اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - 04 October 2018
مدیر تالار هنر وزارت ارشاد مطرح کرد:
مدیر تالار هنر گفت: در صورت برگزاری نشست‌های علمی و کارشناسی در هفته‌ی ملی کودک می‌توان از این فرصت برای هم‌افزایی دستگاه‌ها در رفع مشکلات و نیازهای کودکان سود برد.

کمبود سالن‌های نمایش برای کودکان

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان، حسین موذن در آستانه‌ی هفته‌ی ملی کودک به بحث تولید آثار فرهنگی و هنری برای مخاطبان کودک‌ونوجوان پرداخت و در این رابطه گفت: با توجه به جمعیت میلیونی کودک‌ونوجوان کشور، وضعیت تولید محتوای فرهنگی برای این قشر مطلوب نیست.

مدیر تالار هنر وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به وضعیت سالن‌های نمایش کودک‌ونوجوان عنوان کرد که علاوه بر مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری در تالار هنر هم برای کودک‌ونوجوان به صورت تخصصی نمایش تولید می‌شود، ولی تنها این چند سالن در تهران با 22 منطقه کافی نیست.

وی همچنین با یادآوری این گفته‌ی قدیمی که این مراکز الگوسازند مطرح کرد که این الگوسازی برای چه جایی است، چرا که باید جای دیگری وجود داشته باشد که از این الگوها پی‌روی کند. او در ادامه افزود: من البته باور دارم که تنها دولت نمی‌تواند متولی این امور باشد و برای مثال در همه‌ی مناطق تهران سالن نمایش بسازد و کارمند استخدام کند.

موذن با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر و با وجود تمام مشکلات و سوءمدیریت‌ها بخش خصوصی در حوزه‌ی تئاتر بزرگ‌سال وارد شده است، گفت: اگر بخش خصوصی متخصص با نظارت دقیق و کارشناسی از طرف دولت در حوزه‌ی حساس کودک‌ونوجوان نیز وارد شود شاید کمک‌کننده باشد.

وی همچنین بیان کرد که اگر امکان دخیل کردن بخش خصوصی در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد، دست‌کم می‌توان چند سالن برای نمایش‌های کودک‌ونوجوان ساخت. موذن معتقد است کانون پرورش فکری نیز با ظرفیت‌های کنونی‌اش می‌تواند علاوه بر مرکز تئاتر، در مراکز خود در سطح شهر اجرای تئاتر داشته باشد.

مدیر تالار هنر البته بیان می‌کند مشکلات زیادی در ترویج آثار فرهنگی وجود دارد و حتی همین سالن‌های موجود در سطح شهر هم خالی مانده است. او با اشاره به سالن‌های آموزش‌وپرورش معتقد است این سالن‌ها با تغییر و تحول و تعمیرات می‌تواند برای اجرای تئاتر مورد استفاده قرار بگیرد.

موذن در ادامه با اشاره به هفته‌ی ملی کودک و این‌که این رویداد فرصتی است که می‌توان از آن خوب یا بد استفاده کرد، گفت: این مراسم باید عمیق، علمی و با حضور کارشناسان تاثیرگذار و مسئولان رده بالا برگزار شود تا آن‌ها هم در جریان مشکلات قرار بگیرند و برای رفع محدودیت‌ها تلاش کنند.

مدیر تالار هنر با طرح این‌که برگزاری پررنگ و فراگیر هفته‌ی ملی کودک در جای‌جای کشور به نفع کودکان خواهد بود، افزود: یکی از راه‌های رفع محدودیت و محجوریت انجام کارهای تبلیغاتی و ورود اصحاب رسانه است تا اهمیت این موضوع به جامعه گوش‌زد شود.

وی با بیان این‌که چند سال پیش هفته‌ی ملی کودک در وسعت محدودتری در کانون پرورش فکری برگزار می‌شد گفت: پرسش اصلی بهره‌برداری از تاثیرات این روی‌داد است و مباحث این هفته باید در تمام طول سال پی‌گیری شود.

موذن همچنین در بحث محصولات فرهنگی کودک‌ونوجوان با اشاره به سابقه‌ی طولانی کانون پرورش فکری گفت: نشان کانون پس‌زمینه‌ی طولانی و موفقی از تولیدات فرهنگی دارد که حاصل زحمت کارشناسان و صاحب‌نظران زیادی در طول نیم قرن است. او بااین‌حال بیان کرد که در دو دهه‌ی اخیر تغییر روی‌کردهای تولید و مصرف محصولات و آثار فرهنگی در تمام دنیا، کانون را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته‌ی این مدیر هنری تعلل در تطبیق با روی‌کردهای جدید در کانون یک چالش است و این نهاد باید در این حوزه هم پیش‌تاز باشد. او با اشاره به این‌که که کانون زمانی در حوزه‌ی سینما و تئاتر کودک وارد شد که متولی دیگری برای آن وجود نداشت معتقد است که در دو دهه‌ی اخیر شتاب از کانون پرورش فکری گرفته شده است.

موذن با اشاره به این‌که اکنون در دنیا محصولات فرهنگی کودک‌ونوجوان باید حتما خلاق و مطابق نیازهای زمان باشد افزود: مساله‌ی کودکان یک دهه پیش با کودکان الان یا پنج سال آینده متفاوت است، به‌همین‌دلیل اگر نهادی که در این حوزه کار می‌کند خود را با این روند تطبیق ندهد دچار پیری سازمانی می‌شود.

وی بیان کرد اگر تصور کنیم مشکل کانون هم صرفا مدیریتی بوده است این مشکل در دوره‌های مختلف مدیریتی وجود داشته است. مدیر تالار هنر با تصحیح این‌که البته جابه‌جایی درست مدیران در این حوزه می‌تواند مفید باشد، افزود: ثبات مدیریت کانون در سال‌های گذشته علی‌رغم تغییر وزیران، بر عمل‌کرد فرهنگی کانون نیز تاثیرگذار بود.

ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک از 14 تا 20 مهر در مراکز کانون سراسر کشور و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب از ساعت 9 تا 19 برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: