اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 15 October 2018
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فاز اول پوشش تحول سلامت در کشور اجرا شده است، گفت: در طرح تحول سلامت هزار و 90 پایگاه سلامت در حاشیه شهرهای کشور جهت ارائه خدمات پزشکی ایجاد شده است.
ایجاد بیش از هزار پایگاه سلامت در حاشیه شهرهای کشور
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس،ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما با بیان اینکه اقدامات بهداشتی در حاشیه سلامت جزء افتخارات مقام جمهوری اسلامی است.

حریرچی در ادامه گفت: ارائه خدمت به مردم مستلزم مراجعه به پایگاه های سلامت است، اما مردان با بوجه به اینکه صبح ها مشغول به کار هستند بنابراین به این مراکز مراجعه نمی کنند در این راستا مراقبین سلامت به محل کار افراد مراجعه می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه تنها راحل اصلی مشکلات حاشیه شهر را تبدیل حاشیه به متن شهرها دانست و گفت: با تبدیل حاشیه شهرها به شهر می توان امکانات و ارائه خدمات را در این مناطق افزایش داد.

60 درصد از نابینایان بیکار هستند

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روز عصای سفید که برای افراد نابینا و کم بینا است، اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر تخمین زده می‌شود که تعداد نابینایان کشور حدود ۱۵۰ هزار نفر باشد که این افراد حدود ۲۰ درصد کل معلولان جسمی، حرکتی،  ذهنی و غیره را در کشور شامل می‌شوند. این در حالی است که با احتساب افراد کم بینا این رقم به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد که از درجاتی از اختلال بینایی رنج می‌برند.

وی  افزود:‌علی رغم اقداماتی که در حوزه‌ مناسب سازی معابر برای افراد نابینا انجام شده، متاسفانه ۷۵ درصد معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست. همچنین حدود ۲۵ درصد از معابر پایتخت برای افراد نابینا بهسازی شده است. این وضعیت برای نابینایان در دیگر شهرها نامطلوب‌تر است.

حریرچی ادامه داد: بر اساس برآورد انجمن نابینایان میزان بیکاری در افراد نابینا و کم بینا بیش از ۶۰ درصد برآورد شده است. بنابراین باید دانست که اقدامات بیشتری برای توانمندسازی اجتماعی و فردی افراد معلول لازم است. در عین حال دسترسی به خط بریل در کل کشور به دلیل کمبود مربی برای آموزش و از طرفی به دلیل هزینه بالای دستگاه مناسب نیست. همچنین دسترسی به یارانه مناسب به منظور استفاده کاربران نابینا حدود ۴۰ درصد تخمین زده می‌شود.

خودمراقبتی و کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به پزشک عمومی

حریرچی در ادامه این نشست با اشاره به هفته سلامت روان گفت: شعار هفته سلامت روان به دولت‌ها و ملت‌ها تاکید می‌کند که جهان ‏در حال تغییر است و دگرگونی و پیشرفت فضای مجازی معایب و مزایای فراوانی دارد که برای پیشگیری راهی جز خودمراقبتی ‏وجود ندارد. مهمترین مهارت نیز آموزش مهارت خودمراقبتی به نوجوانان و جوانان است. بهترین مسیر برای سلامت مادام العمر با ‏سلامت روان خوب آغاز می‌شود.‏

وی افزود: سلامت چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد. بعد روانی سلامت جایگاه خاصی دارد که شاخص‌های آن ‏عبارتند از احساس ارزشمندی و مفید بودن، رضایتمندی از خویشتن، احساس نشاط و شادمانی و توانمند بودن در ارتباطات اجتماعی و ‏حل مسئله.‏

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: نوجوانان و جوانان در این عصر مهمترین نقطه هدف رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی ‏هستند. خودمراقبتی در سلامت روان بسیار نقش کلیدی دارد.‏

معاون وزیر بهداشت گفت: 65 تا 85 درصد انواع مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به درجاتی می‌توانند از خودمراقبتی بهره‌مند شوند و ‏خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن نتایجی دارد. به طور مثال 40 درصد باعث کاهش مراجعه به پزشک عمومی، 17 درصد کاهش ‏مراجعه به متخصص، 55 درصد کاهش در روزهای غیبت از کار می‌شود. خودمراقبتی باعث ارتقای سلامت، کیفیت زندگی، استفاده ‏منطقی از خدمات می‌شود. خودمراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سلامت روان می‌شود.‏

حریرچی ادامه داد: جوانان امروزه بیشتر زمان روز خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و با تجربه بازی‌های خشونت آمیز ‏روبه‌رو می‌شوند و در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. ارتقای سلامت روان از طریق آموزش و خودمراقبتی مهمترین کار در این ‏زمینه است.‏

افزایش فوتی‌های ناشی از مصرف قرص برنج

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون ۴ هزار و ۱۰۹ نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج جان باخته‌اند،  گفت: باید توجه کرد که مسمومیت با قرص برنج هیچ درمان قطعی و هیچ پادزهر اختصاصی ندارد و اقدامات درمانی برای آن عمدتا حمایتی و بی‌نتیجه هستند. متاسفانه بیشترین خودکشی‌ها با قرص برنج در دو استان شمالی و در تهران دیده می‌شود. باید توجه کرد که مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه این است که هم از خودکشی جلوگیری کنیم و هم جلوی توزیع قرص برنج را بگیریم. در این زمینه وزیر بهداشت پیشنهاد کرده است که کسانی که قرص برنج را توزیع می‌کنند، در صورت استفاده از این قرص برای خودکشی، در جرم آن شریک باشند.

وی همچنین با اشاره به آغاز هفته سلامت روان با شعار "سلامت روان نوجوانان و جوانان: جهان در حال تغییر" گفت: این شعار به دولت‌ها و ملت‌ها هشدار می‌دهد که دنیا در حال تغییر است  و در این جهان نوین، نحوه تعاملات اجتماعی و گفت‌وگو در فضای مجازی به سرعت در حال دگرگونی و پیشرفت است. بنابراین در چنین شرایطی مزایا و معایب فراوانی نهفته است که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از عوارض ناشی از این تغییرات راهی جز خودمراقبتی وجود ندارد.

وی گفت: مهم‌ترین مهارت برای توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش مهارت خودمراقبتی بوده که در این راستا توجه و تمرکز در مراقبت نوجوانان و جوانان مهم‌ترین و ضروری‌ترین وظیفه افراد بزرگسال محسوب می‌شود.

وی با بیان این که سلامتی دارای چهار بعد جسمی و معنوی، اجتماعی و روانی است، افزود: باید توجه کرد که بعد روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شامل احساس ارزشمندی و مفید بودن، رضایتمندی از خویشتن، توانایی همدلی کردن با دیگران، احساس نشاط و شادمانی و توانمند بودن در ارتباطات اجتماعی می‌شود. باید توجه کرد که خودمراقبتی اقدامات و رفتارهای اکتسابی هستند که به صورت آگاهانه و هدف‌دار مردم آنها را انجام می‌دهند تا سلامت خود را حفظ کنند و نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی‌شان را برطرف کنند.


نباید با عواطف مردم بازی کرد

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه علی ضیا و ماجرای پدر و کودک معروف این برنامه اظهار داشت: بار عاطفی و ‏میزان همدردی و فضای رسانه‌ای برای کار خیر، ظرفیت محدودی دارد. در نتیجه خواهش وزارت بهداشت این است که اقدامات ‏خیرخواهانه به شکلی نباشد که قصه چوپان دروغگو در ذهن تداعی شود.‏

وی افزود: پیشنهاد ما این است که مردم قبل از هر کار خیر، از صحت موضوع مطلع شوند. اگر یک بیمار درمان شده باشد و کسی ‏نسخه یک نفر دیگر را به جای آن بیمار نشان بدهد، درست نیست. اینکه یک نفر اهدای عضو انجام داده و هزینه‌ای گرفته و درمان ‏کودک را به آن موضوع نسبت بدهد، صحیح نیست. با این حال در این رابطه دادستانی وارد موضوع شده و در حال اقدام است.‏

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: گاهی اتفاقاتی می‌افتد که از بنیان دروغ است. در مساجد و اماکن عمومی هم برخی افراد می‌آیند و ‏سی تی اسکن و ام آر آی نشان می‌دهند و می‌گویند ما درمانده هستیم و نیاز به کمک داریم. بیماران سرطانی، دارویی که نیاز دارند را ‏در 98 درصد موارد به صورت رایگان و با فرانشیز حداکثر 5 تا 10 درصدی دریافت می‌کنند.

وی گفت: درباره سرطان کودکان نیز بیش از ‏‏90 درصد هزینه‌ها بر عهده طرح تحول سلامت است. اگر هزینه ایاب و ذهاب و غیره وجود داشته باشد، در سراسر کشور موسسه ‏محک نه تنها هزینه دارو را می‌دهد، بلکه هزینه ایاب و ذهاب و اقامت کودک و پدر و مادر او در تهران را نیز پرداخت می‌کند. در ‏استان زنجان نیز خیریه مهرانه یکی از افتخارات کشور است و نمی‌توان با صحبت‌های شفاهی یک نفر، این زحمات را نادیده گرفت.‏

معاون وزیر بهداشت گفت: وقتی محک و مهرانه و موسسه‌های خیریه دیگر وجود دارد، نباید با این کارها باعث دلسردی خیرین شد.‏


ادعای مصرف وسایل پزشکی فاقد کیفیت در بیمارستان‌ها

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده از وسایل پزشکی ارزان‌قیمت در بیمارستان‌ها، گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی درست نیست و هیچ یک از بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی مجاز به خرید وسایل پزشکی فاقد کیفیت نیستند. در عین حال بیمارستان‌های دولتی هم مکلفند که تجهیزات‌شان را بر اساس آنچه در سامانه IMED اعلام شده، خریداری کنند. البته افرادی که عادت داشتند جنس قاچاق و زیرپله‌ای بفروشند با توجه به اینکه از اردیبهشت ماه همه بیمارستان‌ها را مکلف کردیم که تجهیزات پزشکی را خودشان با فاکتور اصلی ارائه کنند این افراد برای اینکه این تدابیر را تحت‌الشعاع قرار دهند و بازار از دست رفته خود را مجددا به دست آورند، این ادعاها را مطرح می‌کنند.

حریرچی ادامه داد: از طرفی یک سری افراد هم که از دانشگاه و یا برخی احکامی که برایشان صادر شده، ناراضی‌اند و فورا مصاحبه می‌کنند و می‌گویند چه نشسته‌اید که دارند کالاهای بی‌کیفیت را در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند. از طرفی برخی مسائل را هم رسانه‌های ما تشدید می‌کنند.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: