براین اساس خودروهایی ک در حال حاضر وارد می شوند ثبت سفارش های سال گذشته است.

واردات خودرو کماکان ممنوع است

 معاون وزیر صنعت،­ معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در خصوص ثبت سفارش خودرو و آخرین وضعیت آن گفت: از ۳۰ خرداد بنا به دستور وزیر بر مبنای اقتصاد مقاومتی ثبت سفارش ۱۳۰۰ قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شد.

مجتبی خسروتاج در این نشست خبری  افزود: سال گذشته در مقطع ۴ ماهه­ واردات خودرو و ثبت سفارش آزاد شد هر چند در ۲۲ اسفند مجلس در خصوص واردات توسط غیر نمایندگی ها اعتراض کرد­ واردات این خودرو ها بر اساس ثبت سفارس در سالهای قبل بود.

وی در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه مهلت ثبت سفارش ۹۰ روزه بوده پس چگونه ماه گذشته­ وارد شده است؟­ گفت: برخی از ثبت سفارش های خودرو به این دلیل بود که از شبکه بانکی ارز متقاضی بگیرند بعد از مصوبه دولت مبنی بر لغو ارز متقاضی شبکه بانکی، ­­ حدود ۱۰ شرکت بودند که نرخ رسمی گرفتند ­­البته همه این شرکتها مابه التفاوت را پرداخت کردند.

خسرو تاج­ در خصوص تخلف واردات خودرو گفت: این تخلف اقسام مختلفی داشت در بهمن ماه به صورت رسمی این تخلف اعلام شد و امسال آن را به دستگاه قضایی دادیم و تا آنجا که من اطلاع دارم همه ­این شرکتها احضار شدند و برخی از آنها هم اکنون در بازداشت هستند در بازجویی از آنها معلوم شد که از چند نقطه واردات انجام داده اند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در شهریور سال گذشته دولت ۶ ماه به این افراد مهلت ترخیص داد البته برخی از آنها به امید آنکه مصوبه کاهش سود بازرگانی در مجلس رای بیاورد از ترخیص خودداری کردند اما مجلس تصویب نکرد و اینها نیز فرصت ترخیص ­را از دست دادند.

خسروتاج در ادامه گفت: شرایط سیاسی ما تا به امروز به گونه‌ای است که هر لحظه امکان دارد واردات ما قطع شود پس باید بر مبنای خودکفایی حرکت کنیم.

وی در خصوص حجم کم صادرات ایران در منطقه خاورمیانه گفت: هر کشوری باید سهم خود را در تجارت جهانی و صادرات تعریف کند، شرایط اقتصادی ما از ابتدای انقلاب بر مبنای خودکفایی بوده است.

خسروتاج ادامه داد: هنوز رابطه ما با جهان به درجه‌ای نرسیده که بگوییم دیگر همه چیز عادی است و خیال‌مان بابت تامین اقلام مورد نیاز از خارج راحت باشد.

خبرنگار :پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: