اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 03 October 2018
واعظی
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: تلاش دولت کنترل بازار است تا روند کاهشی که از روز شنبه شروع شده ادامه پیدا کند.

تلاش دولت کنترل بازار است

به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، محمود واعظی امروز (چهارشنبه) پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: دولت تلاش بسیاری انجام داد تا بازار ارز و کالا ساماندهی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اختیارات بسیار خوبی که در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی داده شد و همکاری دستگاه های دیگر و سیاست های بانک مرکزی در تسهیل واردات اسکناس و طلا به کشور شاهد تاثیر بر بازار ازار هستیم و امیدواریم تلاش بازار ادامه یابد.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: امیدواریم این اتفاق که دلال ها بخواهند یک روز از مردم ارز خریداری کنند و روز دیگر بفروشند یا آن را نگه دارند، دیگر تکرار نشود و صرفا بر اساس عرضه و تقاضا پیش برویم.

واعظی به مردم توصیه کرد که در بخش های ماندگار، کم خطر یا بی خطر سرمایه گذاری کنند. ارزی که در بازار کوچک 1.5درصدی است و با یک مداخله بالا و پایین می رود، مردم ضرر و دلالان سود می کنند.

وی افزود: تلاش دولت کنترل بازار است تا روند کاهشی که از روز شنبه شروع شده ادامه پیدا کند.

وی همچنین درباره هماهنگی همه دستگاه ها در کنترل نرخ ارز با دولت گفت: این موضوع تنها درباره اقتصاد و ارز نیست بلکه درمورد همه مسائل کشور است. وقتی جریان های سیاسی، ارگان ها و سران قوا درباره مسائل اساسی کشور همراهی می کنند قطعا موفقیت حاصل می شود.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: آنچه دولت به آن اعتقاد دارد و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید دارند، این است که ما امروز از نظر خارجی با فشار آمریکا و برخی اذناب او در منطقه مانند رژیم صهیونیستی، عربستان یا امارات مواجه هستیم، در داخل هم با توجه به شرایط جدید باید بتوانیم اقتصاد را مدیریت کنیم.

واعظی تصریح کرد: بنابراین این موضوع هم جنبه داخلی و هم خارجی دارد و هر کس یکی از آنها را بگوید خوب مسئله را ندیده است بر این اساس زمانی موفق می شویم که همه با هم عمل کنیم.

وی از نقش و سهم صدا و سیما در این زمینه تشکر کرد و یادآور شد: این رسانه مردم را آگاه کرد. بازار ارز یک ظاهر و یک باطن دارد که ظاهر آن بالا و پایین رفتن قیمت ارز است و باطن آن از سوی صدا و سیما نشان داده شد، همین کار را صدا و سیما درباره احتکار کنندگان انجام داد.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد هم که از سیاست های اصولی دولت است و قوه قضاییه هم خوب در این زمینه وارد شد و ما تشکر می کنیم.

واعظی ادامه داد: مردم وقتی آگاه می شوند هم به نظام و هم به خدمتگزاران خود دلگرم می شوند لذا مشکلات امروز کشور را باید همه نهادها و قوا با کمک بخش خصوصی و مردم حل کنند. معتقدم اگر در سه - چهار ماه آینده در داخل دست در دست بگذاریم و مقاومت کنیم از فشارهای آمریکا عبور کرده و می توانیم بر مشکلات فایق شویم.

وی درباره حذف دلار از مبادلات ارزی ایران و ترکیه گفت: روسای جمهوری دو کشور درباره کلیات این موضوع توافق کرده اند و بانک مرکزی روی این مسئله کار کرده است و هر دو طرف بانکی را مشخص کرده اند.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: یا هیاتی از بانک مرکزی ترکیه به ایران سفر می کند یا هیاتی از بانک مرکزی ایران به این کشور می رود که در این سفر این مسئله قطعی می شود.

وزیران پیشنهادی اقتصاد و تعاون هفته آینده معرفی می شوند

واعظی همچنین زمان معرفی وزیران پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته آینده اعلام کرد.

وی درباره مهم ترین نکات جلسه امروز هیات دولت نیز گفت: در جلسات ماه های اخیر دولت درباره دو موضوع بازار کالا و مسائل روانی بالا رفتن قیمت ارز در بازار سوم به طور جدی بحث می شود. ما نگران طبقه متوسط به پایین جامعه هستیم.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: گرانی های اخیر روی این طبقه فشارهای زیادی وارد کرده است و وظیفه خود می دانیم به این موضوع در جلسات مختلف بپردازیم.

واعظی درباره مسائل روانی بالا رفتن قیمت ارز در بازار سوم که چندان هم تاثیرگذار نیست و همچنین درباره تسهیلات بخش خصوصی که باید بیشتر مورد حمایت دولت قرار گیرد در جلسات بحث شد.

وی افزود: رییس جمهوری مجددا دستور دادند که تمام وزارتخانه هایی که بنگاه داری می کنند و شرکت دارند، برنامه زمان بندی برای واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی واقعی تا آخر سال ارائه دهند. با توجه به این که رهبر معظم انقلاب هم این موضوع را تایید کردند، رییس جمهوری دستور دادند بخش های نظامی کشور که بنگاه و شرکت دارند، آنها هم واگذار کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین گفت: با توجه به اینکه روند بسیار خوبی در بورس به وجود آمده است اگر تعداد شرکت های بیشتری در بورس عرضه کنیم روند بهتری خواهد داشت.

واعظی از مصوبات جلسات امروز دولت را بیمه جانبازان ذکر کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه بیمه جانبازان متمرکز در بنیاد شهید بود، به وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف اجازه داده شد جانبازان هر بخش را بیمه کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: