اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 02 October 2018
هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» از ۱۴ تا ۲۰ مهر برگزار می‌شود.

آغاز هفته ملی کودک با شعار آینده را باید ساخت از14  مهر

به گزارش عصرپرس، فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست رسانه‌ای هفته ملی روز جهانی کودک اظهار کرد: ما باید برای آینده آماده شویم. اگر تمام توجه ما به کودکان و نوجوانان معطوف شود، ضرر نکرده‌ایم. بنابراین باید برای آن‌ها فکر کنیم و برنامه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: این هفته امسال با شعار "آینده را باید ساخت" برگزار می‌شود. ما در مواجهه با مفهوم آینده در حصر عقلی با سه موضوع مواجه هستیم یا از آینده خبر نداریم و نمی‌دانیم چه پیش خواهد آمد، بنابراین منتظر رسیدن فردا می‌شویم که به آن رویکرد منفعل می‌توان گفت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: اما رویکردی هم به نام فوق فعال وجود دارد. صرف اینکه چگونه مسیر گذشته را طی کرده‌ایم، بگوییم آینده باید چگونه باشد. به همین ترتیب شعار امسال توجه به این ضرورت و اهمیت است که آینده ساختنی است. اما برای ساخت آن منابع مختلف سرمایه‌های اطلاعاتی، مالی و انسانی نیاز است.

نظری با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه برای اصلاح و بهبود جامعه، کودکان امروز هستند، افزود: پس سرمایه‌گذاری برای تربیت کودکان، سرمایه‌گذاری برای آینده ایران است. وقتی درباره موشک امید صحبت می‌کنیم یکی از بهترین جلوه‌ها این است که به پرورش کودکان اهتمام کنیم. جامعه‌ای که منابعش را برای کودکان و نوجوانان صرف می‌کند، بانشاط است. متاسفانه برخی مسئولان و ساحت‌ها و همچنین افراد آینده را صرف امروز می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی برای آنکه مشکلات بخش کوچکی از شهر برطرف شود تصمیماتی می‌گیرند که به آن شهر لطمه می‌زند. وقتی اهمیت نظام آموزشی و پرورشی ترسیم می‌شود، باید به شرایط موجود نیز نگاه بیندازیم. بدیهی است نظام آموزش و پرورش و حوزه‌های مربوط به آن را باید با این نگاه منطبق کنیم. همان طور که در سند آموزش و پرورش تحول بنیادین طی می‌شود و باید در این زمینه شتاب اتفاق بیفتد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری و نوجوانان با بیان اینکه هفته ملی کودک نمی‌خواهد مشکلات جامعه و کودکان را در یک هفته حل کند، اظهار کرد: بلکه این هفته یک رزمایش فرهنگی موثر برای برجسته سازی اهمیت کودکان و نوجوانان در مسیر تعالی جامعه است و این امر اتفاق نمی‌افتد مگر با توجه دائمی. اگر جامعه به کودکان توجه نکند، فردای درخشانی که آرزوی آن را داریم دورتر می‌شود.

نظری همچنین با بیان اینکه محتوا و روش آموزشی در این زمینه نقش مهمی دارد گفت: در جامعه ما روش آموزشی مبتنی بر کتاب است. در حالی که کودکان دوست دارد در قالب سرگرمی موضوعات مختلف را یاد بگیرند و احتیاج به یادگیری مهارت‌ها دارند. بنابراین باید نظام تربیتی جامعه تغییر کند که البته این موضوع هزینه‌هایی خواهد داشت. قرار بود سال‌ها پیش کنکور برداشته شود اما می‌بینیم سال به سال کنکورهای متنوعی برای کودکان برگزار می‌شود و آن‌ها از ۱۲ سالگی وارد رقابت حفظ کردن و بعد فراموش کردن می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر نسل ما مهارت کنترل خشم را آموخته بودند، برخی از مشکلات امروز را نداشتیم. کدام نظام باید صبر کردن را به کودکان ما بیاموزد؟ به این ترتیب بازی‌های متنوع، رفتارهای خلاق و تجربه‌های محیط‌های اجتماعی نقش موثری دارند. فرهنگ جامعه ما زمانی به سمت تعالی رشد پیدا می‌کند که کودکانش آن را تمرین کرده‌اند.

در ادامه این نشست که ۱۰ مهرماه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد، برنامه‌های هفته ملی روز جهانی کودک توسط دبیر این هفته تشریح شد.

به گفته حامد رهنما هفته ملی کودک از سال ۷۹ بر اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تصویب شد. به همین دلیل ۱۴ تا ۲۰ مهرماه در این هفته برنامه‌های متنوعی در تهران و تمام استان‌ها برگزار می‌شود. روز ۱۴ مهرماه با عنوان کودک، خانواده و سبک زندگی، ۱۵ مهرماه کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی، ۱۶ مهرماه کودک، صلح، بازی و نشاط، ۱۷ مهرماه کودک، رسانه و ارتباطات، ۱۸ مهرماه آموزش سلامت و ایمنی، ۱۹ مهرماه کودک با نیازهای ویژه و ۲۰ مهرماه نیز کودک، کتاب و فرهنگی و مطالعه عنوان روزهای این هفته است.

وی ادامه داد: سعی کردیم امسال تمرکز رویدادها و اتفاقات در تهران نباشد بنابراین فعالیت‌های مربوط به این هفته توسط مراکز کانون و دفاتر فعال در استان‌های دیگر نیز برگزار می‌شود. برنامه هر استان به تفکیک در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد.

دبیر این هفته همچنین عنوان کرد: نمایشگاهی از تمامی اتفاقات که توسط کانون و مجموعه‌های مشارکت کننده در طول سال برای کودکان برگزار شده است، از ۱۴ مهرماه در مرکز آفرینش‌های کانون برگزار می‌شود. این نمایشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ آماده پذیرایی از خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان است.

در این نمایشگاه با فضای ۲ هزار متری، غرفه‌های مختلفی وجود دارد که با همکاری مجموعه‌هایی از جمله هلال احمر، آتش نشانی، میراث فرهنگی، شورای کتاب کودک، شرکت ملی پست، شهرداری تهران و انجمن تصویرگران ایران برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

رهنما ادامه داد: همچنین با همکاری کانون و شهرداری، قرار شده نقاشی‌های کودکان و برگزیدگان دو سالانه کانون در سطح شهر نصب شوند.  نشست‌های تخصصی متناسب با شعار هر روز در مرکز کانون و دانشگاه‌های مختلف نیز برگزار می‌شود. با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی نیز هفته‌ای به نام سینمای کودک برگزار می‌شود که فیلم‌های آن در سینمای کانون در خیابان وزرا به نمایش گذاشته می‌شود.

وی اعلام کرد: با هماهنگی پردیس سینمایی کوروش نیز روز شنبه ۱۴ مهرماه شبی با سینمای کانون داریم که مروری بر فیلم‌های عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، علی صادقی و فرشید مثقالی خواهیم داشت. همچنین گروه‌های تئاتر و مربیان قصه‌گویی در بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند تا برای کودکانی که امکان حضور در این مراسم را ندارند، برنامه اجرا کنند. در ۱۶ مهرماه نیز ویژه برنامه روز جهانی کودک در سالن شهید بهنام کانون پیش رو داریم.

به گفته رهنما دبیرخانه دائمی شورای سیاست‌گذاری نیز تشکیل می‌شود تا در طول سال فعالیت‌های مستمری در حوزه فرهنگ و کودک و نوجوان داشته باشیم.

هفته ملی کودک به مناسبت روز جهانی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه با شعار «آینده را باید ساخت» در تهران و استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: