اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 26 September 2018
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تأکید کرد
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «گردشگری ورودی در ایران در یک سال اخیر به رغم تمام تهدیدهای بین المللی به ویژه در ماه های اخیر، رشد مطلوبی را تجربه کرد. ورود گردشگران خارجی تنها در پنج‌ماه نخست امسال ۴۵ درصد رشد داشته است .

افزایش رشد گردشگران خارجی به کشور

به‌گزارش عصرپرس به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز چهارشنبه 4 مهر 97 در همایش جامعه هتلداران ایران که در هتل اسپیناس‌پالاس تهران برگزار شد گفت: چهل‌وهشتمین سال تصویب و نام‌گذاری 27 سپتامبر به‌عنوان روز جهانی گردشگری و سی‌وهشتمین سال گرامیداشت بین‌المللی این روز را در حالی گرامی می‌داریم که بر اساس آمار 2017 سازمان جهانی گردشگری شمار گردشگران بین‌المللی با رشد بالای ۷درصدی به رقم بی‌سابقه یک‌میلیارد و 323میلیون نفر و درآمد حاصل از این صنعت فرابخشی به بیش از 1.23 تریلیون دلار رسیده است. در این میان یکی از موفق‌ترین مناطق جهان در جذب گردشگران ورودی، آسیاست که 323میلیون گردشگر را به خود جذب کرده است.

وی تصریح کرد: نمودار گردشگری جهانی از سال ۱۹۵۰ تا چشم‌اندازِ ۲۰۳۰ نشان از رشد چشمگیر این صنعت بزرگ دارد. در سال ۱۹۵۰ شمار گردشگران بین‌المللی تنها به ۲۵میلیون نفر می‌رسید، درحالی‌که این رقم به بالغ‌بر 1.3 میلیارد نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ با 500 میلیون نفر گردشگر بیشتر، به 1.8 میلیارد نفر برسد.

مونسان اضافه کرد: گردشگری ورودی در ایران نیز در یک سال اخیر به‌رغم تمام تهدیدهای بین‌المللی به‌ویژه در ماه‌های اخیر، رشد مطلوبی را تجربه کرد. ورود گردشگران خارجی تنها در پنج ماه نخست امسال ۴۵درصد رشد داشته است و بیش از 3میلیون و 140هزار نفر از فروردین تا مردادماه ۹۷ به ایران سفر کردند، درحالی‌که جمعیت مسافران ورودی در مدت‌زمان مشابه سال گذشته 2میلیون و ۱۵۹هزار و ۸۸۲ نفر بوده است، یعنی در این بازه زمانی قریب به یک‌میلیون گردشگر ورودی بیشتری داشته‌ایم. از سویی ثبت رقم 74میلیون نفرشب اقامت در ایام نوروز امسال و رشد 20درصدی سفرها نسبت به سال گذشته، نشان از رونق گردشگری داخلی نیز در کشور دارد.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگرچه ترکیب گردشگران ورودی به کشورمان تغییر کرده است اما امیدواریم با تلاش خانواده صنعت گردشگری روند روبه‌رشد این صنعت در کشورمان همچنان ادامه داشته باشد همچنان که شاهد هستیم در ماه‌های گذشته از سال 97 در این حوزه رشد داشته‌ایم، حجم بسیاری از گردشگران ورودی به کشورمان را گردشگرانی از کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و روسیه تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود تعادل در ترکیب گردشگران ورودی به کشور طی ماه‌های آینده برقرار شود.

وی با بیان اینکه گردشگری امروز شامل بخش‌های مختلف اعم از گردشگری تجارت، سلامت، تفریحی و ... می‌شود، افزود: موضوع تفاوت نرخ ارز یکی از مواردی است که در حوزه گردشگری تأثیر داشته و منجر به ورود گردشگران بیشتر به کشورمان می‌شود اما نباید این نکته را نیز نادیده بگیریم که تفاوت نرخ ارز در حوزه‌های مختلف ازجمله زیرساخت‌های گردشگری همچون حمل‌ونقل تأثیر منفی داشته است و همه باید تلاش کنیم تا در این شرایط سخت و دشوار صنعت گردشگری را در مسیر درستی به‌حرکت درآوریم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امروزه صنعت گردشگری جایگاه خود را به‌عنوان سومین صنعت کم‌هزینه و سودده، اشتغال‌زا و روبه‌رشد در اقتصاد جهان تثبیت کرده است و به‌عنوان عاملی مهم در توسعه پایدار کشورها از سه جنبهٔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود.

مونسان تصریح کرد: خوشبختانه در تمام انواع گردشگری ظرفیت بالایی در کشورمان وجود دارد و درواقع هرآنچه دیدنی است کشور ما دارد و نیازی نیست که برای جهانیان جاذبه‌های دیدنی خلق کنیم. آنچه نیاز امروز کشور ماست در مرتبه نخست ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پذیرایی از گردشگران و در مرتبه دوم معرفی داشته‌های گردشگری‌مان به جهانیان است که هردو در سایه مدیریت گردشگری متناسب با ظرفیت‌ها اتفاق می‌افتد.

ویادامه داد: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت تدبیر و امید عزم خود را برای ایفای سهم گردشگری در اشتغال و توسعه پایدار کشور جزم کرده است و آنچه طی چند سال گذشته اتفاق افتاده نشان از گذاری تحول‌گرا در این زمینه دارد.

معاون رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ما در دولت دوازدهم با این رویکرد که صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی دو بال پرواز گردشگری هستند اقداماتی را برای تقویت این دو بخش نیز به سرانجام رساندیم که ثبت 1100 اثر در فهرست‌های آثار ملی، سامان‌دهی و مرمت بیش از 300 پروژه بناها و محوطه‌های مهم تاریخی، تجهیز یا راه‌اندازی به‌طور متوسط هر هفته یک موزه و ثبت جهانی منظر باستان‌شناختی در استان فارس ازجمله فرازهای حوزه میراث‌فرهنگی و هم‌چنین ثبت جهانی 2 شهر و یک روستای صنایع‌دستی، رشد چشم‌گیر صادرات صنایع‌دستی تا بیش 500 میلیون دلار به‌صورت رسمی و چمدانی و ایجاد بیش از 17هزار شغل در مشاغل خانگی صنایع‌دستی ازجمله آن‌هاست.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: گام‌هایی که دولت در حوزه پروژه‌های گردشگری برداشته است، آینده این صنعت را به لحاظ امکانات و بسترهای زیرساختی تضمین می‌کند.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: ۱۹۰۰ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری 43هزارمیلیارد تومان با متوسط پیشرفت فیزیکی 43درصد و اشتغال‌زایی 61487 نفر در سطح کشور در دست اجراست که تا پایان سال جاری 345 پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و امید می‌رود تا پایان دولت دوازدهم 1200 پروژه به بهره‌برداری برسد.

مونسان تصریح کرد: ایجاد 2هزار واحد اقامتگاه بوم‌گردی تا پایان برنامه ششم توسعه در روستاهای کشور با هدف اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس در دست اجراست که در صورت تحقق 16هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در طرح اشتغال روستایی و عشایری معادل 12هزارمیلیارد تومان وام ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده که با پیگیری و تصویب سهم سازمان 20درصد از این اعتبار به حوزه صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص یافت. هم‌چنین پرداخت 2640میلیارد ریال تسهیلات بانکی به پروژه‌های بخش گردشگری از محل صندوق توسعه ملی از مرداد 1396 لغایت سه ماهه اول سال 1397 صورت گرفته است.

مونسان اظهار کرد: گام بلند دیگری که تحولی برای گردشگری کشور محسوب می‌شود مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص معافیت سرمایه‌گذاران تأسیسات گردشگری از پرداخت عوارض تغییر کاربری است که تلاش بسیاری برای تحقق آن صورت گرفت.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: ما در آغاز کار دولت تدبیر و امید فقط 125 هتل چهار و پنج ستاره در کشور داشتیم و اکنون این عدد به 158 هتل چهار و پنج ستاره رسیده است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم 122 هتل دیگر به این میزان اضافه شود و این عدد به 280 هتل برسد، و شاهد 224درصد رشد در ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره باشیم.

وی اضافه کرد: اقدامات مهمی در حوزه درخواست‌های فعالان صنعت گردشگری و هتلداری کشور انجام شده است، پیگیری موضوع قانون بازنگری مالیات بر ارزش افزوده و ارائه تخفیف‌هایی برای حوزه گردشگری ازجمله این موضوعات است که از کمیسیون اقتصادی مجلس رد شده است و امیدواریم با کمک نمایندگان در صحن مجلس به تصویب برسد.

مونسان ادامه داد: افزایش لغو روادید با سایر کشورها نیز ازجمله برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود در هفته گذشته خوشبختانه در جلسه‌ای با وزارت امور خارجه لغو روادید با عمان به نتیجه رسید که این موضوع در افزایش گردشگران حوزه سلامت تأثیر مثبتی خواهد داشت، همچنین در مورد دریافت ارزی خدمات در هتل‌ها، سازمان میراث‌فرهنگی با کلیات این طرح موافق است اما باید بسته‌ای تهیه شود که در آن دفاتر خدمات گردشگری و هتل‌ها توأم دارای منافع باشند و درعین‌حال اجرای این طرح منجر به کاهش گردشگران ورودی به کشور نشود.

مونسان افزود: رویکرد سازمان میراث‌فرهنگی یک سال گذشته مبتنی بر مطالبه‌گری از تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری بوده است چراکه معتقدیم این صنعت فرابخشی تنها در سایه مشارکت گسترده تمام دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و حمایت همه‌جانبه دولت به اهداف خود خواهد رسید. بر این اساس چه به‌صورت حضوری و چه در قالب مکاتبات و نامه‌نگاری‌های متعدد مطالبات حوزه گردشگری را در دولت، مطرح و پیگیری کرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارز دیجیتال گردشگری برای برون‌رفت از چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت گردشگری، اجرای طرح تعطیلات زمستانی برای رونق بیشتر گردشگری داخلی که با موافقت وزیر آموزش‌وپرورش همراه بوده است و امیدواریم امسال اجرایی شود، تقاضای معافیت ارزش افزوده در صنعت گردشگری، توسعه همکاری‌های ملی و فرابخشی در حوزه گردشگری و ارائه امتیازات ویژه به گردشگران چینی همچون لغو روادید گروهی برای سفر گردشگران چینی به ایران و صدور روادید رایگان 72ساعته برای مسافران ترانزیتی فرودگاه امام (ره)، از دیگر مواردی است که در این حوزه پیگیری شده است.

مونسان اظهار کرد:برای تحقق تمام آنچه گفته شد بی‌شک چالش‌های توسعه گردشگری کشورمان را باید به‌مرور از میان برداشت. پایین بودن استاندارد کمی و کیفی زیرساخت‌ها، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در صدور مجوزها، فقدان سرمایه‌گذار و ریسک بالای سرمایه‌گذاری، عدم ثبات مقررات و سیاست‌گذاری‌ها، موانع و مشکلات مربوط به تبلیغات و بازاریابی، فقدان سازوکار برای خنثی‌سازی ایران هراسی و تبلیغات ضدایرانی، عدم سازوکار مناسب در شناسایی جوامع هدف گردشگری، فقدان نیروی انسانی کارآمد و پایین بودن سطح دانش و آموزش شماری از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در سایه همکاری بین بخشی در تلاش برای رفع آن‌ها هستیم.

معاون رئیس‌جمهوری اظهار کرد: در این زمینه بی‌شک گسترش تعاملات بین‌المللی برای استفاده از تجارب جهانی در عرصه گردشگری، استفاده از ظرفیت نیروی کار جوان، جذب سرمایه‌های سرگردان، حمایت و جلب همکاری تشکل‌های فعال گردشگری و بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، استانداردسازی خدمات گردشگری، آمایش گردشگری با رویکرد منطقه‌ای، ارتقای علمی و سطح دانش گردشگری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی آسان و ارزان، اجرای استانداردها برای شکل‌گیری شهرهای گردشگری و توزیع عادلانه لوازم و سرمایه‌های موردنیاز توسعه گردشگری در تمام مناطق کشور، در اجرای تمام طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه لحاظ شده و پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: از سویی با توجه به شعار سال 2018 با عنوان "گردشگری و تغییر ماهیت به سمت گردشگری الکترونیک" اهمیت و تأثیر عمیق مسائل دنیای دیجیتال بر حوزه صنعت گردشگری و سفر، محرز و انکارناپذیر است. بی‌تردید زیرساخت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی یکی از عوامل بسیار مهم در توسعه اقتصاد گردشگری است، به‌طوری‌که گسترش کمی و کیفی دسترسی به فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از عوامل توانمندساز در راستای بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه مهمان‌نوازی مطرح است. انجام فعالیت‌های گردشگری در فضای مجازی می‌تواند آثار مثبت فراوانی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان داشته باشد. خوشبختانه در این زمینه تلاش ما بر توسعه استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی است و انتخاب سازمان میراث‌فرهنگی در جشنواره شهید رجایی به‌عنوان دستگاه برتر در زمینه توسعه الکترونیک و هم‌چنین گام‌هایی همچون طراحی و فعال‌سازی توسعه وب‌سایت ویزیت‌ایران به زبان‌های مختلف و تلاش برای ارائه خدمات الکترونیک در حوزه‌های سه‌گانه فعالیت سازمان، نشان از عزم ما در این زمینه دارد.

وی افزود: امیدوارم با همراهی دولت و ملت عزیزمان و مشارکت نزدیک فعالان بخش خصوصی، ضمن رفع چالش‌ها و موانع فراروی توسعه گردشگری، گام‌های بلندتری برای تحقق فردایی روشن‌تر و شایستهٔ داشته‌ها و جاذبه‌های بی‌بدیل تاریخی و طبیعی کشورمان برداریم و سهم واقعی صنعت گردشگری ایران در ابعاد داخلی و بین‌المللی را تحقق ببخشیم.

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: