اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - 04 October 2018
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان بابیان اینکه بر اساس تبصره 36 برنامه توسعه، استان های ساحلی می توانند 70 درصد از نیاز آبی خود را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کنند،گفت: رویکرد شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان، تغییر سیاست تامین آب‌های مورد نیاز از سطحی و زیرسطحی به استفاده از آب های غیرمتعارف و شیرین سازی آب از دریاست.
تامین نیاز آبی هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا

 خبرنگار: معصومه مرادی

به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در جمع خبرنگاران حاضر در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با اشاره به پتانسیل موجود استان در نزدیکی با خلیج فارس و دریای عمان گفت: رویکرد ما تغییر سیاست تامین آب های مورد نیاز از سطحی و زیرسطحی به استفاده از آب های غیرمتعارف و شیرین سازی آب از دریاست.

قصمی افزود: بر اساس تبصره 36 برنامه توسعه، استان های ساحلی می توانند 70 درصد از نیاز آبی خود را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کنند.

وی ادامه داد: با اقداماتی که انجام شده اکنون برای 2300 لیتر بر ثانیه از نیاز 4000 لیتر بر ثانیه ای استان هرمزگان برنامه ریزی مدون در حال اجرا از طریق تامین نیاز آبی از تاسیسات نمک زدایی داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با بیان اینکه 17 سایت داریم که نیاز آبی جزایر و برخی از شهرهای استان هرمزگان را تامین می کنند، افزود: بزرگترین سایت کشور با 100 هزار متر مکعب ظرفیت در حال ساخت است که فاز اول آن به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

قصمی همچنین افزود: دو سایت در مجموع با ظرفیت 1400 لیتر بر ثانیه در حال ساخت داریم که تا پایان سال 1398 وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: اجرای دو طرح دیگر را نیز با ظرفیت 200 لیتر بر ثانیه در حال برگزاری مناقصه داریم که با طرح های پیش گفته در مجموع 2300 لیتر بر ثانیه نیاز آبی استان هرمزگان از طریق تاسیسات شیرین سازی آب دریا تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تصریح کرد: در شرایط کنونی برای تحقق هدف گذاری پیش بینی شده در تبصره 36 برنامه توسعه، 60 درصد راه را پیموده ایم و مابقی نیاز نیز از طریق طرح های در دست مطالعه تامین و محقق خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته با 51 میلی متر بارندگی نسبت به بارش 220 میلی متری سال زراعی قبل از آن اختلاف فاحشی وجود داشت و در مقایسه با 185 میلی متر متوسط بلند مدت، مسئولان را در سطح ملی و منطقه ای برای تامین نیاز آبی کلانشهر بندرعباس با چالش جدی مواجه کرد. برنامه ریزی های لازم در سال قبل انجام شد به گونه ای که با 1700 لیتر در ثانیه توانستیم تابستان را با عملکردی بسیار موفق پشت سر بگذاریم.

قصمی ادامه داد: در مدیریت مصرف نیز اقدامات خوبی انجام شد تا جایی که به رغم کمبودهای آبی، نیاز حدود 75 درصد از مشترکان شبکه آب شهر بندرعباس بدون هیچگونه قطعی آب به صورت شبانه روزی تامین شد. 25 درصد باقی مانده نیز به دلیل پراکنده بودن و قرارداشتن در موقعیت های توپوگرافی خاص به صورت نوبت بندی از آب مصرفی لازم برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تاکید کرد: بندرعباس کم چالش ترین شهر در کشور از حیث ایجاد تنش ها در رابطه با تامین نیازهای آبی مطرح شد که این موفقیت نتیجه همکاری و مشارکت بین دستگاهی در سطح استانی و ملی بوده است.

وی در رابطه با پیش بینی آینده تامین آب شهر بندرعباس گفت: تامین آب بندرعباس، زمان گذار دو تا سه ساله پیش بینی شده و بعد از طی کردن این زمان، یقیناً این شهر به عنوان یکی از پایدارترین شهرهای استان در بحث تامین نیاز آبی خواهد بود.

قصمی اضافه کرد: در سال آبی گذشته 6000 مشترک پرمصرف شناسایی و از طریق بخش خصوصی برای منازل 4600 مشترک از این تعداد لوازم کاهنده مصرف نصب شد که طی برآورد انجام شده، 27 درصد کاهش مصرف در هرمزگان به ثبت رسید.



نام:
ایمیل:
* نظر: