اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - 06 October 2018
رئیس ستاد اجرایی این نمایشگاه مطرح کرد
رئیس ستاد اجرایی چهاردهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در آخرین روز از برپایی این نمایشگاه گفت: درست است تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کرده است اما این شرایط فرصتی برای بروز و ظهور توانمندی‌های داخلی است.

تحریم ها فرصتی برای بروز و ظهور توانمندی‌های داخلی است

خبرنگار: پویا مرادی 

به‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،  صدیقه ببران در این زمینه تاکید کرد: شرکت های نوپای ایرانی در این نمایشگاه تلاش می کنند جایگزین شرکت های خارجی شوند و یک بخش عمده ای از وابستگی‌های تجهیزاتی در صنعت آب و فاضلاب را در نمایشگاه ارایه کردند.

وی گفت: درست است تحریم محدودیت‌هایی ایجاد کرده اما این شرایط فرصتی برای بروز و ظهور توانمندی‌های داخلی است.

ببران اظهار داشت: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب یک تفاوت هایی ویژه نسبت به نمایشگاه های سال گذشته داشت؛ یکی از مهمترین شاخصه‌های این نمایشگاه این بود که با شرایط ویژه و سختی که کشور به جهت جو روانی حاصل از تحریم ها تحمل می کند، تصور نمی رفت با استقبالی از طرف شرکت های داخلی و خارجی مواجه شویم؛ درست است که در حضور شرکت های خارجی افت داشتیم اما امسال کماکان 28 شرکت خارجی و 216 شرکت داخلی در نمایشگاه حضور داشتند.

وی ادامه داد: شرکت های داخلی که در شرایط کنونی با مشکلات مختلفی مواجه هستند نشان دادند که صحنه را ترک نمی کنند و با توجه به نامگذاری امسال تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی، هم و غم خود را گذاشته اند که جای خارجی ها را پرکنند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو ورود شرکت های دانش بنیان را یکی از ممیزه های اصلی نمایشگاه چهاردهم عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه 38 شرکت دانش بنیان حضور داشتند که در سالهای گذشته این شرکت ها حضور نداشتند؛ جنس ورود این شرکت ها نیز بیشتر در حوزه ابداعات و ابتکاراتی بود که می توانست کاملا جایگزین شرکت های خارجی شود.

وی ادامه داد: از جمله تولیدات این شرکت های دانش بنیان می توان به ماشین های مکانیزه حفاری تونل های کوچک، تجهیزاتی در زمینه آب شیرین کن ها، اتصالات، دستگاه های تصفیه اشاره کرد.

به گفته وی، تولید دریچه‌های بازدید از جنس کامپوزیت‌های سیمانی، کاوش های مکانیزه در زمینه طراحی و ساخت ربات های بازرسی و ویدئو متری شبکه‌های زیر زمینی، دوربین های پیشرفته بازرسی، احیای چاه های عمیق، لایروبی، زهکشی‌های فشار بالا از دیگر تجهیزاتی است که شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه ارایه کردند.

ببران با اشاره به تجربه چنین شرایطی در دوران تحریم ها نخست، گفت: این اتفاق معمولا در سالهای گذشته برای ایران رخ داده و زمان هایی که محدودیت‌هایی وجود داشته، خلاقیت ها بیشتر خود را نشان داده است.

رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه‌های صنعت آب و برق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه این بود که از حوزه کارهای صرفا تشریفاتی خارجی شد؛ اینکه وزیری بیاید و همایش افتتاحیه ای برگزار شود؛ امسال امکان نشست مقامات دولتی اعم از وزیر و معاونان وزیر و مدیران عامل شرکت های مادر تخصصی با بخش خصوصی به شکل تعاملی و رودررو در قالب این نشست ها ایجاد شد و مشکلات بخش خصوصی به صورت واضح مطرح شد.

ببران افزود: در این جلسات تلاش شد تا بسته‌های حمایتی ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد؛ این بسته حمایتی علاوه بر بسته‌های حمایتی عمومی است که حمایت از بخش خصوصی و پیمانکاران و مشاوران را مورد توجه قرار داده است.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو اضافه کرد: نشست دیگری بین بخش خصوصی خلاق و بخصوص شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه برگزار شد؛ این نشست در زمینه نمک زدایی و آب شیرین کن ها بود که یکی از مسایل مهم کشور است؛ از آنچا که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته ایم، یکی از راه‌های خاصی که بتوانیم آب مورد نیاز استان های کم آب را تامین کنیم، بکارگیری آب شیرین کن هاست که در این زمینه باید به صنعت داخلی متکی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از مسایل مهمی که دراین نمایشگاه به خوبی به آن پرداخته شد ارتباط صنعت و دانشگاه بود؛ دانشگاه ها می بایست طرح ها و پروژه ها را به جهت علمی مورد مطالعه قرار دهند و این ارتباط از شکل ظاهری و تصنعی کنونی خارج شود. دانشگاه ها باید وارد عملیات و حوزه اجرایی شوند و از آن طریق حوزه‌های دانشگاهی شرکت های دانش بنیان جدید شکل بگیرند و پارک‌های علم و فناوری کار را از همین دانشگاه ها شروع کنند و بعد وارد بازار می شوند.

ببران اضافه کرد: نکته خوب دیگر این نمایشگاه، این بود که شرکت های مختلف از استان های متعدد از سراسر کشور در نمایشگاه حضور داشتند؛ این حضور و مذاکره منجر به ارتباطات و تعاملات تجاری بین این شرکت ها خواهد شد و زمینه خرید و فروش کالا و خدمات بین شرکت های بخش خصوصی و شرکت های دولتی ایجاد خواهد شد.

یک ممیزه دیگر این نمایشگاه که اصلا در نمایشگاه های پارسال به آن توجه نشده بود، حضور چشمگیر رسانه‌ها بود؛ آن هم نه برای پوشش خبری صِرف، بلکه چهار کارگاه اموزشی با هدایت مدیران صنعت آب و اساتید دانشگاه ها برگزار شد؛ از طریق این کارگاه‌ها، روزنامه نگاران و خبرنگاران با حوزه تخصصی روزنامه نگاری آب بیشتر آشنا شدند؛ این کارگاه ها مورد استقبال اصحاب رسانه قرار گرفت و به همین سبب، تصمیم گرفته شد این طرح به صورت مستمر و مکرر در حوزه برق هم ادامه داده شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: