اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 03 October 2018
نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مکلف به جلوگیری از ارائه هر گونه خدمات به کالا‌هایی که تولید یا واردات آن‌ها در سامانه‌های قانونی مربوط ثبت نشده است، کرد.

الزام به جلوگیری از ارائه خدمات به کالا‌های ثبت نشده

به گزارش عصرپرس، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده ۲۲ این لایحه که درباره ارائه خدمات به کالا‌های تولیدی یا وارداتی است با ۱۲۱ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در نشست موافقت کردند.

گفتنی است در ماده ۲۲ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است: یک ماده به عنوان ماده (۶) مکرر (۲) به قانون به این شرح الحاق می‌شود:

ماده ۶ مکرر ۲- به منظور افزایش هزینه و خطر ارتکاب قاچاق در راستای تحقق موضوع ماده (۵) این قانون، دولت مکلف است با ایجاد و استفاده از سامانه‌های هوشمند، تدابیری اتخاذ نماید که از ارائه هر گونه خدمات نظیر خدمات بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، نگهداری و ضمانت (گارانتی) به کالا‌هایی که تولید یا واردات آن‌ها در سامانه‌های قانونی مربوطه ثبت نشده است، جلوگیری شود. کلیه مراکز مرتبط با تجارت داخلی و خارجی کشور موظفند در راستای تحقق این امر، همکاری لازم را با دستگاه‌های متولی این سامانه‌ها داشته باشند.

تبصره ۱- ارائه خدمات مذکور به کالا‌هایی که در سامانه موضوع این ماده ثبت نشده‌اند، ممنوع بوده و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه هفت محکوم می‌گردد؛ مگر اینکه در این قانون یا قوانین دیگر مجازات شدیدتری پیش‌بینی شده باشد.

تبصره ۲- چنانچه ارائه خدمات، منجر به ورود و ثبت کالای قاچاق در سامانه‌های موضوع این قانون گردد مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه شش محکوم می‌گردد؛ مگر اینکه در این قانون یا قوانین دیگر مجازات شدیدتری پیش‌بینی شده باشد.

 نشست مهم مجلسی ها برای بررسی FATF

موضوع FATF با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان روز یکشنبه در مجلس بررسی خواهد شد.

در نشست علنی صبح امروز خانه ملت، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس گفت: با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان برای تشکیل جلسه ای با حضور صاحبنظران و کارشناسان معتقد و منتقد در خصوص موضوع FATF کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد که در روز یکشنبه 15 مهر ساعت 16 جلسه ای با حضور نمایندگان ، صاحبنظران و کارشناسان در محل کمیسیون تلفیق برگزار می شود.

وی افزود: البته رییس کمیسیون امنیت ملی گفتند که چنانچه تعداد نمایندگان و صاحبنظران بیشتر شود این نشست در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

علی مطهری نایب رییس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی بر عهده داشت در ادامه گفت: البته این صحبت نیز هست که احتمالا این نشست از تلویزیون به طور مستقیم پخش شود.

موافقت با ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی موافقت کردند.

جهانبخش محبی نیا در ادامه نشست علنی امروز در اخطار قانون اساسی با استناد به بند 2 اصل 158 گفت: به صراحت در این اصل قانونی اعلام شده که تهیه لوایح قضایی در شأن قوه قضاییه است، بنابراین ریاست محترم مجلس اشاره کرد که شورای نگهبان اعلام کرده که این لایحه باید توسط رئیس قوه قضاییه تدوین و سپس مراحل قانونی آن طی شود.

وی خاطرنشان کرد: ایرادی که شواری نگهبان به این لایحه گرفته، درست است، بنابراین باید مجلس خود در وهله اول به قانون احترام بگذارد و این لایحه را به کمیسیون اقتصادی ارجاع دهد و نظر مقامات قوه قضاییه در این لایحه استفاده شود.

علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، با وارد دانستن این اخطار گفت: رأیی که صبح امروز درخصوص ارجاع این لایحه به کمیسیون اقتصادی گرفته شد، استمزاجی بود ولی با توجه به اخطاری که آقای محبی نیا داد، باید مجدداً درخصوص ارجاع این لایحه به کمیسیون رأی گیری صورت گیرد.

براساس این گزارش نمایندگان مجلس با 110 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن با ارجاع لایحه مذکور به کمیسیون اقتصادی موافقت کردند.

 اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار انتخاب شدند

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار را انتخاب کردند.

نمایندگان از میان علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد و سیده فاطمه حسینی نماینده تهران، نمایندگان معرفی شده کمیسیون اقتصادی به صحن علنی برای عضویت در شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بحرینی را با 113 رأی و سیده فاطمه حسینی را با 82 رأی از مجموع 171 رأی انتخاب کردند.

اعلام وصول طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 مهر) مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصولی را به این شرح قرائت کرد:

- طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها.

نام:
ایمیل:
* نظر: