اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 02 October 2018
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب گفت: اتصال را‌ه‌آهن ایران به آذربایجان مورد پیگیری قرار دارد و تا دو ماه آینده راه‌آهن قزوین ـ رشت افتتاح خواهد شد همچنین با اجرای برقی کردن گرمسار-اینچه‌برون در شرق دریای خزر از ظرفیت بالایی برخوردار خواهیم شد.

افتتاح راه‌آهن قزوین ـ‌ رشت تا دو ماه آینده

به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در یازدهمین کنفرانس بین المللی بار سازمان همکاری راه آهن‌ها ( OSJD) اظهار داشت: امیدوارم امروز در کنار یکدیگر بتوانیم از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و ضمن شناسایی فرصت‌ها در این راه با تکیه بر حمل‌ونقل ترکیبی، موردتوجه جدی قرار دهیم.

وی افزود: در سازمان‌ها تلاش در راستای افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی است و افزایش این سهم نه از دید بنگاهی بلکه از منظر اقتصادی یک وظیفه ملی در هریک از کشورهاست.

محمدزاده بیان داشت: در سال ۲۰۱۷ ایران تجارت گسترده‌ای با سایر کشورها داشت که به‌عنوان‌ مثال حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا در بخش صادرات یازده میلیارد و واردات ۱۰ میلیارد یورو برآورد شد که حاکی از رشد ۸۴ درصدی صادرات و ۳۲ درصدی واردات به ایران است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم مبادلات تجاری بین ایران و چین گفت: صادرات به چین حدود ۳.۵ میلیارد دلار و واردات از این کشور ۳ میلیارد دلار بوده است.

وی تأکید کرد: ما می‌توانیم از کریدورهای موجود نهایت استفاده را برده و آمار صادرات بین جنوب – شمال، جنوب – غرب و شرق – غرب را موردتوجه قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه راه‌آهن در ایران از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است و برای آن‌ها برنامه‌های خوبی انجام داده یا در دست انجام است، بیان داشت: تکلیف ما افزایش سهم بار داخلی به ۳۰ درصد و افزایش سهم ریلی به ۲.۵ برابر است. به‌طوری‌که طی سال جاری یک رشد بیش از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد:برنامه ریزی شده تا در افق ۲۰۲۰ باید به سهم ۲۵ میلیون تن بار دست‌یابیم که با توجه به سیاست‌های دولت بر مبنای توسعه حمل‌ونقل ریلی قابل‌دستیابی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی دولت در حوزه حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما توسعه شبکه ریلی برای دسترسی به مراکز تجاری و اقتصادی و همچنین اتصال مراکز استان‌ها به ریل از منظر توسعه اجتماعی است.

وی افزود: نکته مهم در این خصوص ابلاغ مقام معظم رهبری به‌منظور اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه است تا در توسعه ترانزیت و گسترش ارتباط با کشورهای همسایه نقش جدی ایفا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه استفاده از منابع داخلی موردتوجه و پیگیری قرارگرفته است اظهار داشت: حمل‌ونقل ریلی از جهت اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توسعه پایدار به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه توسعه بین‌المللی بدون همکاری صمیمانه کشورها برقرار نخواهد شد و همکاری کشورها این نوید را می‌دهد که موفقیت‌های متعددی به دست خواهیم آورد.

محمدزاده با اشاره به سیاست‌های برنامه ششم توسعه در حوزه حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: در این خصوص سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵ میلیارد دلار برای حوزه ترانزیت در برنامه قرار دارد و تکمیل خطوط و زیربناهای حمل‌ونقل جزو برنامه‌های اصلی ماست.

وی افزود: اتصال را‌ه‌آهن ایران به آذربایجان برای راه‌اندازی کریدور شمال ـ جنوب مورد پیگیری قرار دارد و تا دو ماه آینده راه‌آهن قزوین ـ رشت افتتاح خواهد شد و اتصال راه‌آهن رشت به آستارا در دست پیگیری قرار دارد.

محمدزاده با توجه به کریدور شمال ـ جنوب در شرق خزر ‌گفت: قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار ـ اینچه‌برون با همکاری راه‌آهن روسیه منعقد شد و با اجرای برقی کردن خطوط راه‌آهن در شرق دریای خزر  از ظرفیت بالایی برخوردار خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: توجه جدی ایران به توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان نشان از عزم ایران برای ترانزیت شمال ـ جنوب دارد که امیدواریم کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

محمدزاده ادامه داد: در زمینه اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان از ایران تا جنو در خاک افغانستان در حال نهایی شدن و خط خواف ـ هرات در سال آینده افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری اتصال راه‌آهن ایران به بنادر انزلی، کاسپین و چابهار گفت: ما می‌توانیم از همه مرزهای آبی با کشورهای همسایه  ارتباط داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در تلاش هستیم قطار کانتینری چین به کشور و قطار‌های ترانزیتی چین به اروپا از مسیر ایران ارائه خدمات داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه راه‌آهن در زمینه ترانزیت ریلی گفت: کشور ایران با توجه به واقع شدن در کریدورهای ترانزیتی از موقعیت ممتازی برخوردار است و امیدواریم در این خصوص نقش جدی ایفا کنیم؛ زیرا معتقدیم،‌همکاری و توسعه روابط صلح و دوستی را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان داشت: زمینه توسعه حمل‌ونقل ترکیبی، توسعه لجستیک پارک‌ها، مناطق و هاب‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت فراهم‌شده است. بر همین اساس امیدواریم با همکاری‌های فعلی و پیش رو، همچنین سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی نقش جدی در حمل‌ونقل پایدار ایفا کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: