اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - 04 October 2018
مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان مطرح کرد
مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان بیش از 10 سال است که با کمبود آب مواجه است گفت: با ایجاد زیرساخت های مناسب ازجمله مدیریت شبکه های مجازی و راه‌اندازی خانه فرهنگ آب توانسته‌ایم به آموزش و فرهنگسازی اقشار مختلف جامعه در راستای مصرف بهینه آب بپردازیم.

مدیریت شبکه های مجازی باعث کاهش التهاب تنش های آبی می شودبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، هاشم امینی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران گفت: امسال در تمامی سطح کشور به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های متوالی با کمبود بارش‌ها و تنش‌های آبی مواجه شدیم و استان اصفهان نیز نسبت به بسیاری از نقاط کشور، تنش‌های آبی بیشتری را پشت سرگذاشته است.

وی افزود: پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای سال آبی ۹۶ - ۹۷ سالی نرمال بود و سناریوهای تامین آب به صورت خوشبینانه تعیین شد اما در بهمن ماه بارش‌ها رخ نداده و مجموعه وزارت نیرو برنامه های را برای تامین آب شرب استان تعیین کرد.

امینی ادامه داد: متاسفانه کاهش بارش‌ها و کاهش شدید آورد سد زاینده‌رود وضعیت تامین آب ۴ میلیون نفر در اصفهان و ۱.۵ میلیون نفر در یزد را با تنش همراه کرد.

وی افزود: در سال آبی ۹۵-۹۶ یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون متر مکعب آورد زاینده رود را داشتیم، در حالیکه در سال آبی ۹۶-۹۷ این میزان به ۶۷۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

 مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نیرو کشاورزان را از چرخه تخصیص آب حذف کرد، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته سهم بخش صنعت را ۴۰ درصد و سهم بخش شرب را ۲۰ درصد کاهش دادیم تا بتوانیم از شرایط سخت تابستان عبور کنیم.

وی در ادامه گفت: باید به نحوی برنامه‌ریزی می‌کردیم که کمترین قطعی آب را داشته باشیم که در این راستا بحث نوبت‌بندی و جیره‌بندی که جزو خط قرمزهای وزارت نیرو هست را مطرح کردیم اما توانستیم با مدیریت بخش مصرف و همکاری مردم در اصفهان شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که نه تنها جیره‌بندی اعمال نشد بلکه توانستیم نسبت به دیگر نقاط کشور کمترین مشکلات آبی را در اصفهان داشته باشیم.

امینی افزود: در مجموع ما ۲۰ درصد کاهش تخصیص آب در سال آبی اخیر داشتیم که منجر به کاهش تولید ۹.۶۸ درصدی آب شد اما در عین حال با همکاری مردم شاهد کاهش ۹ درصدی مصرف آب شرب بودیم.

با همکاری مردم سال آینده سرانه مصرف آب به ازای هرنفربه 130 لیتر خواهد رسید

وی در ادامه تصریح کرد: در سال ۸۶، سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در بخش خانگی در سطح اصفهان ۱۸۹ لیتر در روز بود که این میزان هم‌اکنون به ازای هر فرد به ۱۵۴ لیتر در روز رسیده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال‌های آینده به ۱۳۰ لیتر برسد.

مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان با اشاره به قدمت 50 ساله این شرکت، گفت: در اوایل شروع این صنعت هیچ تولید کننده ای در صنعت آب و فاضلاب نداشتیم اما در حال حاضر بیش از 90 درصد تولیدات داخلی است و نشان از پویایی این صنعت در کشور است.

مدیر عامل آبفای اصفهان گفت: در این استان به منظور بهینه‌سازی مصرف آب با صنایع بزرگ قراردادهایی امضا شده تا به جای آب خام از پساب فاضلاب استفاده کنند.

امینی ادامه داد : قراردادی با کارخانه فولاد مبارکه اصفهان داریم که طی آن این کارخانه ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب خواهد کرد و با سرمایه‌گذاری خود یک تصفیه‌خانه فاضلاب احداث می‌کند که این سرمایه‌گذاری در بخش احداث تصفیه‌خانه و خطوط لوله فاضلاب مربوط به ۹ شهر اصفهان است.

وی افزود: فولاد مبارکه می‌تواند در ازای این سرمایه‌گذاری تا ۳۵ سال آینده از پساب فاضلاب تصفیه شده استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد مشابهی با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز به امضا رسیده تا این کارخانه هم در سال‌های آینده تامین آب خود را از محل پساب فاضلاب انجام دهد.

صنایع باید را به سمت بازچرخانی آب برود

مدیرعامل آبفای اصفهان با بیان اینکه باید صنایع را به سمت بازچرخانی آب ببریم، گفت:در 2 ماه آینده پالایشگاه اصفهان و نیروگاه شهید منتظری تصفیه خانه فاضلاب ایجاد می شود.

وی گفت: 93 درصد شبکه فاضلاب در این شهر احداث شده است که در استان 67 درصد تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارند .

امینی ادامه داد: در حال حاضر 25 فقره تصفیه خانه فاضلاب در استان وجود داردکه  170 میلیون متر مکعب تصفیه پساب را انجام داده است .

در صورت عدم مدیریت مصرف شرایط سختی برای اصفهان و یزد خواهیم داشت

مدیرعامل آبفای اصفهان ادامه داد: در صورتی که مدیریت مصرف نداشته باشیم شرایط سختی برای اصفهان و یزد خواهیم داشت که باید درتمام مواقع سال رفتار مصرفی را رعایت کنیم.

امینی با بیان اینکه استان اصفهان بیش از 10 سال است که با کمبود آب مواجه شده استاما زیر ساخت های مهمی اجرا شده، گفت:  با توجه به کمبود آب در 10 سال گذشته در اصفهان برای اولین بار خانه فرهنگ آب را راه اندازی کردیم که به آموزش و فرهنگسازی اقشار مختلف جامعه در راستای مصرف بهینه آب می‌پردازد .

شایان ذکر است : از مهرماه سال جاری اقدامات خود را برای گذر از بحران کم آبی تابستان 98 آغاز نموده  و با انجام اقدامات لازم این کمبود را پشت سر بگذاریم.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

 

نام:
ایمیل:
* نظر: