اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 13 October 2018
ستاری مطرح کرد
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه علی‌رغم آنکه تحریم‌ها علیه کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده، ولی شرکت‌های دانش‌بنیان کمترین تاثیرپذیری را از این موضوع داشتند، گفت: ما برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر آنکه اقدام به معرفی شرکای مناسب برای آنها خواهیم کرد، زمینه‌ای برای تسهیل نقل و انتقال مالی فراهم کرده‌ایم.

ایجاد خط اعتباری برای نقل‌وانتقال آسانتر شرکتهای دانش‌بنیان

به گزارش عصرپرس، سورنا ستاری ،معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور امروز در حاشیه افتتاح یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه چهارم در این حوزه، افزود: علاوه بر کسب رتبه چهارم به دلیل انتشار مقالات در مجلات بین‌المللی اتفاق مهمی که در این حوزه افتاده، بحث فروش و توسعه این فناوری در سال گذشته بوده است.

وی میزان فروش محصولات نانو در سال گذشته را 1370 میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: این عدد بالاتر از عدد هدف‌گذاری بوده که در ستاد نانو تعریف شده بود. علاوه بر آن ما شاهد افزایش صادرات محصولات مبتنی بر نانو فناوری به میزان 62.4 میلیون دلار بودیم.

ستاری با تاکید بر اینکه امسال رقم صادرات این حوزه بیشتر خواهد شد، اظهار کرد: علم نانو یک علم جدید و به‌روز در دنیا است. به گونه‌ای که از 15 سال گذشته که وارد این حوزه شدیم، زمان مناسب بوده و امروزه توانستیم یکی از کشورهای تولیدکننده محصولات مبتنی بر فناوری نانو باشیم.

وی این امر را یک اتفاق مهم دانست که امسال و سال‌های آینده نیز این رقم ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: موضوع تجاری‌سازی محصولات دانش پایه، افزایش تعداد ثبت پتنت‌های بین‌المللی و فروش و افزایش تعداد شرکت‌ها از جمله موضوعاتی است که در حوزه نانو پیگیری می‌شود، چراکه تحقق این اهداف موجب توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به سیاست‌گذاری‌های ستاد نانو در این حوزه، یادآور شد: با سیاست‌گذاری‌های انجام شده در این ستاد مشاهده می‌کنیم که رشد علمی ما در این حوزه افزایش یافته، به گونه‌ای که رتبه ما از نهم و دهم جهانی به رتبه چهارم جهانی رسیده است که قطعا این رشد در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به فروش محصولات مبتنی بر نانو فناوری، گفت: فروش صنعتی این حوزه که به مرز 1400 میلیارد ریال رسیده است، قطعا در سال‌های آینده افزایش بیشتری خواهد داشت و این امر نشان می‌دهد که فناوری نانو توانسته جایگاه خود را در حوزه صنعت پیدا کند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: ولی بحث تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان موضوعی است که باید با حمایت بخش خصوصی اتفاق بیفتد. از این رو هرچقدر که بتوانیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این حوزه افزایش دهیم، قطعا برنده واقعی ما خواهیم بود.

ستاری با ابراز خرسندی از اینکه اکوسیستم مناسبی در کشور در حال شکل‌گیری است، ادامه داد: در حوزه نانو مشاهده می‌کنیم که هر روز شرکت‌های بیشتری در حال شکل‌گیری است.

ستاری اضافه کرد: خوشحالم که بگویم اکوسیستمی که در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجادشده، یک اکوسیستم مبتنی بر دولت نیز حداقل بخشی از این اکوسیستم است که در چهار سال گذشته ما به آن وارد شده‌ایم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ایجاد بیش از 3400 شرکت دانش‌بنیان در کشور تاکید کرد: تلاش ما بر این است که این اکوسیستم به دولت وابسته نباشد.

اثرات نوسانات ارزی بر شرکت‌های دانش بنیان

ستاری با تاکید بر اینکه قطعا نوسانات ارزی چند ماه گذشته بر شرکت‌ها تاثیر گذار بوده و این امر از سوی کسی نفی نمی‌شود، ادامه داد: ولی باید بگویم که شرکت‌های دانش بنیان کمترین تاثیرپذیری را از این نوسانات ارزی دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در عین حال با تثبیت سیاست‌گذاری‌های ارزی از سوی دولت مسائل مرتبط با نوسانات ارزی برای شرکت‌های دانش‌بنیان راحتتر حل خواهد شد.

اثرات تحریم‌ها بر فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به تحریم‌ها علیه کشور با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها خیلی وقت است که شروع شده، افزود: با آغاز این تحریم‌ها فکر نمی‌کنم در 13 آبان اتفاق خاصی در کشور رخ دهد و مورد جدیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نمی‌شود، چراکه این تحریم‌ها مدت‌هاست که اعمال شده است.

وی با اشاره به سفر به آفریقا افزود: در این سفر 60 شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند و با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که بازار بزرگی برای محصولات دانش پایه ما در آفریقا وجود دارد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای توسعه بازارهای صادراتی، یادآور شد: بر این اساس یک برنامه مفصل را در کریدور صادرات از یک سال قبل آغاز کردیم و در دور جدید فعالیت این کریدور برنامه‌های حمایتی بیشتری در نظر گرفته شده، ضمن آنکه بودجه‌های این کریدور را نیز چندین برابر کردیم.

ستاری حمایت‌های این کریدور را شامل بازاریابی، اخذ استانداردهای بین‌المللی و انجام کارآزمایی‌های بالینی برای دارو عنوان کرد و افزود: حوزه صادرات حوزه‌ای است که امسال ما به صورت جدی در آن وارد شدیم و سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام دادیم.

وی درعین حال بزرگترین مساله این حوزه را شامل دو موضوع عنوان کرد و گفت: پیدا کردن شرکای مناسب برای شرکت‌ها و مسائل بانکی از جمله مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است و ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم علاوه بر آنکه شرکای مناسبی برای آنها ایجاد کنیم، آنها را به سمت صادرات محصولات دانش پایه هدایت کنیم.

وی با تاکید بر آشنا کردن شرکت‌های دانش‌بنیان با فرهنگ صادرات، اظهار کرد: اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های کوچک و نوپا هستند و باید بتوانیم با شیوه‌هایی آنها را با این فرهنگ آشنا کنیم. ضمن آنکه بتوانیم مسائل بانکی آنها را مرتفع کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به ایجاد خطوط اعتباری متنوع از بانک‌ها برای شرکت‌ها گفت: در حوزه صنعت خطوط اعتباری خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کردیم . علاوه بر آن با چندین بانک از جمله بانک توسعه صادرات مذاکراتی را آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن برای نقل و انتقال اعتبارات برای شرکت‌ها، خط اعتباری ایجاد کرده‌ایم.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: